FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Om man nu inte kör UTF-8, utan man använder sig av charset=ISO-8859-1, hur ska man då skriva in sökorden (och även sidans titel och beskrivning)?
Ska de skrivas å, ä och ö eller ska de skrivas å, ä och ö? Enligt mig borde det logiska vara att skriva ut html-formaterade specialtecken, t ex ö, men kanske en sökmotor har problem med det? Även om det presenteras rätt... vad vet jag ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
85 pers som har spanat in denna tråden, men ingen som har kunnat ge något svar. Var frågan så knivig?
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Oavsett teckenencoding så skall htmlentities kunna parsas. Primärt skall du ju använda den teckenencoding du specificerar. Om du specificerar ISO-8859-1 så skall det inte vara några problem med att köra åäö.
Om du däremot specar UTF-8 kanske du får använda htmlentities om du tex sitter med en editor som inte stödjer UTF-8.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Spelar ingen roll, vad jag har erfarit.
Men om man nu ändå ska göra något så bör man göra det rätt. dvs specificera ISO-8859-1, använd å,ä och ö. en glöm då inte att ange ISO-8859-1 innan title, meta keywords och meta description. Så skulle jag göra iaf. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Egentligen gör jag det av "säkerhetsskäl" för sökmotorer, eftersom om man nu ska följa logiken för SE så ska ju alltid title-taggen vara den första taggen inom <head>, medan i ditt fall så så kommer title-taggen som andra tag inom huvudet. Rena djungeln det här ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Jag tror inte Google AdWords tillåter specialtecken, eller har jag fel?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Personligen skulle jag inte rekommendera htmlentities i title och meta. Det finns fler än google som läser sånt där..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Jag har märkt att google har svårare att tyda å, ä och ö i ASP.NET (*.aspx) än i b.la html. Någon som kan förklara varför ? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Tanken med .NET är att den kod som genereras är speciellt anpassad för webbläsaren. Kanske har amerikanerna än en gång förträngt att det finns fler tecken än a-z?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|