Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Krash-statistik på HDD

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-05-24, 16:09 #1
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Finns det någon webbsida som håller i felstatistik på hårddiskar? Huvuddisken (ej speglad) i min server rasade igår och nu är jag på väg till serverhallen för att mecka. Kör två stycken Hitachi 7k250 SATA med 8MB cache i burken. Vad jag vet så har Hitachi's SATA- och PATA-diskar hållt bra på senaste tiden, men om det visar sig att jag har fel vill jag inte köra in nytt OS på den friska disken för det vore ju tråkigt om den också rasar framöver.

Nu en liten kul berättelse om hur otur man kan ha. Servern har varit i drift sedan februari. Jag har inte, hur dumt det än låter, haft tid/ork att fixa automatisk backup på filer. Nu är det "bara" ett enda eget projekt vars filer är något att ta backup på + en hel del mycket värdefulle privata filer. Jag har haft dåligt samvete länge för att det inte känns bra att inte veta att man alltid har en dagsfärsk backup och de manuella backup-tillfällena har inte varit många. Så sätter jag mig vid arbetsstationen igår förmiddag och tänker att nu ska jag fixa allt det där. Jag startar Putty, ansluter mot burken. Putty spottar bara ur ett felmeddelande om att den inte kunde ansluta. 1 minut senare har jag konstaterat att den varken kan läsa eller skriva till huvuddisken. Det är så man vill hissa halv stång idag, men jag får väl skylla mig själv.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-24, 16:33 #2
Marios avatar
Mario Mario är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
Mycket flitig postare
Marios avatar

Vad jag hör(t) är inte Hitachi de bästa hårddiskarna, Seagate/Western Digital(/Maxtor)?

Tråkigt vad som hände.
Mario är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-24, 16:49 #3
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Originally posted by kullervo@May 24 2004, 14:09
Finns det någon webbsida som håller i felstatistik på hårddiskar?
StorageReview . com har en "Reliability Survey" som kanske kan vara av intresse.
dannelito är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-24, 19:40 #4
kullervos avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av wiseguy
Citat:
Ursprungligen postat av kullervo
Finns det någon webbsida som håller i felstatistik på hårddiskar?
StorageReview . com har en "Reliability Survey" som kanske kan vara av intresse.
Härligt! Det där verkar lovande.

Som tur är var det inget fel på disken. Vad bara att göra reboot så funkade den igen. Går igenom alla loggarna febrilt nu efter fel.

Jag läste något om en bug som visar sig när man sätter en SATA-hårddisk i sluta-snurra-läge med hdparm tillsammans i en viss linux-kärna. Lade tyvärr inte på minnet lite mer exakt vad det var och hittar inget om den buggen nu. Någon som hört talas om det får gärna lämna lite info.
Oläst 2004-05-24, 23:05 #5
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2003
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar

Reg.datum: Apr 2003
Undvik IBM-diskar bara för allt du gör.
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-25, 00:15 #6
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar

Citat:
Originally posted by kullervo@May 24 2004, 13:09
Nu en liten kul berättelse om hur otur man kan ha. Servern har varit i drift sedan februari. Jag har inte, hur dumt det än låter, haft tid/ork att fixa automatisk backup på filer. Nu är det "bara" ett enda eget projekt vars filer är något att ta backup på + en hel del mycket värdefulle privata filer. Jag har haft dåligt samvete länge för att det inte känns bra att inte veta att man alltid har en dagsfärsk backup och de manuella backup-tillfällena har inte varit många. Så sätter jag mig vid arbetsstationen igår förmiddag och tänker att nu ska jag fixa allt det där. Jag startar Putty, ansluter mot burken. Putty spottar bara ur ett felmeddelande om att den inte kunde ansluta. 1 minut senare har jag konstaterat att den varken kan läsa eller skriva till huvuddisken. Det är så man vill hissa halv stång idag, men jag får väl skylla mig själv.
Ett litet tips bara, om du hade mycket värdefullt på disken: Jag har varit med om att en kraschad disk efter upprepade startförsök ändå kom igång. Du kanske skulle prova det. Den kan då gå så pass länge att du hinner kopiera det viktigaste. Lär väl bero på vad exakt som har gett upp i disken, förstås. I mitt fall kunde jag starta den några gånger till innan den helt dog. Alltså, man hör om den går igång fel, då är det bara att bryta strömmen en stund och slå på igen, efter kanske tio försök kan den börja läsa så pass att det går att kopiera.
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-25, 00:24 #7
Joels avatar
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Joels avatar

IBM GX-serien var kända att krascha ofta.
På datorbutiken.com:s hemsida finns(iaf fanns) det till varje produkt en %-siffra på hur ofta de var inlämnade för service,.
Jag kör med seagate/hitachi nu och de har fungerat dunderbra. Men för att vara helt säker så ska man köra speglat(raid?).

Det går att få fram data ur kraschade hårddiskar utan att lämna in dem,. jag hade en gammal IDE hårddisk där det var en doktor(som lämnat in) som skrivit en halv bok,. som han givietvis inte hade någon backup på. Alla dokument återfanns.
Progammet heter "GetDataBack for FAT" finns även för NTFS om jag inte minns fel. Det återställer filallokoleringstabellen och hämtar hem all data på hårddisken(även s.k raderad)

Mvh,
Joel
Joel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-25, 01:02 #8
Marios avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Marios avatar

Citat:
Originally posted by programmer@May 24 2004, 21:24
IBM GX-serien var kända att krascha ofta.
På datorbutiken.com:s hemsida finns(iaf fanns) det till varje produkt en %-siffra på hur ofta de var inlämnade för service,.
Jag kör med seagate/hitachi nu och de har fungerat dunderbra. Men för att vara helt säker så ska man köra speglat(raid?).

Det går att få fram data ur kraschade hårddiskar utan att lämna in dem,. jag hade en gammal IDE hårddisk där det var en doktor(som lämnat in) som skrivit en halv bok,. som han givietvis inte hade någon backup på. Alla dokument återfanns.
Progammet heter "GetDataBack for FAT" finns även för NTFS om jag inte minns fel. Det återställer filallokoleringstabellen och hämtar hem all data på hårddisken(även s.k raderad)

Mvh,
Joel
Du tänker nog på itbutikken.dk
Mario är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-25, 02:00 #9
kullervos avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Här kom det visst fram flera intressanta länkar. Från och med nu ska jag alltid spana in dessa sidor för felstatistik innan jag går till affären och handlar eller beställer.

Citat:
IBM GX-serien var kända att krascha ofta
Mmm. GXP65, 75 och framför allt 120 är, eller snarare var (för kan inte finnas många kvar i drift), riktiga stolpskott. IBM/Hitatchi's rykte är fortfarande hemskt dåligt efter den tiden. Nu har jag då inte kollat upp statistiken så de är kanske som Mario säger att Hitachi fortfarande är dåliga, men när jag jobbade i en datorbutik för ett tag sedan så skrek kunderna ofta högt så började vifta med armarna i luften när man nämde Hitachi i HDD-samanhang. Stackars Hitachi som har så många fiender för livet
Oläst 2004-06-06, 10:22 #10
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Originally posted by Mario@May 25 2004, 01:02
Du tänker nog på itbutikken.dk
Även datorbutiken.com har sådan statistik.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017