Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Prispsykologi

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-05-30, 22:24 #1
PgDs avatar
PgD PgD är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 164
PgD PgD är inte uppkopplad
Medlem
PgDs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 164
Är det någon här som har erfarenhet av amerikansk prispsykologi? Vad säljer bäst, $19 eller $19.95?
PgD är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-30, 23:17 #2
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Har inga kunskaper om hur amerikanska hjärnor fungerar, men det torde iaf vara ganska lite skillnad på de priser du nämner. Idén är ju att det är en 1:a som första siffra, inte en 2:a, varav man tycker att priset är mycket lägre. Säljer man stora volymer så ger ju givetvis de där .95 mer pengar i slutändan.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-30, 23:27 #3
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 532
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 532
Jag skulle nog föredra 19$... Jag tycker att det blir så uppenbart att den man köper av verkligen vill pressa ut varenda liten krona ur en när man sätter priser som typ 9,95:-. Ett jämnt tal känns ärligare.
Hofvet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-30, 23:56 #4
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 701
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 701
Har för mig jag läste någon tråd om det på Webmasterworld där de upptäckte att .95 faktiskt var bättre, eller ett ojämnt tal som typ .74. Men jag har tyvärr ingen länk.

Edit: Fast det borde väl finnas vetenskapliga undersökningar för detta man skulle kunna söka upp. Bara de är tillräckligt färska och täcker rätt målgrupp och produkttyp.
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-31, 02:02 #5
martinh martinh är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 181
martinh martinh är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 181
Citat:
Originally posted by Hofvet@May 30 2006, 23:27
Jag skulle nog föredra 19... Jag tycker att det blir så uppenbart att den man köper av verkligen vill pressa ut varenda liten krona ur en när man sätter priser som typ 9,95:-. Ett jämnt tal känns ärligare.
Eller så kan man tolka det tvärtom, så att de pressat priserna så man sparar 5cent från $20. Fast då kanske det funkar med mer udda tal, tex. .74 som Xyzi nämde.
martinh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-31, 02:08 #6
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 532
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 532
Hmm, jo det är klart.

Eftersom dom flesta stora siter, affärer och produkter använder sig av ".95" prissättningar eller liknande är det antagligen att föredra.

Det jag skrev i mitt förra inlägg var min personliga åsikt och inte ett försök att säga vad alla andra tycker.
Hofvet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-31, 20:54 #7
PgDs avatar
PgD PgD är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 164
PgD PgD är inte uppkopplad
Medlem
PgDs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 164
Tack för inputen. Anledningen till att jag frågade var att jag hade bestämt mig för 19 jämt och nämnde det för en amerikansk affärsbekant. Han trodde inte att jag var riktigt klok. Han hävdade att ett pris måste sluta på .95, annars tror folk att man inte är seriös, inte riktigt normal, terrorist eller något ännu värre, exempelvis unamerican.

När jag tänker efter har jag nog aldrig sett en amerikansk prislapp som inte slutar på .95, och som amatörpsykolog kan jag jag tänka mig att ett pris som slutar på .95 inger trygghet eftersom det är något man känner igen. Och om man känner sig trygg är det lättare att dra upp kreditkortet än annars.

I min gröna ungdom, för snart 100 år sedan, såg jag ett vetenskapligt papper på det här, men tyvärr har jag glömt det vad det var för avhandling och det mesta av innehållet. Om det är någon som råkar se något om det här är jag intresserad av en länk.
PgD är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-31, 23:51 #8
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 532
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 532
Citat:
Originally posted by PgD@May 31 2006, 20:54
....annars tror folk att man inte är seriös, inte riktigt normal, terrorist eller något ännu värre, exempelvis unamerican.
Hahaha!

Varsågod för att du fick ta del av mina tankar
Hofvet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-27, 23:32 #9
dobe dobe är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 28
dobe dobe är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 28
Jag vet inte heller hur amerikanska hjärnor fungerar eller hur de skiljer sig från europeiska men jag vet att det finns en del litteratur inom ämnet prissättning.

Jag har bl.a. läst Kotler som är en slags "guru" inom marknadsföring och dessutom amerikan så han lär ha koll på det. I hans bok står det bl.a. att kunder ofta har svårt att komma ihåg det exakta priset på en produkt men att de är medvetna om prisnivån produkten bör ligga på som de sedan använder när det värderar produkter.

Sedan kan det vara smart att dela upp priset i avbetalningar i de fall de en totalsumma av 500 dollar kan vara för hög kan man istället överväga att ta 50 per månad.

Vad det gäller din fråga om huruvida man ska ta betalt .99 eller 00 så beror det lite på produkten. En exklusiv produkt ska helst inte sluta på .99 eller liknande.

Kotler pekar också på en studie då efterfrågan på en produkt ökade med 30 % då priset höjdes från 34 till 39 men inget alls då den höjdes från 34 till 44 $.

Några andra forskare menar att priser som slutar på .99 kan vara effektiva om de inte används för flitigt men är bäst i följande fall:

Då kunden köper produkten sällan
Då kunden är ny
Produkt design varierar över tiden
Priserna varierar beroende på säsong
Kvalitet eller storlekar varierar bland olika affärer
dobe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-29, 15:06 #10
PgDs avatar
PgD PgD är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 164
PgD PgD är inte uppkopplad
Medlem
PgDs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 164
Citat:
Originally posted by dobe@Jun 27 2006, 23:32
Kotler pekar också på en studie då efterfrågan på en produkt ökade med 30 % då priset höjdes från 34 till 39 men inget alls då den höjdes från 34 till 44 $.
Det var något sådant jag hade i bakhuvudet.

Tack för svaret. Jag får nog ge mig ikast med Kotler någon regnig dag under semestern.
PgD är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017