Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Passa er för Infracom/Icwebb eller JX

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-09-25, 00:46 #1
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Mycket flitig postare

Det är helt absurt.

1) För några månader sedan fick jag en faktura från JX (via BetalningsCentralen) med, vad jag ansåg vara felaktiga uppgifter. För det första var det två identiska fakturor (fast med olika fakturanummer). För det andra var det för en period jag Redan hade betalt för.

2) Jag försökte ringa JX inom telefontiden en vardagseftermiddag. 1 person före i kön i 45 minuter tills att telefonkön stängde (jag lade på strax efter det klockslaget).

3) Jag mailade JX (utförligt och med en trevlig ton) varav jag fick svaret:
Citat:
Hej Charlie,

Ska ta och kontrollera ditt ärende.
Har satt en stoppflagga på dom hos BC tills vidare.

------------------------------------
Supporten - JX Hosting
Telefon: 060 - 78 70 800
------------------------------------
Ovanstående anlände den 6 augusti.

4) Det gick en vecka och jag hörde inget av dem. Eftersom det trots allt rör sig om en faktura ville jag gärna få det hela löst. Dumt nog gav jag mig inte i kast med telefonkön igen, utan mailade:
Citat:
Hej
Det känns bra att du satte en stoppflagga på ärendet.

Hur går det för er? Inte för att stressa er. Jag har all tid i världen.
Men bara så att vi har koll på varandra och inte missar några meddelanden.
5) För cirka en till två veckor sedan: Jag märker att flera av mina JX-sidor är nere. Mailar support och får svaret att... jag inte tillhör JX längre. Helt utan någon förvarning blev jag som kund hos JX överförd till Infracom härommånaden. Jag har hört att en del WN-medlemmar fick mail om detta några dagar i förväg. Dock inte jag.

6) Idag, den 24 september.... Sprättar jag upp ett brev - inkassokrav från BetalningsCentralen. För fakturorna jag ansåg vara felaktiga.

Tio minuter senare har jag nu betalt det här kravet. En del skulle nog se det som en principsak att inte göra det. Själv har jag svårt att sova om natten om jag hotas av betalningsanmärkningar och diverse.

Själv ser jag härmed både Infracom (som driver webbhotellet Icwebb) och JX (som verkar ha skött hanteringen och överföringen på väldigt märkligt sätt) som väldigt oseriösa aktörer.

Det här är min sida av historien. Jag hoppas att det dyker upp mer information i tråden.

Edit: För övrigt är en del av mina (mest lönsamma) sidor fortfarande nere. De har inte kommit upp sedan flytten till Infracom. Om jag inte hade haft så fruktansvärt mycket annat att tänka på i mitt liv nu hade jag redan haft sidorna någon helt annanstans.

Rubriken innehåller ett "eller" eftersom jag inte vet hur ansvarsfördelningen för hanteringen har sett ut bolagen emellan.

Jag är medveten om att det inte anses allt för "schysst" mot företagen att skriva sådana här trådar innan man har fört en konversation. Medveten om att jag hade kunnat vara på JX mer tidigare angående fakturan, vill jag ändå berätta om förloppet. Om inte annat kanske de börjar svara på mail. För såvitt jag vet är det JX som kör BetalningsCentralen (av vilka jag fick inkassokravet) och inte InfraCom. Dessutom är jag riktigt förbannad.
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-25, 00:56 #2
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Spindels avatar

Har sidor hos JX/Infracom som fortfarande är nere. Hade ju varit uppskattat ifall JX hade kunnat förvarna lite om flytten så man hade kunnat byta webbhotell lite tidigare.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-25, 01:28 #3
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Inkassokravet från BetalningsCentralen (för webbpaket jul-sep 2007, trots att jag redan har betalt en årsavgift fram tills oktober) listar följande uppgifter:
Kapitalbelopp: 345,00
Upplupen ränta till detta brevs datum: 4,02
Påminnelseavgift, 2007-08-20: 50,00
Inkassokostnad, 2007-09-21: 160,00

Att betala: 559,02

Den här påminnelseavgiften måste åsyfta en påminnelsefaktura. Det vill säga en sådan som jag inte har emottagit.
Mina ursprungliga fakturor (de där två identiska fast med olika fakturanummer, 2451 och 2452) från JX Hosting (deras logotype, med en "BetalningsCentralen"-klisterlapp)
har Datumet 2007-07-30
och Förfallodatum 2007-08-09 tryckta på sig.
Utöver dem har jag inte fått några andra papper från varken Betalningscentralen eller JX Hosting, fram tills nu när jag fick Inkassokravet från BetalningsCentralen (utan JX Hostings logotype).
Oläst 2007-09-25, 02:19 #4
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Fick ett snabbt svar från JX Hosting.

