![]() |
Rent spontant ses väl en transportskada på en vara skickad till kund som något negativt som skapar kostnader och merarbete. Men frågan är ändå om det inte oftast kan vändas till något positivt och till och med något bättre än om skadan aldrig uppstått?
Jag tänker så här: Kunden ringer och meddelar att varan är skadad i transport. Redan där förklarar man att det kommer att fixa sig, kunden ska naturligtvis inte lida för det. Det tråkiga svaret är att tala om för kunden att de måste vända sig till Posten med sitt ärrende, vara och emballage och klara ut det den vägen. Är skadan tydlig på utsidan av paketet är det ofta så det går till. Men i de fall det är mer tveksamt och kunden inte har anledning att misstänka en skada upptäcks det istället först vid uppackning. Det är då man som företagare får chansen att träda in som en räddare i nöden. För kunden väntar sig naturligtvis strul och elände - vilket normalt stämmer om man hänvisar dem till Posten. Men istället löser man det genom frikostig kompensation om skadan är sådan att kunden kan tänka sig att behålla varan. Eller byt ut varan. Skicka en ny på en gång, betala returfrakt av skadade varan om det är värt det. Annars låt kunden behålla den. Kunden blir själaglad. Du har fått visa att du är att lita på när det strular, till och med när felet inte är ditt utan transportfirmans. Du har just värvat en bra ambassadör vilken jag inbillar mig är prisvärd marknadsföring. I alla fall upplever jag det så när mina kunder drabbas av transportskador. Ofta leder det till en bra dialog där kunden uttrycker sitt gillande. Hade varan inte gått sönder, ja då hade kunden aldrig fått reda på hur bra ditt företag verkligen är när det verkligen gäller, nästan så att Postens misshandel av paketet är något positivt :huh: Vad tycker du och hur gör du med transportskador, vilken policy följer ni er er verksamhet? |
Håller helt med dig i allt, men kanske inte:
Citat:
Fick en kameraväska i aluminium förstörd, den var bucklig av en uppenbar smäll från en lastbilsdörr eller efter blivit tappat från hög höjd på ena hörnet, vad kom dom fram till i sin utredning då? Jo, att vi hade packat den dåligt, vi fick delsvis ersättnig efter en j*vla massa tjafs (för väskan, men inte för produkten inuti). |
Jobbade 1,5 år på "klumpen" (dvs tjocka och otympliga brev) i posten mitten av 80-talet.
Om ditt paket eller brev är ömtåligt så måste du skicka det som fragile, det kvittar om du bara "skriver" ömtåligt på det. Det som man betalar för Fragile hanteras helt annorlunda än övriga försändelser. |
Citat:
|
Citat:
Det är ungefär som Nitroglycerin, det är ju en extremt instabil kemisk förening som exploderar om man skakar den. Varför ska man då "testa" genom att skaka den.... ? Då kommer den att explodera!!! Detta som jämförelse med de råd som posten ger att ALDRIG SKICKA ÖMTÅLIGT MATERIAL med VANLIG postgång utan skicka det som fragile!!!! Försändelser som skickas som FRAGILE får en egen (ömsintare) väg i logistikkedjan (som är dyrare för posten, därför kostar det extra). Bland annat så kastas inte försändelserna som de kastas i "klumpen". I "klumpen" så sätter man upp en matris (med stålramar som håller upp säckarna) med postsäckar typ 10x5 säckar och så står det 3 sorterare och kastar försändelserna från 5 meters håll så de landar i en postsäck med rätt postnrområde. Det finns inte en chans för ömtåligt material att överleva i den behandlingen. landar en färsändelse på stålramen innan den åker ner i säcken så överlever inte en glasspegel den behandlingen. Dessutom så packas dessa postsäckar hårt i stålvagnarna så det ska få plats så många säckar som möjligt i varje stålvagn, i tåg och på flyget. Fragilehanteringen sker i stålvagnar där man ställer ned saker försiktigt och hanterar saker med varsamhet hela vägen från inlämning till utlämning. Stålvagnarna skyddar för yttre påverkan vid långransporterna oxo. |
Att visa ha service i alla lägen vinner du på. Sedan om det är bra för ditt företag om dina paket går sönder är en annan sak. Kunden kanske tycker att ditt företag är oseriöst som har så dåligt emballage och nästa gång väljer en annan aktör med bättre emballage.
Service är en sak men lika viktigt är fraktsätt, leveranstid, emballage, utlämning med mera. I ditt fall är det inget fel på servicen men hur är det med kunden leveranstid om det går sönder? Som ni säkert förstår är det bara några idéer på hur man kan se på det men tycker det är en intressant ämne. Kul med ännu mer inblick från Posten värld Conny, tack! |
Bra service och smidighet vid reklamationer bygger upp och stärker varumärket så det har ett positivt värde på lång sikt.
|
Citat:
Jag skickar varor som väger 20-30 kg och vill man förstöra innehållet lyckas man hur väl det än är emballerat. Det är svårt att få det att tåla ett fall på en meter eller mer vilket helt klart har hänt ibland. Men som sagt, det är en kompromiss. Det går ju att skicka det på pall om man vill det. Men ekonomiskt blir det inte. Conny du som har inside information, vågar du svara på om det på Posten är som i Karl Bertil Jonssons jul att alla paket med orange klisterlappar får sig en extra omgång :D |
Citat:
|
Jag vet hur det fungerar ConnyWesth. Jag tror dock inte den tjänst du beskriver som posten tidigare hade finns kvar, idag skickas allt på samma sätt, tycker mig minnas att jag pratat med dom om det tidigare, sen finns det heller ingen sådan tjänst att köpa till vad jag kan se. Står mer i länken:
http://www.stonline.se/nyheter/lokalt.php?...tikel&id=669445 |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:17. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson