WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Konkurera med en dominerande sajt? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=33253)

frofrik 2008-11-13 00:56

Hej,
Har varit medlem länge men inte gjort mycket ljud av mig.

Jag har lite planer på att starta upp en sajt inom ett visst område. Området det gäller är en ganska stor sport i Sverige men vill inte gå in på några mer detaljer än så i dagsläget.
Sidan ska vara en mötesplats, med forum, nyheter, annonser, wiki (inriktad på detta område), träningsdagböcker/bloggar m.m.

I dagsläget finns endast en stor aktör på marknaden med ca 150 000 besökare/vecka. Denna sida bygger enbart på olika färdiga forumlösningar osv (inget fel med detta), men är oerhört rörig och dåligt designad. Ändå så lyckas man ha så mycket aktiva användare, och dom flesta utövare av sporten är väl bekanta med sidan.

Det jag ser som negativt med denna sida är framförallt att forumet är väldigt hårt modererat, det är inte tillåtet att diskutera om vad som helst (självklart ska man hålla sig till svensk lagstiftning), det är heller ej tillåtet att tipsa om produkter/tjänster, något som är väldigt irriterande då man ofta vill kunna få hjälp med just såna saker. Information som jag skulle klassa som viktig, t.ex. nyheter och annonser exponeras inte särskilt väl, och ledordet är som sagt RÖRIGT.

Det jag mest ställer mig frågande till är om det går att konkurrera med en sajt som ändå kan anses ha en så stark position sedan många år tillbaka. Jag antar att jag kanske får räkna med att lägga ner extra mycket på marknadsföring för att få folk att konvertera, å andra sidan ser man väl hela tiden detta fenomen vad det gäller generella communitys som ökar kraftigt i popularitet.

Vet inte riktigt vad syftet med denna tråd var egentligen, men om det är någon som vill diskutera bra sätt att marknadsföra sig i såna här situationer så är det mycket välkommet! Tror knappast att folk söker efter dessa sidor på google, utan det är nog mun-till-mun metoden som gäller, kanske annonsera i branschtidningar?

Davve 2008-11-13 01:49

Om du endast har en att konkurrera med så är det bara att köra. Skapa en bättre tjänst så kan det gå vägen. Gör det dock inte med pengar i sikte utan för att du brinner fö ämnet, då har du en stor chans att lyckas

crazzy 2008-11-13 01:55

Tips:

Om dem har en massa data lagrat på den redan etablerade sajten. Ge dem möjlighet att exportera den på något sätt så inte den går förlorad.

clirre 2008-11-13 07:21

Man kan komma väldigt långt som #2 också. Kör!

Dessutom, utan såna initiativ hade vi fortfarande använt Altavista, AskJeeves, Boxman osv osv.

coredev 2008-11-13 09:20

Det är absolut värt att konkurrera! Du måste dock erbjuda en bättre lösning än konkurrenten. Det behöver dock inte betyda mer avancerad. Men den bör helt klart vara snyggare / enklare / ha kul funktioner. Och det är inget minus om besökarna känner igen sig i själva "funktionalliteten".

frofrik 2008-11-13 09:56

Självklart är där inget jag bara gör för att tjäna pengar på, utan något jag tycker är roligt, och brinner för sporten!

Förstår att jag måste ha en bättre lösning, annars finns det ju noll anledning för användarna att gå över till min sida. Det kan man se på dom små aktörer som faktiskt försökt konkurrera innan men som bara har gjort det halvhjärtat och nästan ännu sämre, till och med designmässigt :(

Daniel.st 2008-11-13 10:11

Tycker att du ska köra! Uövar du sporten själv också har du ett utmärkt läge och förmodligen en hel del kontakter som borde kunna hjälpa dig till en bra start.

grazzy 2008-11-13 10:41

Skulle rekommendera att du läser boken "the four steps to epiphany" som handlar en del om just det här. Kortfattat kan man säga att du har två möjligheter att gå, antingen att som det nämns ovan att vara en konkurrent som helt enkelt är bättre. Den andra vägen är lite klurigare men har andra fördelar. Det du får göra är att resegmentera marknaden så att det blir två segment istället för ett. Om den andra siten är ett forum så kanske du kan starta en bild/video-site eller som du säger en wiki. Detta gör att du inte behöver konkurrera headson utan tvärtom kanske kan få till ett samarbete (att konkurrera headson är svårt då din konkurrent är betydligt mer etablerad).

Magnus_A 2008-11-13 11:12

Citat:

Originally posted by grazzy@Nov 13 2008, 11:41
Skulle rekommendera att du läser boken the four steps to epiphany som handlar en del om just det här. Kortfattat kan man säga att du har två möjligheter att gå, antingen att som det nämns ovan att vara en konkurrent som helt enkelt är bättre. Den andra vägen är lite klurigare men har andra fördelar. Det du får göra är att resegmentera marknaden så att det blir två segment istället för ett. Om den andra siten är ett forum så kanske du kan starta en bild/video-site eller som du säger en wiki. Detta gör att du inte behöver konkurrera headson utan tvärtom kanske kan få till ett samarbete (att konkurrera headson är svårt då din konkurrent är betydligt mer etablerad).

Det går inte att säga det bättre.
Att lyckas är inte att ge besökarna vad de vill ha, utan vad de inte visste att de ville ha. När du omdefinierar marknaden på ditt sätt öppnar du upp för flera än de som fanns på den gamla marknaden.

Conny Westh 2008-11-13 12:48

Citat:

Originally posted by coredev@Nov 13 2008, 10:20
Det är absolut värt att konkurrera! Du måste dock erbjuda en bättre lösning än konkurrenten. Det behöver dock inte betyda mer avancerad. Men den bör helt klart vara snyggare / enklare / ha kul funktioner. Och det är inget minus om besökarna känner igen sig i själva "funktionalliteten".
Det kan räcka med att vara "annorlunda" om man riktar sig till "andra kunder" är den mest dominerande.

Ofta brukar de vara en bra idé att nischa sig mot ett kundsegment som ligger "nära" en stor aktör, men man kan inte bara vara en CopyCat utan man måste erbjuda något annat och a en tydlig profil, dvs ha något annorlunda att erbjuda som kunderna gillar.

Det är bara korkat att ge sig i kast med att konkurera "heads on" (en typ av chicken race) med en stor dominerande aktör när man själv är en liten skit. Man måste erbjuda något av värde för kunden som den stora aktören inte erbjuder eller som man själv gör betydligt bättre. Då har man en möjlighet att hitta ett eget kundsegment.

Jämför gärna med andra framgångssagor som Google, Facebook mfl. i samtliga fall hade de ett tydligt värde som kunderna uppskattat. Men det räcker inte att vara bra på att erbjuda funktionalitet som passar kunden perfekt. Man måste nå igenom djungeln som kallas mediebruset elelr som Microsoft vara super-duper-experter på marknadsföring. Google hade en så bra produkt att kunderna gjorde marknadsföringen åt dem, det är den billigaste marknadsföringen, men den är långsammare än aktiv marknadsföring.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson