WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Inköp av server (vilken), samt val av Co-Loc? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=27772)

Jine 2008-03-08 05:42

Hej!

Nu börjar det krisa lite och våran organisation är i behov av en riktig server.
Jag personligen har ingen erfarenhet av Co-location tidigare, och därför har jag ett par frågor.

Till att börja med, val av server.
Vi har rätt begränsad budget för närvarande, och därför är våra valmöjligheter rätt begränsade.
Jag har kikat på blandannat en server ifrån HP. Nämligen:

"HP ProLiant DL145 G3 Opt/2214 HE 2.2GHz, 2GB, 80GB Non Hot-plug SATA"
http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd...181791&node=340

Går loss på runt 7500kr exl. moms, vilket jag anser vara relativt vettigt pris. (eller?)
Jag googlade dock och hittade lite siffror över processorn,
bogomips : 4791.02 vilket fick mig reagera lite.
Jag har ingen aning om vad som är "bra" i dessa sammanhang, dock vet jag att min hemmaserver för 3000kr (AMD Athlon 64), ligger på över 6000 "bogomips"? Denna processor är dessutom singelcore?!

En annan fråga jag har, är ang. minnena. Det går att köpa till extra, direkt ifrån HP eller deras återförsäljare.
Är detta ett krav, eller räcker det med random andra ECC stickor i samma hastighet?

Är denna server något att rekommendera, eller finns det andra i samma prisklass jag kan titta på?

Co-location?
Jag har kikat på flertalet olika ställen som säljer CoLoc tjänster, men fasnat för PRQ.
Dom verkar ha gott omdömme och många nöjda kunder (Dock inte under raiden mot TPB.)

Hur fungerar överlämningen av servern till dom? Åker man själv till deras hall och kopplar in den / skriver på avtal och liknande? Eller är det så att man bara åker upp till något kontor och droppar den där, så sköter dom resten?

Hjälp mig med hur processen från servern i kartong, till servern i rackskåpet går till!

Servern kommer driva en relativt stor community, med ett par tusen users online varje dag
(Detta ökar dock ganska mycker varje dag.) Google visar på runt 200.000st sidvisningar/dag som maximalt. (Tyvär har vi ingen statistik över hur mycket servern används, eller bandbredden, då tydligen inte crystone stödjer det/har det!?)
Kommer servern räcka till för detta? Vår VPS med 256mb RAM gör inte det.

Tror ni detta skulle fungera, i längden för oss?
Med vänliga hälsningar, Jim

Björklund 2008-03-08 06:03

Om du bara har tänkt att använda en CPU i servern skulle ja hellre välja en DL320 då den har iLO. Då kan du fjärstyra console och ström och till och installera om den via din egen cdrom i din dator. Eller ännu hellre DL360 (om ekonomin finns).

HP har kommit med nya servrar nu. Är osäker på om de redan går att handla. DL160 och DL180. Jag skulle valt en av dem om de finns att få tag på och om ekonomin passar er.

Om ni kör på en VPS idag så passar troligen vilken server som helst.

Hur men levererar servern till de olika colo-företagen är olika. Skicka på posten och komma o lämna själv. Maila/ring o fråga.

PRQ 2008-03-08 09:42

Hoppas detta är tillåtet, annars får mod skälla på mig:

Du får först IP-adresser m m av oss. Sedan konfigurerar du upp den och antingen skickar hit den eller kommer över med den. Vi hjälper dig med eventuella problem som uppstår och kontrollerar att den är nåbar utifrån. Avtal m m skrivs (eller postas om du inte kom med den personligen).

Ska du köra HP (eller ännu hellre Inventecs egna servrar - de är företaget som bygger HP) så köps de med fördel via oss eftersom vi är ÅF för HP och har mycket bra avtal med Inventecs generalagent i Sverige (aj, nu kan jag höra hur mod-piskan viner...).

Nu tror jag att jag lägger band på mig själv och är tyst i tråden framöver....

Emj 2008-03-08 12:39

Jag skulle nog inte rekomendera PRQ. Ofta packetloss dit, och handen på hjärtat, ska det ta två dagar att få upp en server efter ett strömavbrott?

Spirre 2008-03-08 13:27

Har bara gott o säga om PRQ - har själv antal burkar där privat..

efter branden så va mina uppe kl 20 samma dag.. o någon PL som föregående säger har jag inte märkt av.

htiawe 2008-03-08 14:15

Har inte varit med om någon packetloss mot PRQ jag heller. Skulle nog ha satsat på PRQ i dagsläget, det känns som att raiden var en engångshändelse.

Emj 2008-03-08 15:39

Får jag fråga vad det är för skillnad på PRQ och alla andra hostingbolag? Råkar någon ut för minsta lilla nertid får de floder av skit, men PRQ blir bara förlåtna och förlåtna... Jag fattar det inte, kan nån förklara?

Decibel 2008-03-08 15:54

Citat:

Originally posted by PRQ@Mar 8 2008, 09:42
Hoppas detta är tillåtet, annars får mod skälla på mig:
Inga problems, det var ju inte du som tog upp PRQ i första ämnet och du är fullt tillåten att nysta ut ev. frågetecken som finns då ni omnämns.

Jine 2008-03-08 16:28

Hej!

Tack så mycket för alla svar!

jonasb76:
Saxat ifrån Inwarehouse:
"Det går även att fjärrstyra servern med det integrerade Lights-Out 100 kortet."
Lights-Out, är inte det iLO? Eller har jag missat nåt? =)

Jag får ringa er på PRQ på måndag och prata lite om både server och CoLoc. =)
Ni som dock var lite emot PRQ, har ni några förslag på andra företag som erbjuder bättre tjänster?

1U.
Ip nummer "efter behov"
Omstarter, setup-hjälp, hårdvarubyten och enklare felsökning och DNS/Mail
100Mbit & 300GB
400kr exl moms/mån

Det känns rätt oslagbart, speciellt med det ryktet PRQ har bland dom flesta iaf.
Dessutom har jag stor respekt för Anakata ;) Att även att PRQ själva svarar i en random tråd på WN, ger grymt bra intryck!
Fortsätt så!

// Jim

patrikweb 2008-03-08 17:13

Allt handlar om vilken driftsäkerhet du vill ha, ställer du krav på tillgänlighet alltid så bör du kolla efter hallar som är klassade och har:

Reservkraft (UPS/Diesel)
Kyla
Brandskydd (Ja det ska inte kunna brinna eller ens kunna ta sig)
Kapacitet/Redundans (Fungerande anslutning som är redundant och stabil)

Alla HP servrar har ILO, alla fall alla i DL serien. Och HP är mycket bra burkar.

Normalt så fungerar det samma hos alla leverantörer, du beställer och du får IP till din server och du kommer ner med servern och den installeras. Inga konstigheter.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson