Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vimmelbilder - PUL - Utgivningsbevis

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-03-27, 08:23 #1
Albax Albax är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2004
Medlem

Tjena!

Jag är på gång att starta upp en ny sajt där en stor bit kommer att vara sk. vimmelbilder. Tanken är att vi ska ha andra personer som fotar dessa bilder åt oss, så vi kan därför inte ha 100% koll på att personerna på bilderna verkligen har godkänt publiceringen. Vi vill verkligen inte råka ut för massa skit på grund av detta och vi har därför varit i kontakt med en jurist och han menar att utgivningsbevis är den bästa lösningen, då vi inte längre omfattas av PUL.

Dock innebär ju detta att vi inte kan ha våra planerade community-funktioner, då allt måste gå genom moderator innan det publiceras. Men jag läser också på radio-tv-verkets hemsida att man kan ha sådana funktioner ifall det är tydligt avskiljt från det övriga innehållet.

Vet ni hur andra har löst liknande problem, eller hur man på ett snyggt sätt avskljer communityn från bilderna utan att det känns för avskiljt? Meningen är ju egentligen att det ska vara samma sajt, men som ansvarig utgivare vill man inte ansvara för innehållet i allas gästböcker kanske....
Albax är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-27, 08:38 #2
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
tror inte du kan avsäga dig ansvaret för material på din egen hemsida.. tyvärr

vad ni kan göra är ju att söka samma tillstånd för bildpublicering som tidningar har, dom behöver nämligen inte tillstånd för det, eller ja - dom har tillstånd - via nån gren i yttrandefrieheten och tryckfrihet

Jag skulle tuta och köra, men också vara snabb på att plocka ner bilder på personer som inte vill synas (i 99.99% av fallen så kontaktar dom er och ber er ta ner bilden på dom.. lyssnar ni inte på det så kontaktas myndigheter i en del av fallen)
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-27, 08:43 #3
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by melin@Mar 27 2007, 08:38

vad ni kan göra är ju att söka samma tillstånd för bildpublicering som tidningar har,
Det är ju det jag snackar om. Utgivningsbevis heter det. Man har då skydd av grundlagen och den som är ansvarig utgivare är ansvarig för innehållet på sajten.

I en vanlig community gäller istället "lagen om ansvar
för elektroniska anslagstavlor".
Oläst 2007-03-27, 09:13 #4
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2004
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar

Reg.datum: Mar 2004
Tror det enklaste och den vägen de flesta tar är att först vara noga med att fråga om det är okej att personen blir fotad och samtidigt berätta att man är från vimmelsiten-X. Sedan publicerar man utan problem då man fått tillstånd och samtidigt har man en text i samband med bilderna där det står att man kan maila in för att be admin ta bort en viss bild om man inte längre vill synas.

Så kommer vår studentförening att göra då vi lanserar en ny design och nytt innehåll snart...
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-27, 09:16 #5
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Juristerna vill alltid ha hängslen, livrem och störthjälm på sig innan de vågar kliva över en trottoarkant. Om du har en avtalssida där de som laddar upp bilder lovar och svär på att de äger bilderna och att alla godkänner publiceringen, en aktiv översikt på hur bilderna ser ut, snabbt rensar ut de som inte ska vara där och allmänt håller koll borde det gå bra.

men du ska följa juristens råd så skapa subdomäner:
forum.webbplats.se utan bilduppladdning och
bilder_skyddade_av_utgivningsbevis.webbplats.se med modererad bilduppladdning och inga kommentarfunktioner.
gör sedan samma tema i layout och länka fram och tillbaka så ska du se att besökarna inte gråter över att det är två olika sajter.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-27, 09:24 #6
Medlem

Medlem

Citat:
Om du har en avtalssida där de som laddar upp bilder lovar och svär på att de äger bilderna och att alla godkänner publiceringen
Jodå. Fotograferna kommer skriva på ett papper som innehåller detta och mer. Enligt juristen är detta dock inte till någon hjälp egentligen, då personen på bilden lätt kan hävda att han inte godkännt någon publicering, och det är då vi som äger sajten som blir ansvariga.

Som ni säger så borde det ju inte bli några problem egentligen, men man vill ju gärna vara på den säkra sidan. Det finns ju ändå några scenarion som kan uppstå som man helst vill slippa vara med om. Kommentarfunktion till bilderna bör man vad jag förstår kunna ha, bara den går genom moderator innan publicering.
Oläst 2007-03-27, 10:42 #7
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2003
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2003
De flesta sajter verkar lösa det enkelt: a) fotografen skall alltid fråga om personen går med på att en bild tas b) om någon vill ta bort en bild sker det. Förutsatt att ni inte fotograferar någon på ett direkt kränkande sätt ser jag inte hur det rent praktiskt skulle leda till problem. (I teorin, och ev. vid undantagsfall, kanske ni får problem, men jag har aldrig hört talas om något sådant.)
Oläst 2007-03-27, 11:01 #8
Medlem

Medlem

Jag pratade just med radio- och tv-verket på telefon. Och för att särskilja det hela kan man alltså köra annan layout på communitygrejerna, öppna dem i nytt fönster eller liknande för att det ska vara frånkiljt. Modererade bildkommentarer är inga problem.

Naturligtvis har vi tänkt att ta bort bilder om någon meddelar oss att den inte vill vara med och sådant, men det är just de här undantagsfallen som kan leda till problem som vi vill slippa.

Jag ska snacka med min kompanjon om detta så får vi se hur vi gör.
Oläst 2007-03-27, 12:12 #9
mediadream mediadream är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2003
mediadream mediadream är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2003
Mycket intressant, vi är i kraft att lansera en sidan som kommer innehålla mycket information via bilder och dylikt, där huvuddelen av bilderna kommer att laddas upp av användarna sjävla. Samt bilder som vi erhåller från våra anlitade fotografer.

Berätta gärna mer hur du/ni löser detta.
mediadream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-27, 12:24 #10
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2005
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2005
Jag driver idag en sådan sida där medlemmarna har möjlighet att publicera deras diverse vimmelbilder och vad jag har läst och förstått så ska det gå bra att skriva en varningstext för användare som laddar upp bilderna så de är införstådda i att de laddar upp bilder på användare.

Exempel på varningstext
Genom att du laddar upp bilder på denna webbplats så godkänner du att du varit i kontakt med samtliga personer som medverkar på kortet och bett om deras tillåtelse. Du accepterar även att du enbart publicerar bilder som inte är skyddade av någon svensk lag och som dessutom inte bryter mot någon svensk lag vad det gäller kränkning. Vid anmälan ang. PUL lagen hänvisas ärenden vidare till dig som slutanvändare då du godkänner detta avtal.

Jag har dessutom idag 15.000 vimmelbilder med ungefär 800 medelmmar och det värsta "klagomålet" jag fått är att jag ska ta bort en bild omeldebart vilket jag även har en funktion för där användaren kan rapportera en bild så försvinner den direkt från webbplasen för vidare gransking.

Skulle vara tacksam om du/någon får svar om vad lagen egentligen säger om publicering av bilder som läggs upp av användare som har blivit varnade.
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017