FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Vill gärna skapa en tråd angående filsystem i linux.
På sidan http://lists.mysql.com/benchmarks/109 hittade jag följande när man mäter hur fort man kan skriva till disk när man importerar en stor databasfil: xfs real 12m6.739s user 0m27.266s sys 0m40.777s reiserfs real 12m39.095s user 0m31.190s sys 0m41.344s ext3 real 14m58.782s user 0m27.324s sys 0m41.614s Visst, det är lite skillnad, men 12 min i stället för 14? Innebär cirka 17% bättre prestanda hos reiserfs mot ext3. Varför ta inte använda ext3 med full loggning när tom. redhat har valt ext3 som default filsystem? Visst, ext3 klarar inte av många filer i en katalog, men det är löst i den senaste utgåvan av ext3. ext3 tror jag på något sätt är stabilare än reiserfs. Vad tycker ni? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag har inget svar på din fråga, men jag har dock en liten följdfråga.
Hur många filer anses vara "många filer" egentligen? Jag kör ext3 själv och är nyfiken bara på var man anser att gränsen går. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Konstigt att har haft XFS i det prestandatestat. XFS är ju gjort för att läsa och skriva stora filer i lång följd, inte för småttiga ändringar i taget som en SQL-server gör.
Den som kör XFS bör använda UPS, annars kan det bli väldigt jobbigt när strömmen går. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Har du däremot en kontroller med batteribackup så kan man ta enstaka strömavbrott med en klackspark. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Orsaken till korrupta filsystem är till största del hårdvarubaserat(trasiga diskar, minne) och inte buggar i filsystemkoden. Jag har inte märkt att XFS skulle vara mer instabilt och känsligt för krascher än något annat journalbaserat filsystem. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag gjorde ingen liknelse mellan XFS och FAT32. Jag tog FAT32 som exempel på ett icke journalförande fs.
Jag trodde det var ett välkänt fakta att XFS är mycket känsligare för t.ex. strömavbrott än t.ex. ext3 och reiserfs. Det varnar folk för titt som tätt och därför även jag. Elavbrott är inte samma sak som mjukvarubugg. Jag förstår inte din liknelse. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Jag hade t.ex. en server som kraschade minst en gång per dag på grund av ett trasigt kontrollerkort. Den körde XFS och var inga som helst problem. Google: Resultat 1 - 10 av ungefär 121 000 vid sökning efter reiserfs corruption. (0,06 sekunder) Resultat 1 - 10 av ungefär 135 000 vid sökning efter xfs corruption. (0,04 sekunder) Ingen större skillnad där. Kan dra en skräckhistoria om ReiserFS också ![]() Citat:
Tillbaka till strömavbrotten; när vi pratar om databaser riskerar dessa bli korrupta oavsett filsystem om inte nedanstående punkter är uppfyllda : * Slå av skrivcache på diskar eller * Skaffa kontrollkort med batteribackup eller * UPS Så jag tror egentligen vi är helt överens, förutom påståendet att XFS är instabilt ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Jag svarar inte mer i den här tråden. |
|||