Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Konkurera med en dominerande sajt?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-13, 00:56 #1
frofrik frofrik är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2007
frofrik frofrik är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2007
Hej,
Har varit medlem länge men inte gjort mycket ljud av mig.

Jag har lite planer på att starta upp en sajt inom ett visst område. Området det gäller är en ganska stor sport i Sverige men vill inte gå in på några mer detaljer än så i dagsläget.
Sidan ska vara en mötesplats, med forum, nyheter, annonser, wiki (inriktad på detta område), träningsdagböcker/bloggar m.m.

I dagsläget finns endast en stor aktör på marknaden med ca 150 000 besökare/vecka. Denna sida bygger enbart på olika färdiga forumlösningar osv (inget fel med detta), men är oerhört rörig och dåligt designad. Ändå så lyckas man ha så mycket aktiva användare, och dom flesta utövare av sporten är väl bekanta med sidan.

Det jag ser som negativt med denna sida är framförallt att forumet är väldigt hårt modererat, det är inte tillåtet att diskutera om vad som helst (självklart ska man hålla sig till svensk lagstiftning), det är heller ej tillåtet att tipsa om produkter/tjänster, något som är väldigt irriterande då man ofta vill kunna få hjälp med just såna saker. Information som jag skulle klassa som viktig, t.ex. nyheter och annonser exponeras inte särskilt väl, och ledordet är som sagt RÖRIGT.

Det jag mest ställer mig frågande till är om det går att konkurrera med en sajt som ändå kan anses ha en så stark position sedan många år tillbaka. Jag antar att jag kanske får räkna med att lägga ner extra mycket på marknadsföring för att få folk att konvertera, å andra sidan ser man väl hela tiden detta fenomen vad det gäller generella communitys som ökar kraftigt i popularitet.

Vet inte riktigt vad syftet med denna tråd var egentligen, men om det är någon som vill diskutera bra sätt att marknadsföra sig i såna här situationer så är det mycket välkommet! Tror knappast att folk söker efter dessa sidor på google, utan det är nog mun-till-mun metoden som gäller, kanske annonsera i branschtidningar?
frofrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017