Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Fördelar/nackdelar med att vara distributör

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-10-11, 20:26 #1
Ahamay Ahamay är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2006
Nykomling

Vad är fördelen med att vara distributör på nätet jämfört med att sälja produkterna själv?

Exempelvis om jag har en vara från Land A som inte är så vanlig i Sverige, ska jag då satsa på att bli distributör eller på att sälja varan själv?

Vad för för- resp. nackdelar finns det med detta?
Ahamay är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-11, 20:59 #2
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
Har WN som tidsfördriv

Varför inte både ock?

Har du goda marknadsföringsmöjligheter, erfarenhet och den är anpassad för nätet så bör du sälja produkten själv. Om du däremot vill ha den mer spridd i t.ex. fysiska och befintliga butiker eller känner att marknadsföringen är svår till en stor kundkrets men lättare till ett fåtal inköpare bör du sattsa på att bli distributör för landet.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-13, 20:20 #3
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2005
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2005
Danksi

Menar du att det är lättare att sälja till inköpare än till "vanligt folk"?
1337pm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-13, 20:46 #4
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by 1337pm@Oct 13 2006, 20:20
Danksi
Menar du att det är lättare att sälja till inköpare än till vanligt folk?
Hehe, nä absolut inte men det är en mindre grupp att nå ut till. Det kan vara lättare att hitta fem inköpare än 50'000 kunder för vissa. Allt beror på vilka kontakter man har.
Därav jag skrev följande, det är från person till person:
Citat:
känner (du) att marknadsföringen är svår till en stor kundkrets men lättare till ett fåtal inköpare bör du sattsa på att bli distributör
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-13, 22:03 #5
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Satsa du på att bygga upp ett återförsäljarnät. Det är betydligt enklare, du har trofastare kundkrets, du slipper "besvärliga" kunder och du kan fokusera på annat än enbart försäljningen.

Löpande avropsordrar eller beställningar från prognoser skapar trygghet..
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-18, 16:46 #6
Nykomling

Nykomling

Storen, vad menar du med:

I dagsläget har jag inga kontakter med återförsäljare.

Är det bara att bygga upp en site och på denna visa vad man har att erbjuda? Ringa runt till fysiska butiker och nätbutiker och fråga om intresse finns?

Finns det några konkurrensfördelar med att vara distributör?

Vad bör man ta i återförsäljarpris exkl. moms. om en produkt är tänkt att säljas för säg 2000:- exkl. moms till slutkund?

Det jag funderar på är om jag ska dra igång kombinerad försäljning/återförsäljning eller om jag bara ska satsa på försäljning mot slutkund..
Oläst 2006-10-22, 23:24 #7
Nykomling

Nykomling

lyft!
Oläst 2006-10-27, 11:07 #8
xciso xciso är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2006
xciso xciso är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2006
Citat:
Originally posted by Ahamay@Oct 18 2006, 16:46
Storen, vad menar du med:

I dagsläget har jag inga kontakter med återförsäljare.

Är det bara att bygga upp en site och på denna visa vad man har att erbjuda? Ringa runt till fysiska butiker och nätbutiker och fråga om intresse finns?

Finns det några konkurrensfördelar med att vara distributör?

Vad bör man ta i återförsäljarpris exkl. moms. om en produkt är tänkt att säljas för säg 2000:- exkl. moms till slutkund?

Det jag funderar på är om jag ska dra igång kombinerad försäljning/återförsäljning eller om jag bara ska satsa på försäljning mot slutkund..
Det beror ju ofta på vad det är för sorts produkter.
Vissa produkter har en välidgt låg marginal och vissa högre.
xciso är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-27, 12:38 #9
Storens avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Hej igen..

Jag antar att du helt saknar kunskap i ämnet (inget illa menat!). Men jag förutsätter att du vet vilken produktkategori du vill jobba med...

Din fråga om enbart e-butik eller fysisk butik kan du bäst svara på själv. Har du möjligheter, tiden och viljan att ställa dig i en fysisk butik inkl. lager så kör på det. Var dock medveten om kostnaderna samt att det kan vara resurskrävande.

Börja med att sondera bland möjliga leverantörer och kontakta dessa med frågan om intresset för samarbete finns, och hur detta skulle kunna se ut. Det är bra för dig om du låter dom komma med förslaget inledningsvis, eftersom du direkt får känslan om det skulle funka på sikt. Svarar dom inte, eller skriver ett kort otydligt mail så går du vidare till nästa. Eller så kanske dom till och med har ett färdigt koncept dom redan tillämpar idag med andra i din situation och då är det väl bara att hänga på ?

Skissa gärna på en tänkt webbsida (e-butik) under tiden du väntar in svar, för du kommer förmodligen att få frågan om din hur webbplats ser ut. Detta för att dom inte vill förknippas med "vad som helst" om du förstår.. Likaså vill dom se dina ambitioner med försäljningskanalen som ju ligger i deras intresse.

Priser och sådant är svårt för en annan att besvara eftersom det beror på dina inköpspriser och övriga omkostnader. Jämför med "konkurrenterna" och se om du kan ligga i nivå med dom... Eventuellt får du se över inköpsmängd, avvakta med fysiska lager/butik eller göra andra kostnadseffektiviseringar..

Det brukar å andra sidan fungera som så att leverantören lämnar ett generellt utpris. Detta ofta för att inte skapa konkurrenssituationer mellan sina återförsäljare... Någonting för konkurrensverket?

Med avropsordrar menade jag att om du skulle exempelvis importera, eller producera någonting så är det en klar fördel om du kan skriva avtal med återförsäljare som då alltid beställer en viss mängd/vecka/månad/år... Nackdelen med detta är väl att du får justera priset neråt, men fördelen är att du är tryggad med fasta och löpande beställningspunkter.
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017