![]() |
Är det någon här som har erfarenhet av amerikansk prispsykologi? Vad säljer bäst, $19 eller $19.95?
|
Har inga kunskaper om hur amerikanska hjärnor fungerar, men det torde iaf vara ganska lite skillnad på de priser du nämner. Idén är ju att det är en 1:a som första siffra, inte en 2:a, varav man tycker att priset är mycket lägre. Säljer man stora volymer så ger ju givetvis de där .95 mer pengar i slutändan.
|
Jag skulle nog föredra 19$... Jag tycker att det blir så uppenbart att den man köper av verkligen vill pressa ut varenda liten krona ur en när man sätter priser som typ 9,95:-. Ett jämnt tal känns ärligare.
|
Har för mig jag läste någon tråd om det på Webmasterworld där de upptäckte att .95 faktiskt var bättre, eller ett ojämnt tal som typ .74. Men jag har tyvärr ingen länk.
Edit: Fast det borde väl finnas vetenskapliga undersökningar för detta man skulle kunna söka upp. Bara de är tillräckligt färska och täcker rätt målgrupp och produkttyp. |
Citat:
|
Hmm, jo det är klart.
Eftersom dom flesta stora siter, affärer och produkter använder sig av ".95" prissättningar eller liknande är det antagligen att föredra. Det jag skrev i mitt förra inlägg var min personliga åsikt och inte ett försök att säga vad alla andra tycker. |
Tack för inputen. Anledningen till att jag frågade var att jag hade bestämt mig för 19 jämt och nämnde det för en amerikansk affärsbekant. Han trodde inte att jag var riktigt klok. Han hävdade att ett pris måste sluta på .95, annars tror folk att man inte är seriös, inte riktigt normal, terrorist eller något ännu värre, exempelvis unamerican.
När jag tänker efter har jag nog aldrig sett en amerikansk prislapp som inte slutar på .95, och som amatörpsykolog kan jag jag tänka mig att ett pris som slutar på .95 inger trygghet eftersom det är något man känner igen. Och om man känner sig trygg är det lättare att dra upp kreditkortet än annars. I min gröna ungdom, för snart 100 år sedan, såg jag ett vetenskapligt papper på det här, men tyvärr har jag glömt det vad det var för avhandling och det mesta av innehållet. Om det är någon som råkar se något om det här är jag intresserad av en länk. |
Citat:
Varsågod för att du fick ta del av mina tankar :) |
Jag vet inte heller hur amerikanska hjärnor fungerar eller hur de skiljer sig från europeiska men jag vet att det finns en del litteratur inom ämnet prissättning.
Jag har bl.a. läst Kotler som är en slags "guru" inom marknadsföring och dessutom amerikan så han lär ha koll på det. I hans bok står det bl.a. att kunder ofta har svårt att komma ihåg det exakta priset på en produkt men att de är medvetna om prisnivån produkten bör ligga på som de sedan använder när det värderar produkter. Sedan kan det vara smart att dela upp priset i avbetalningar i de fall de en totalsumma av 500 dollar kan vara för hög kan man istället överväga att ta 50 per månad. Vad det gäller din fråga om huruvida man ska ta betalt .99 eller 00 så beror det lite på produkten. En exklusiv produkt ska helst inte sluta på .99 eller liknande. Kotler pekar också på en studie då efterfrågan på en produkt ökade med 30 % då priset höjdes från 34 till 39 men inget alls då den höjdes från 34 till 44 $. Några andra forskare menar att priser som slutar på .99 kan vara effektiva om de inte används för flitigt men är bäst i följande fall: Då kunden köper produkten sällan Då kunden är ny Produkt design varierar över tiden Priserna varierar beroende på säsong Kvalitet eller storlekar varierar bland olika affärer |
Citat:
Tack för svaret. Jag får nog ge mig ikast med Kotler någon regnig dag under semestern. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:38. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson