Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Fair Use / Visa bild från sidan man länkar till

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-04-22, 00:43 #1
MagnusJohansson MagnusJohansson är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2010
MagnusJohansson MagnusJohansson är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2010
Standard Fair Use / Visa bild från sidan man länkar till

Jag håller på att bygga en hemsida åt en kommun. Hemsidan kommer användas av pedagoger och kommer vara som en mötesplats där de själva kan dela med sig av nyheter och information. Innehållet kommer dock vara öppet för vem som helst att nå och sidan kommer drivas utan vinstintresse (om det spelar någon roll).

Fråga 1:
Min fråga är om ni tror det är OK att på en sådan sida, på externa länkar, automatiskt visa en bild från sidan man länkar till? Dvs precis så som Facebook gör när man delar en länk. Bilden kommer visas med en maxbredd på 500 pixlar. Syftet är endast för att det ser mer inbjudande ut att visa en bild från sidan man länkar till än att bara visa en textlänk. Klickar besökaren på bilden så hamnar denne på sidan man har länkat till. Utseendemässigt kommer det se väldigt likt så Facebook har gjort där bild+rubrik+kort ingress presenteras till varje länk.

Fråga 2:
Vilket är mest safe, att bilden levereras från vår server eller från den länkade hemsidan? Hämtas den direkt av besökaren från källan så använder vi deras bandbredd men har samtidigt inte gjort något "kopia" så jag vet inte vilket som juridiskt är säkrast...

Jag har läst en hel del om "Fair Use" men blir inget klokare huruvida det ens gäller i Sverige. Det verkar ju vara så Google och Facebook kommer undan med att visa bilder.
MagnusJohansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017