WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Taskigt bokföringsunderlag från stora aktörer (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=24072)

Wojt 2007-10-05 16:32

Är det nån annan som blir smått irriterad på dåligt underlag till bokföringen från stora aktörer?

Google har ju som sagt fixat en bra faktura man kan skriva ut.

Skatteverket är ju så jävla gnälliga, men vad skall man säga till dem? "Ni får gilla läget."

Det finns andra aktörer som sällan ger ut riktiga kvitton. Allt de ger är ett mail. Payer ger heller varken momsspecifikation eller något efter man slutfört en transaktion hos dem. Inte ens ett datum eller vilket företag man handlar hos. Här måste man sitta och skriva ner det själv med bläckpenna. Ser inte så seriöst ut som underlag sen.

Hur kan en svensk aktör missa sådana saker?

Är jag för nojjad, spelar det nån roll alls?

Storen 2007-10-05 18:37

Håller med.. Om inte annat så i alla fall för att vara tydlig mot kunden...

jonny 2007-10-05 20:10

Samtidigt kan man fråga sig hur tusan man kan få använda termotransferpapper och liknande som inte ger arkivbeständiga kvitton.

De stora elektronikkedjorna brukar ju ha kvitton skrivna på A4 med matrisskrivare, men ClasOhlson är ett exempel bland många där du kan hitta ett kvitto i plånboken några dagar senare som inte går att läsa.

MrHandley 2007-10-08 12:01

jonny: alltid lika kul att diskutera deras kvitton när man returnerar något. Det är dom som skall se till att kvittona håller, inte jag, för normal hantering.

Skatteverket slog ner på ett representationskvitto för något år sedan där det var en ganska hög summa och det mesta hade "dött" på kvittot förutom summan som gick att tolka. Men de gav med sig efter ett tag.

jonny 2007-10-08 14:00

Det jag inte förstår är varför inte Skatteverket inte ställer högre krav med viten mot de bolag som inte kan producera kvitton som är arkivbeständiga.

Finnmera 2007-10-08 17:36

Är det någon här som får bra kvitton från Yahoo:s nya Panama system ?

Jag jobbar inte med deras system och kan inte det så bra således, men numera så dyker det upp en popup som säger att pengar har dragits, men det duger inte som verifikat enligt ekonomiavdelningen, och så har det varit i över 2 månader nu.

Så de får inte mycket av våra kunders pengar just nu, och jag träffade en herre från MSN som var måtligt road över minskningen från Yahoo.

I det gamla systemet fick man klara och tydliga kvitton, och jag har förstått att det finns sånna som har kvar det gamla då tydligen uppdateringen till Panama inte har gjorts fullt ut.

Men det vore kul att se om det bara är vi som har kvar problemet.

bylla 2007-10-08 18:30

Jag har tyvärr samma problem med Yahoo och jag har inte fått något bra svar från dem heller :(

/Andreas

Gustav 2007-10-08 20:28

Jag är också ordentligt less på företag som inte kan tillhandahålla en vettig faktura till bokföringen. Till och med bankerna slarvar med sånt. Värst är Nordea som hela tiden drar småpengar från mitt plusgiro för diverse avgifter. När jag frågar så hänvisar de till deras prislista och där framgår det så klart vad alla tilläggstjänster och transaktioner kostar. Men deras prislista är knappast giltig som verifikation för mystiska transaktioner på mitt konto. Man får väl ta det man har och sedan komplettera med en egenhändigt skriven verifikation. Vad mer kan man göra? Om skatteverket börjar bråka om en sådan sak så är det ju inte svårt för dem att kolla kontoutdrag. Man är ju knappst ensam om att använda plusgiro och att köpa sponsrade länkar från t ex Yahoo. Så skatteverket måste väl vara medvetna om problemet?

klein 2007-10-09 08:31

Citat:

Originally posted by Wojt@Oct 5 2007, 16:32
Är det nån annan som blir smått irriterad på dåligt underlag till bokföringen från stora aktörer?

Google har ju som sagt fixat en bra faktura man kan skriva ut.

Skatteverket är ju så jävla gnälliga, men vad skall man säga till dem? "Ni får gilla läget."

Det finns andra aktörer som sällan ger ut riktiga kvitton. Allt de ger är ett mail. Payer ger heller varken momsspecifikation eller något efter man slutfört en transaktion hos dem. Inte ens ett datum eller vilket företag man handlar hos. Här måste man sitta och skriva ner det själv med bläckpenna. Ser inte så seriöst ut som underlag sen.

Hur kan en svensk aktör missa sådana saker?

Är jag för nojjad, spelar det nån roll alls?

Gör egna kvitto, finns färdiga mallar i excel. Men många tjänster du köper kanske inte är momsgrundade?

klein 2007-10-09 08:34

Citat:

Originally posted by jonny@Oct 8 2007, 14:00
Det jag inte förstår är varför inte Skatteverket inte ställer högre krav med viten mot de bolag som inte kan producera kvitton som är arkivbeständiga.
Hahaha! Då skulle hela svenskhandel får köpa nya kvittoskrivare, eftersom det flesta använder termopapper.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson