Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Nätt förtjänst på nätet

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-11-11, 23:56 #1
moriax moriax är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2006
Nykomling

Om man bortser från de här som driver egna företag och drar in flera tiotusentals kronor i månaden, hur ser en vardag ut för de som tjänar låt oss säga runt två tusen kronor i månaden. Räcker en till två intressanta sidor med nån reklambanner och lite affilates för att generera ett par tusen i månaden? Och hur behåller man vanligtvis förtjänsten? Driver man så småskaliga projekt som ett företag, eller som nån slags hobbyverksamhet?

Nån som kan visa ett bra exempel på nån sida som genererar max någon tusenlapp i månaden så man får se vilket arbete det motsvarar?
moriax är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-12, 00:07 #2
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2005
Mycket flitig postare

Det krävs en hel del skicklighet för att dra in ett par tusen i månaden. Det råder precis samma ekonomiska balans på internet som i verkliga livet, destu enklare det är att tjäna en hacka på något destu fler gör det.

EDIT: Med det vill jag alltså säga att destu enklare något är att tjäna pengar destu fler gör det, detta leder till högre konkurrens vilket i sin tur gör att det blir svårare att tjäna en "enkel hacka" på det. Allt jämnar ut sig.
Hofvet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-12, 00:38 #3
Nykomling

Nykomling

hofvet:
Är det det samma som att det finns många där ute som har ett litet extra tillskott i kassan på just sina nätprojekt? Är det ofta skickliga programmerare med ett skarpt affärssinne och kanonidéer som gör sig en hacka vid sidan om jobbet?

Jag lever i tron att den gruppen av människor är dom jag först nämnde, som tjänar lite större pengar och kanske till och med lever på sina kunskaper. Och då är det istället lite finniga studenter med för mycket fritid som gör sig den där lilla extra pengen!

Jag själv är lite äldre, har jobb. Är ingen expert på programering men kan klara av att snickra ihop en sida med lite jobb och suck och stön :-)
Har inga speciella kommersiella kunskaper men en del idéer för nätet som jag tror på. Frågan är om man ska ge sig in ett projekt med förhoppningen om att tjäna nån tusing extra vid sidan av lönen? Jag är lite av en "kan andra så kan jag"-människa så att säga.

Bör väl tillägga att jag även tycker det är ruskigt roligt att utveckla för nätet så man går ju inte under ifall det floppar :-)
moriax är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-12, 02:13 #4
Micke04 Micke04 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Micke04 Micke04 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Originally posted by moriax@Nov 12 2006, 00:38
Bör väl tillägga att jag även tycker det är ruskigt roligt att utveckla för nätet så man går ju inte under ifall det floppar :-)
Då tycker jag inte att det finns så mycket att fundera över? Kör hårt om du tror på det du gör. Genomförande är viktigare än idé, om du är öppen för förändringar med tiden dvs..
Micke04 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-12, 03:17 #5
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by moriax@Nov 12 2006, 00:38
hofvet:
Är det det samma som att det finns många där ute som har ett litet extra tillskott i kassan på just sina nätprojekt? Är det ofta skickliga programmerare med ett skarpt affärssinne och kanonidéer som gör sig en hacka vid sidan om jobbet?
Nej, det jag ville säga var att om du lever i tron att man kan göra en enkel liten sida på internet och dra in fina kosingar utan något större arbete kan du ge upp och sluta leta. Samtidigt försökte jag i samma mening säga att om du brinner för det du vill gör och verkligen tror på din ide har du alla förutsättningar att lyckas!

Lycka till!
Hofvet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-12, 19:00 #6
Daniel.sts avatar
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2006
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Daniel.sts avatar

Reg.datum: Jul 2006
Tror att det finns hela spannet av personer som driver sidor här på WN, allt från studenter till de som driver sidor jämte sitt vanliga dayjob och de som lever på det.

Tyvärr är det enligt min erfarenhet inte så enkelt som att bara smälla upp en sida och sen sitta och vänta på att tusenlapparna ska rulla in. Det krävs mycket jobb och tålamod innan man når upp i en kritisk massa besökare innan man kan börja dra in pengar att tala om. Är pengarna den största drivkraften är det på kort sikt(ett eller ett par år) förmodligen bättre att ta ett lagerjobb än att dra in pengar på reklam på webbsidor.

Det enklaste sättet är väl att testa själv Börja med en mindre sida om ett ämne som du gillar, för att lära dig och se vilka utmaningar som finns och för att uppskatta om det är värt jobbet med större projekt.
Daniel.st är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-13, 00:40 #7
bivald bivald är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
bivald bivald är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
Jag håller med föregående talare - kör på något du gillar. Det är en utmaning, du lär dig ett ton. Vem vet, i slutändan kanske du till och med tjänar en hacka på det. Jag har en massa projekt, och tusen till som aldrig kommer se dagsljuset. Några drar in pengar, andra inte alls.

Räknat på arbetstimmar så hade jag nog tjänat bättre om jag jobbat på ICA. Men om man räknar in kontakter man fått, vänner man träffat och kunskap man fått in är projekten ovärdeliga.

Som sagt, en sida som drar in ett par tusenlappar i månaden har antagligen rätt mycket blod svett och tårar bakom sig. Antagligen mycket kärlek också. I alla fall mina
bivald är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-23, 19:49 #8
Holmiz Holmiz är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2006
Holmiz Holmiz är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2006
Håller även jag med tidigare talare. Jag brukar säga att mina projekt som resulterar i en hemsida är som att bygga lego när man var liten. Resultatet i sig är väl fint och så, men det är själva byggandet som är det roliga.

Så sätt igång, Vem vet, det kan ju bli bra... och blir det inte bra... så är det bara att återanvända erfarenheten och bygga nått bättre.

Själv har jag drabbats av en 40-års kris där jag fått för mig att poängsätta allt man gjort i sitt liv - detta har resulterat i en hemsida där min eventuella(!) timpenning förmodligen kommer att röra sig i ören. Men vad gör det? - att bygga lego är kul.
Holmiz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-23, 20:07 #9
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Originally posted by Holmiz@Nov 23 2006, 20:49
Håller även jag med tidigare talare. Jag brukar säga att mina projekt som resulterar i en hemsida är som att bygga lego när man var liten. Resultatet i sig är väl fint och så, men det är själva byggandet som är det roliga.
För mig är det precis tvärtom. Det är resultatet jag lever för, kodknackande är trist. :huh:
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-23, 21:43 #10
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av moriax
Om man bortser från de här som driver egna företag och drar in flera tiotusentals kronor i månaden, hur ser en vardag ut för de som tjänar låt oss säga runt två tusen kronor i månaden. Räcker en till två intressanta sidor med nån reklambanner och lite affilates för att generera ett par tusen i månaden? Och hur behåller man vanligtvis förtjänsten? Driver man så småskaliga projekt som ett företag, eller som nån slags hobbyverksamhet?
Nån som kan visa ett bra exempel på nån sida som genererar max någon tusenlapp i månaden så man får se vilket arbete det motsvarar?
Du kan kolla på den i min sig, ett par tusen på aff, ett par tusen på adsense. Det droppar in lite special-grejer då och då som när företag vill köra reklamdrives. Det har nog gått åt två-tre hundra timmar att bygga, modifikationer något hundratal till. Sen då dagligen lägga upp lite filmklipp osv (det kan man ju beroende på läggning definera som arbete eller inte - jag kan tänka mig att för en del låter det som en dröm att "leta roliga filmklipp på nätet". Det blir lite tröttsamt i längden). Poängen är att kollar man på vad det generar totalt så blir det en bra affär vid år två eller år tre.

Till detta får man då lägga att just sig-sidan har rätt mkt jobb vid sidan av, tex att puttra med bandbredden har seglat upp som issue #1 här hos mig nu efter att vår hosting sade stopp.

Det roligaste med sidan har varit att lära sig ett gäng nya grejer, i mitt fall då att bygga något som liknar ett community (mycket kod som körs mot användare, inte alltid så kul, men lärorikt..), mycket ajax och inte minst massa kunskap om hur man med opensource-verktyg trixar och trollar med video.

Citat:
Originally posted by -Hofvet@Nov 12 2006, 01:07
Det krävs en hel del skicklighet för att dra in ett par tusen i månaden. Det råder precis samma ekonomiska balans på internet som i verkliga livet, destu enklare det är att tjäna en hacka på något destu fler gör det.

EDIT: Med det vill jag alltså säga att destu enklare något är att tjäna pengar destu fler gör det, detta leder till högre konkurrens vilket i sin tur gör att det blir svårare att tjäna en enkel hacka på det. Allt jämnar ut sig.
Håller inte med dig här nu hofvet. Gör man något man tycker är kul och brinner för så brukar det bli bra. Det finns massa sidor som genererar ett par tusen bara på att vara online och erbjuda något tillsammans med lite vettig SEO.

Det finns ett par saker man behöver för att lyckas som jag ser det;
1) Kunskaper om programmering, html och databaser - kan ersättas med outsourcing men dyrt.
2) Design-känsla - kan ersättas med outsourcing.
3) Idéer, motivation och drivkraft. Kan inte ersättas med outsourcing.

Sen så hjälper det såklart om man har massa kompisar som vill länka, vill vara med och hjälpa dig, ett stort nätverk med befintliga siter att driva trafik och länk-kraft från etc etc. Men nyckeln till allt är #3.

Jag har massa exempel på projekt jag bara har gjort för att det är kul att hacka (aolstalker.com, alpinresor.se, roligaklipp.se m.fl) där syftet att tjäna pengar har varit HELT sekundärt. Det är efteråt man inser att "ojdå, en adsense här vore nice..".

Citat:
Tyvärr är det enligt min erfarenhet inte så enkelt som att bara smälla upp en sida och sen sitta och vänta på att tusenlapparna ska rulla in. Det krävs mycket jobb och tålamod innan man når upp i en kritisk massa besökare innan man kan börja dra in pengar att tala om. Är pengarna den största drivkraften är det på kort sikt(ett eller ett par år) förmodligen bättre att ta ett lagerjobb än att dra in pengar på reklam på webbsidor.
Knappast. En lyckad affiliate-sida kan stå och ticka pengar varje månad åt dig utan att du överhuvudtaget lyfter ett finger. Det är passiv inkomst - inget som hindrar dig från att jobba lager eller som jag koda mera. En affiliate-sida kan nästan vem som helst göra i frontpage, det gäller bara att hitta rätt nisch och hamna NÅNSTANS i serpsen på position 1-5. Det är en kombination av tur, skicklighet och vilja. Lär er hitta bra keywords och bra nischer. Se hur andra gör och applicera kunskapen på en egen ny / outnyttjad domän. (Jag sysslar inte särskilt mycket med affiliate då det tråkar ut mig som inget annat, men hade jag inte kunnat programmera och varit pengakåt hade det inte varit något svårt val - tänk att ha ett dayjobb och slänga upp en affiliate-sidan i veckan som "kanske" genererar 500:- i månaden (på inget sätt orimligt)).

52 veckor om året, 500x52 => 26000 minus hosting (några tusenlappar för statiska html-sidor och rätt minimal trafik) och domäner (52x70 = 3640). Vips så har du en extra månadslön varje år samt ett inte helt kattpiss-nätverk att boosta nya siter från. År två har du två månadslöner och förhoppningsvis en egen server att hosta från ..

Tänk på att även om affiliate-dealsen ser rätt kassa ut så "it adds up", särskilt när man får vara med och leka i de bättre segmentstegarna - det känns omöjligt, jag vet .. men det kommer.

Mitt happy real life exempel på lyckad aff.sida hade sales på runt 5% av besökarna och 20% ctr på adsense, hyfsat bra kickback på höga ordervärden och sjukt bra cpc på adsense. Helt utan marknadsföring, ett par timmar lagda på html och text. Jag skulle göra fler om jag inte hade roligare grejer för mig.. + att jag inte tror att jag någonsin kommer slå mig själv där . Totalt drog jag under ett par månader in mer per månad än flesta tjänar på ett välbetalt jobb i sverige. Till detta bör då tilläggas att jag har nästan ingen som helst erfarenhet av affiliate-sidor och mer eller mindre föraktar säljaryrket. Det är inte omöjligt att återupprepa på något sätt. Tur, timing och kunskap är allt som krävs.

Citat:
Ursprungligen postat av digiArt
För mig är det precis tvärtom. Det är resultatet jag lever för, kodknackande är trist.
Hah ;D
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017