Citat:
Vi har haft enorma problem med BC och stoppandet av fakturor, jag
kommer nu begära att alla bevakningsärenden som går via BC helt tas
bort och vi manuellt kontrollerar varje enskild bevakning manuellt.
Jag hade inte trott att svaret skulle komma så fort. Och med tanke på att jag saknar djupare insikt i BetalningsCentralens tjänster låter förklaringen rimlig.

Hade jag avvaktat ett par timmar med att skapa tråden, hade det troligtvis slutat med ingen tråd alls. Men vad kan jag säga. Den här perioden, med Infracom och nertid som främsta motivator, har varit rätt ansträngd. Någonstans blev det här droppen över.

Skulle ändå säga att tråden ligger bra här. Förloppet ovan återger verkliga händelser. Men JX gav bra och samarbetsvillig respons. Rutinerna ska förändras. Det är bra information för den utomstående som undersöker JX inför ett eventuellt köp.

Dessutom har personal på JX/JX-supporten personligen tagit hand om makuleringen av min faktura.

Edit: Skulle gärna byta titel till "Fakturaproblem hos JX (Löst)" eller liknande. dessvärre är det nog bara möjligt för en moderator.
Oläst 2007-09-25, 09:36 #5
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Kan vara kul att höra om du får tillbaks dina pengar och inkassokostnaden som du inte bör betala om det gått till som du skriver.

Är det någon annan som har erfarenhet av den här "betalningscentralen" som jag inte hört något om tidigare. Beskrivningen i tråden för ju tyvärr tankarna åt Acme till.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-25, 10:12 #6
robertsson robertsson är inte uppkopplad

robertsson robertsson är inte uppkopplad

Jag fick faktura från JX för en vecka sedan.

Utskirftsdatum 2007-08-09
Förfallodatum 2007-08-19

Hemsidan slutade fungera p.g.a. flytt 2007-09-13
Faktuan kom 2007-09-18

Jag har inte fått information om nån flytt.
Fakturan kom en månad efter förfallodatum.
Fakturan från JX kom efter att sidan flyttats till ett annat webbhotell.

Känns inte DET MINSTA SERIÖST. INTE FÖR 5 ÖRE!
Ska jag betala fakturan till JX förresten?
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-25, 12:48 #7
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2004
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

Reg.datum: Sep 2004
Om jag var du skulle jag lyfta telefonen och ringa för att få svar.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-26, 01:40 #8
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Har varit i kontakt med BetalningsCentralen. Efter den första, vad ska man säga,"telefondörrvakten" blev jag vänligt bemött och fick annulleringen bekräftad. De skulle även ordna med en kreditering av det belopp jag redan har betalt in.
Oläst 2007-09-28, 15:33 #9
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP

Reg.datum: Nov 2004
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
Macckes avatar

Reg.datum: Nov 2004
Mycket missnöjd med Infracom..

Ringde dem för kanske 10 dagar sedan då mina 28 sidor varit nere. Dem lovade att dem skulle komma igång inom kort och skulle maila mig när så var fallet.

Skulle även svara på ifall dem kunde ge mig lite fria månader för intäktsbortfallet under nertiden, men har ej fått svar där heller. Vidare har man inte fått ftp-uppgifter mm mm.

Håkan från Jx har dock varit bra och kontaktat mig och kollat hur det gått upprepade gånger..
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-28, 15:44 #10
Mattias Mattias är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2004
Mattias Mattias är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Originally posted by Maccke@Sep 28 2007, 15:33

Håkan från Jx har dock varit bra och kontaktat mig och kollat hur det gått upprepade gånger..
Reko kille, även om det inte är hans bizz längre att handskas med.

Infracom blir det inte att fortsätta hos i alla fall.
De har sumpat sin chans big time.
Mattias är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017