Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Trilskande bokföringsprogram

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-08-16, 09:30 #1
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2003
Decibels avatar

Tidigare så köpte vi tidigare Unicell (UniBas) ifrån Unicell.se och börjar inse min girighet.
Har fungerat fint hittils, i helgen dog dock disken i burken som ekonomi kör bokföringen på, sånt händer ju och var ingen big deal.

All bokföring finns såklart på flertalet backuper, så det är inga problem.

Vi lagade datorn, laddade ner mjukvaran igen och valde att importera säkerhetskopia, so far, so good.

Här tar det tvärstopp!
Möts av "" Detta är en ny programversion!, Var vänlig ange den uppdateringskod du erhållit från UNICELL ""

Unicell själva vägrar lösa det då deras garanti är 90 dagar efter leveransen, jag köpte aldrig supportstöd i ett år så dom svarar knappt på mail.

För att slippa liknande junk igen tänkte vi köpa något av de större programmen, SPCS eller något sådant, så slipper jag huvudvärk.

Min fråga är då.

Hur i h-vete ser jag till att allt blir rätt igen, de uppgifter vi hittils har är ju inte direkt kompatibla att importera eller så i SPSC, kan man bara fortsätta verifikationsserien i SPCS eller finns det manuella importfunktioner ? Börjar jag mata in tidigare uppgifter nu blir det ju väldigt konstigt i SPCS med dagens datum på allt.

Några förslag ?
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-16, 09:38 #2
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Reg.datum: Jun 2004
Hejsan

Ja, jag började också med Unicell men bytta efter knappt ett år till Mamut.. Oavsett leverantör så borde du nog skaffa ett supportavtal framöver Alltid lika bäst!

Kommeri nte ihåg riktigt, men det finns väl åtminstone sie-filer i Unicell?? Dessa skall du exportera till HD:n och importeras till det nya programmet..
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-16, 09:42 #3
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006

rent bokföringsmässigt kan du fortsätta från den senaste dagen du kärde det gamla programmet i ett nytt program.
Det du gör då är att införa en post som innehåller summan av alla konton som du får fram ur det gamla programmet. (inte som ingående balanser utan som en vanlig bokföringspost.).Var då extremt nogrann med att allt stämmer och för in eventuella korrigeringar direkt efter så att du börjar med riktiga siffror.
Sedan är det bara att knacka in nya siffror framåt.

Då blir det två verifikatsserier, en för gamla programmet och en för nya.
Summan blir dock rätt till slut.

Alternativt är att gräva fram en säkerhetskopia av den programvaruversion du en gång installerade och hoppas på att den går in.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-16, 09:55 #4
Decibels avatar

Decibels avatar

Osmart som jag var tog jag aldrig säkerhetskopia på själva installationsfilen, så långt tänkte jag aldrig att backuper enbart skulle fungera med just den.

Gamla disken är totalt stendöd så där finns inget att hämta, backupfilerna från filservern är dock intakta, några sie-filer finns inte i unicell vad jag hittat iallafall.

Ett alternativ jag märkte fungerade var att ladda ner programmet, lägga till vårt licensnummer och starta en ny bolagsfil, då får man däremot sitta och föra in allt manuellt igen.
Oläst 2006-08-16, 10:16 #5

Om du har utskrifter av kontoställning samt verifikatslista så borde det räcka.
Verifikat nr 1 i den nya bokföringen= senast kända kontoställning (ungefär). Kolla med ev revisor för säkerhets skull. Vissa balanskonton ska du kanske vänta med tills bokslut.
har du inga utskrifter får du nog knacka in allt igen.

Edit:
Du får göra det, bara allt finns i pärmarna och du kan redovisa att du har två olika verifikatsserier.

Ett annat alternativ är att att du börjar om från 0 idag och sedan när det är dags för bokslut manuellt lägger ihop den ena bokföringen med den andra. Blir lite svårt att dra ut rapport under året men har du koll så fixar det sig nog.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-16, 10:27 #6
Decibels avatar

Decibels avatar

Ingen förändring har skett i bokföringen sedan senaste rapporten, hon har kört manuellt sedan det kraschade, så summorna där stämmer med det som finns utskrivet + det som är gjort manuellt då, bittan brukar köra ut totalrapport varje vecka mot lasertonerns vilja, nu ser jag dock glädjen i att hon haft den rutinen

Å andra sidan är det kanske inte hela världen heller då vi byter bolagsform i dagarna, kom ju på att det blir ju nytt "bolag" i bokföringen då auto, bästa är kanske att köra manuellt september ut.

Tack för förslag och åsikter, hädanefter blir det inte UniCell iallafall och kan väl höja varningens finger till er som har tänkt använda det
Oläst 2006-08-16, 10:58 #7
Decibels avatar

Decibels avatar

Efter lite dividerande så fick vi lös en uppdatering till UniCell för 800kr + moms som gjorde att backupen hoppade igång igen, hurvida bittan vill köra det i fortsättningen vet jag dock inte

Edit: Man ska inte ropa hej förrän... hela j*vla 2005 är borta nu istället, ska åka o käka lunch känns det som, blir bara galen
Oläst 2006-08-16, 11:09 #8
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Min redovisningsbyrå har bytt bort SPCS mot något som var trevligare. Spottar ur sig rapporter i excelformat bland annat. Ska kolla upp vad det heter.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-16, 11:52 #9
nCo nCo är inte uppkopplad
Medlem

nCo nCo är inte uppkopplad
Medlem

Jag måste slå ett slag för Winbas som vi använder. Det är ett av de mest kompletta ekonomisystem som finns och är mycket stabilt och snyggt.

Inte nog med det, det är helt gratis för småföretag med en användare. Tror inte ni kommer hitta ett bättre program...

http://www.winbas.se
nCo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-16, 12:50 #10
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Har haft Hogia sedan jag startade företag och jag har alltid talat varmt om Hogia. Men deras support är inte vad man önskar sig. Betalade ca 4000:- om året och räknade med att få hjälp när något blev fel. I slutet av december 2005 fick jag ett problem på min maskin när den skulle skriva ut fakturor. Det gick helt enkelt inte utan jag fick ett error. Jag tänkte utnyttjade supporten för första gången.
Jag fick standard frågor och lösningar direkt ur en "bok" som inte löst problemmet. Det var flera turer fram och tillbaka och dom upprepade frågor som "skrivarens utskriftsformat är verkligen A4 ". Det var extrem låg nivå på supporten. Förmodligen kan dom lösa många problem där men inte mitt. Jag avinstallerade och installerade allt på nytt, skrivare, Hogia etc. Rensade installations mapparna samt registret och drivrutiner. Inget hjälpte. Jag bad till slut att en programmerare eller annan teknisk kunnig person skulle ringa mig eftersom jag hade en känsla av vad felet var. Jag kunde inte lösa detta själv utan skulle behöva bolla lösningen men någon. Detta samtal kom aldrig. Till slut så sa jag upp supportavtalet och använder Hogia tillsvidare men funderar på något annat. Min lösning blev att installera Hogia på en annan maskin. Inte den lösningen jag ville ha men vad gör man.

Problemmet tror jag ligger i Crystal Reports som Hogia tydligen använder. Någon inställning någonstans gör att Hogia tolkar utskriften som liggande och då kraschar faktura utskrifterna. Att skriva ut rapporter från Hogia går däremot bra men dessa blir alltid liggande fast jag säger att jag vill ha dessa stående. :huh:
Någon som kan Crystal reports och vet var man ska leta=
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017