Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Inköp av server (vilken), samt val av Co-Loc?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-03-08, 05:42 #1
Jines avatar
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Feb 2005
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jines avatar

Reg.datum: Feb 2005
Hej!

Nu börjar det krisa lite och våran organisation är i behov av en riktig server.
Jag personligen har ingen erfarenhet av Co-location tidigare, och därför har jag ett par frågor.

Till att börja med, val av server.
Vi har rätt begränsad budget för närvarande, och därför är våra valmöjligheter rätt begränsade.
Jag har kikat på blandannat en server ifrån HP. Nämligen:

"HP ProLiant DL145 G3 Opt/2214 HE 2.2GHz, 2GB, 80GB Non Hot-plug SATA"
http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd...181791&node=340

Går loss på runt 7500kr exl. moms, vilket jag anser vara relativt vettigt pris. (eller?)
Jag googlade dock och hittade lite siffror över processorn,
bogomips : 4791.02 vilket fick mig reagera lite.
Jag har ingen aning om vad som är "bra" i dessa sammanhang, dock vet jag att min hemmaserver för 3000kr (AMD Athlon 64), ligger på över 6000 "bogomips"? Denna processor är dessutom singelcore?!

En annan fråga jag har, är ang. minnena. Det går att köpa till extra, direkt ifrån HP eller deras återförsäljare.
Är detta ett krav, eller räcker det med random andra ECC stickor i samma hastighet?

Är denna server något att rekommendera, eller finns det andra i samma prisklass jag kan titta på?

Co-location?
Jag har kikat på flertalet olika ställen som säljer CoLoc tjänster, men fasnat för PRQ.
Dom verkar ha gott omdömme och många nöjda kunder (Dock inte under raiden mot TPB.)

Hur fungerar överlämningen av servern till dom? Åker man själv till deras hall och kopplar in den / skriver på avtal och liknande? Eller är det så att man bara åker upp till något kontor och droppar den där, så sköter dom resten?

Hjälp mig med hur processen från servern i kartong, till servern i rackskåpet går till!

Servern kommer driva en relativt stor community, med ett par tusen users online varje dag
(Detta ökar dock ganska mycker varje dag.) Google visar på runt 200.000st sidvisningar/dag som maximalt. (Tyvär har vi ingen statistik över hur mycket servern används, eller bandbredden, då tydligen inte crystone stödjer det/har det!?)
Kommer servern räcka till för detta? Vår VPS med 256mb RAM gör inte det.

Tror ni detta skulle fungera, i längden för oss?
Med vänliga hälsningar, Jim
Jine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017