Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Taskigt bokföringsunderlag från stora aktörer

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-10-05, 16:32 #1
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Är det nån annan som blir smått irriterad på dåligt underlag till bokföringen från stora aktörer?

Google har ju som sagt fixat en bra faktura man kan skriva ut.

Skatteverket är ju så jävla gnälliga, men vad skall man säga till dem? "Ni får gilla läget."

Det finns andra aktörer som sällan ger ut riktiga kvitton. Allt de ger är ett mail. Payer ger heller varken momsspecifikation eller något efter man slutfört en transaktion hos dem. Inte ens ett datum eller vilket företag man handlar hos. Här måste man sitta och skriva ner det själv med bläckpenna. Ser inte så seriöst ut som underlag sen.

Hur kan en svensk aktör missa sådana saker?

Är jag för nojjad, spelar det nån roll alls?
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-05, 18:37 #2
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Håller med.. Om inte annat så i alla fall för att vara tydlig mot kunden...
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-05, 20:10 #3
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Samtidigt kan man fråga sig hur tusan man kan få använda termotransferpapper och liknande som inte ger arkivbeständiga kvitton.

De stora elektronikkedjorna brukar ju ha kvitton skrivna på A4 med matrisskrivare, men ClasOhlson är ett exempel bland många där du kan hitta ett kvitto i plånboken några dagar senare som inte går att läsa.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-08, 12:01 #4
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
jonny: alltid lika kul att diskutera deras kvitton när man returnerar något. Det är dom som skall se till att kvittona håller, inte jag, för normal hantering.

Skatteverket slog ner på ett representationskvitto för något år sedan där det var en ganska hög summa och det mesta hade "dött" på kvittot förutom summan som gick att tolka. Men de gav med sig efter ett tag.
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-08, 14:00 #5
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Det jag inte förstår är varför inte Skatteverket inte ställer högre krav med viten mot de bolag som inte kan producera kvitton som är arkivbeständiga.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-08, 17:36 #6
Finnmeras avatar
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
Finnmeras avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Är det någon här som får bra kvitton från Yahoo:s nya Panama system ?

Jag jobbar inte med deras system och kan inte det så bra således, men numera så dyker det upp en popup som säger att pengar har dragits, men det duger inte som verifikat enligt ekonomiavdelningen, och så har det varit i över 2 månader nu.

Så de får inte mycket av våra kunders pengar just nu, och jag träffade en herre från MSN som var måtligt road över minskningen från Yahoo.

I det gamla systemet fick man klara och tydliga kvitton, och jag har förstått att det finns sånna som har kvar det gamla då tydligen uppdateringen till Panama inte har gjorts fullt ut.

Men det vore kul att se om det bara är vi som har kvar problemet.
Finnmera är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-08, 18:30 #7
bylla bylla är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 45
bylla bylla är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 45
Jag har tyvärr samma problem med Yahoo och jag har inte fått något bra svar från dem heller

/Andreas
bylla är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-08, 20:28 #8
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Jag är också ordentligt less på företag som inte kan tillhandahålla en vettig faktura till bokföringen. Till och med bankerna slarvar med sånt. Värst är Nordea som hela tiden drar småpengar från mitt plusgiro för diverse avgifter. När jag frågar så hänvisar de till deras prislista och där framgår det så klart vad alla tilläggstjänster och transaktioner kostar. Men deras prislista är knappast giltig som verifikation för mystiska transaktioner på mitt konto. Man får väl ta det man har och sedan komplettera med en egenhändigt skriven verifikation. Vad mer kan man göra? Om skatteverket börjar bråka om en sådan sak så är det ju inte svårt för dem att kolla kontoutdrag. Man är ju knappst ensam om att använda plusgiro och att köpa sponsrade länkar från t ex Yahoo. Så skatteverket måste väl vara medvetna om problemet?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-09, 08:31 #9
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by Wojt@Oct 5 2007, 16:32
Är det nån annan som blir smått irriterad på dåligt underlag till bokföringen från stora aktörer?

Google har ju som sagt fixat en bra faktura man kan skriva ut.

Skatteverket är ju så jävla gnälliga, men vad skall man säga till dem? "Ni får gilla läget."

Det finns andra aktörer som sällan ger ut riktiga kvitton. Allt de ger är ett mail. Payer ger heller varken momsspecifikation eller något efter man slutfört en transaktion hos dem. Inte ens ett datum eller vilket företag man handlar hos. Här måste man sitta och skriva ner det själv med bläckpenna. Ser inte så seriöst ut som underlag sen.

Hur kan en svensk aktör missa sådana saker?

Är jag för nojjad, spelar det nån roll alls?
Gör egna kvitto, finns färdiga mallar i excel. Men många tjänster du köper kanske inte är momsgrundade?
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-09, 08:34 #10
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by jonny@Oct 8 2007, 14:00
Det jag inte förstår är varför inte Skatteverket inte ställer högre krav med viten mot de bolag som inte kan producera kvitton som är arkivbeständiga.
Hahaha! Då skulle hela svenskhandel får köpa nya kvittoskrivare, eftersom det flesta använder termopapper.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017