WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Fördelar/nackdelar med att vara distributör (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=16796)

Ahamay 2006-10-11 20:26

Vad är fördelen med att vara distributör på nätet jämfört med att sälja produkterna själv?

Exempelvis om jag har en vara från Land A som inte är så vanlig i Sverige, ska jag då satsa på att bli distributör eller på att sälja varan själv?

Vad för för- resp. nackdelar finns det med detta?

Danski 2006-10-11 20:59

Varför inte både ock?

Har du goda marknadsföringsmöjligheter, erfarenhet och den är anpassad för nätet så bör du sälja produkten själv. Om du däremot vill ha den mer spridd i t.ex. fysiska och befintliga butiker eller känner att marknadsföringen är svår till en stor kundkrets men lättare till ett fåtal inköpare bör du sattsa på att bli distributör för landet.

1337pm 2006-10-13 20:20

Danksi

Menar du att det är lättare att sälja till inköpare än till "vanligt folk"? :)

Danski 2006-10-13 20:46

Citat:

Originally posted by 1337pm@Oct 13 2006, 20:20
Danksi
Menar du att det är lättare att sälja till inköpare än till vanligt folk?

Hehe, nä absolut inte men det är en mindre grupp att nå ut till. Det kan vara lättare att hitta fem inköpare än 50'000 kunder för vissa. Allt beror på vilka kontakter man har.
Därav jag skrev följande, det är från person till person:
Citat:

känner (du) att marknadsföringen är svår till en stor kundkrets men lättare till ett fåtal inköpare bör du sattsa på att bli distributör

Storen 2006-10-13 22:03

Satsa du på att bygga upp ett återförsäljarnät. Det är betydligt enklare, du har trofastare kundkrets, du slipper "besvärliga" kunder och du kan fokusera på annat än enbart försäljningen.

Löpande avropsordrar eller beställningar från prognoser skapar trygghet..

Ahamay 2006-10-18 16:46

Storen, vad menar du med:
Löpande avropsordrar eller beställningar från prognoser skapar trygghet..

I dagsläget har jag inga kontakter med återförsäljare.

Är det bara att bygga upp en site och på denna visa vad man har att erbjuda? Ringa runt till fysiska butiker och nätbutiker och fråga om intresse finns?

Finns det några konkurrensfördelar med att vara distributör?

Vad bör man ta i återförsäljarpris exkl. moms. om en produkt är tänkt att säljas för säg 2000:- exkl. moms till slutkund?

Det jag funderar på är om jag ska dra igång kombinerad försäljning/återförsäljning eller om jag bara ska satsa på försäljning mot slutkund..

Ahamay 2006-10-22 23:24

lyft!

xciso 2006-10-27 11:07

Citat:

Originally posted by Ahamay@Oct 18 2006, 16:46
Storen, vad menar du med:
Löpande avropsordrar eller beställningar från prognoser skapar trygghet..

I dagsläget har jag inga kontakter med återförsäljare.

Är det bara att bygga upp en site och på denna visa vad man har att erbjuda? Ringa runt till fysiska butiker och nätbutiker och fråga om intresse finns?

Finns det några konkurrensfördelar med att vara distributör?

Vad bör man ta i återförsäljarpris exkl. moms. om en produkt är tänkt att säljas för säg 2000:- exkl. moms till slutkund?

Det jag funderar på är om jag ska dra igång kombinerad försäljning/återförsäljning eller om jag bara ska satsa på försäljning mot slutkund..

Det beror ju ofta på vad det är för sorts produkter.
Vissa produkter har en välidgt låg marginal och vissa högre.

Storen 2006-10-27 12:38

Hej igen..

Jag antar att du helt saknar kunskap i ämnet (inget illa menat!). Men jag förutsätter att du vet vilken produktkategori du vill jobba med...

Din fråga om enbart e-butik eller fysisk butik kan du bäst svara på själv. Har du möjligheter, tiden och viljan att ställa dig i en fysisk butik inkl. lager så kör på det. Var dock medveten om kostnaderna samt att det kan vara resurskrävande.

Börja med att sondera bland möjliga leverantörer och kontakta dessa med frågan om intresset för samarbete finns, och hur detta skulle kunna se ut. Det är bra för dig om du låter dom komma med förslaget inledningsvis, eftersom du direkt får känslan om det skulle funka på sikt. Svarar dom inte, eller skriver ett kort otydligt mail så går du vidare till nästa. Eller så kanske dom till och med har ett färdigt koncept dom redan tillämpar idag med andra i din situation och då är det väl bara att hänga på ? :)

Skissa gärna på en tänkt webbsida (e-butik) under tiden du väntar in svar, för du kommer förmodligen att få frågan om din hur webbplats ser ut. Detta för att dom inte vill förknippas med "vad som helst" om du förstår.. Likaså vill dom se dina ambitioner med försäljningskanalen som ju ligger i deras intresse.

Priser och sådant är svårt för en annan att besvara eftersom det beror på dina inköpspriser och övriga omkostnader. Jämför med "konkurrenterna" och se om du kan ligga i nivå med dom... Eventuellt får du se över inköpsmängd, avvakta med fysiska lager/butik eller göra andra kostnadseffektiviseringar..

Det brukar å andra sidan fungera som så att leverantören lämnar ett generellt utpris. Detta ofta för att inte skapa konkurrenssituationer mellan sina återförsäljare... Någonting för konkurrensverket? ;)

Med avropsordrar menade jag att om du skulle exempelvis importera, eller producera någonting så är det en klar fördel om du kan skriva avtal med återförsäljare som då alltid beställer en viss mängd/vecka/månad/år... Nackdelen med detta är väl att du får justera priset neråt, men fördelen är att du är tryggad med fasta och löpande beställningspunkter.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson