FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tjena,
har kodat en URLRewrite till min senaste sida men använt "_" som ordseparator och nu läst att google anser att detta är vanligt tecken, dvs tex .../text_text2_text3/... behandlas som ett ord. Bör jag byta till "-"? Har det ens någon betydelse? ![]() /mvh Johan |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Du bör använda "-" när du separerar ord. Dels för att det är bättre för användaren och dels för att Google värderar det högre. Inga nackdelar, bara fördelar!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Okej....will do, tackar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Tror inte det spelar någon större roll vad tecken man använder som separator, såvida det inte är ett ord då =)
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Där hann några emellan medan jag tittade igenom resefoton =)
Tror fortfarande inte det spelar någon större roll. Kan ta ett exempel med en slumpvis vald sökning från min egen sida. Sökningen gav 1,4 miljoner träffar. Bland de url:er som använder separator på första sidans resultat finns Wikipedia och min egen där bägge använder "_". Därefter kommer en "+" och på tionde plats en "-". Först på andra sidan kommer en rad sidor som använder "-". Därefter blir det lite blandat med dessa tre. Eftersom "-" är vanligast att använda, och detta även används av en mängd färdiga programpaket, så tror jag inte man kan dra några andra slutsatser än att separatorn spelar mindre roll. Liknande scenarion förekommer när jag testar andra sökningar på sidan. Varför skulle "-" vara bättre för användaren? Tycker personligen det blir mer snabbläst med "_" eftersom tecknet försvinner ur fokus.
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tackar för svaren, jag bytt nu i alla fall.
![]() http://minsajt.se/ord1_ord2/.. Jag tror väl iofs inte det har någon avgörande betydelse.....sannolikt bara SEO skitsnack. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Citat:
http://www.mattcutts.com/blog/dashes-vs-underscores/ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Använd "ord1-ord2-ord3" i URLer
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Google kopplar mycket väl att ord1_ord2 är två olika ord.
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Matt Cutts rekommenderar bindestreck (dashes):
"... some people thought that underscores are the same as dashes to Google now, and I didn’t quite say that in the talk. I said that we had someone looking at that now. So I wouldn’t consider it a completely done deal at this point. But note that I also said if you’d already made your site with underscores, it probably wasn’t worth trying to migrate all your urls over to dashes. If you’re starting fresh, I’d still pick dashes." Whitehat SEO tips for bloggers och som tidigare nämnts: Dashes vs. underscores (Edit: la till en länk) |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|