WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Fair Use / Visa bild från sidan man länkar till (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1066674)

MagnusJohansson 2016-04-22 00:43

Fair Use / Visa bild från sidan man länkar till

Jag håller på att bygga en hemsida åt en kommun. Hemsidan kommer användas av pedagoger och kommer vara som en mötesplats där de själva kan dela med sig av nyheter och information. Innehållet kommer dock vara öppet för vem som helst att nå och sidan kommer drivas utan vinstintresse (om det spelar någon roll).

Fråga 1:
Min fråga är om ni tror det är OK att på en sådan sida, på externa länkar, automatiskt visa en bild från sidan man länkar till? Dvs precis så som Facebook gör när man delar en länk. Bilden kommer visas med en maxbredd på 500 pixlar. Syftet är endast för att det ser mer inbjudande ut att visa en bild från sidan man länkar till än att bara visa en textlänk. Klickar besökaren på bilden så hamnar denne på sidan man har länkat till. Utseendemässigt kommer det se väldigt likt så Facebook har gjort där bild+rubrik+kort ingress presenteras till varje länk.

Fråga 2:
Vilket är mest safe, att bilden levereras från vår server eller från den länkade hemsidan? Hämtas den direkt av besökaren från källan så använder vi deras bandbredd men har samtidigt inte gjort något "kopia" så jag vet inte vilket som juridiskt är säkrast...

Jag har läst en hel del om "Fair Use" men blir inget klokare huruvida det ens gäller i Sverige. Det verkar ju vara så Google och Facebook kommer undan med att visa bilder.

Sven74 2016-04-22 01:24

Nej, jag tror det är viktigt att sajten använder egna bilder( eller bilder med köpta rättigheter). Som också tar hänsyn till PUL. Annars kommer det inte dröja länge innan någon kommer på att stämma kommunen.....

MagnusJohansson 2016-04-22 09:09

Hej Sven74

Just PUL är jag inte orolig för då allt som förs in på hemsidan kommer kontrolleras av admin.

Om man backar lite och istället ställer frågan så här: Om man endast använder bilder som finns angivna i og:image (Open Graph protocol från Facebook) så borde det väl ändå vara ok (givetvis med undantag om den länkade sidan själva inte äger upphovsrätten)? Då borde man väl kunna hävda att den som äger sidan uppmanar till att använda en viss bild?

Anders Larsson 2016-04-24 14:25

Fair use finns inte i Sverige.

MagnusJohansson 2016-04-24 16:44

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20517244)
Fair use finns inte i Sverige.

Precis. Vad jag tolkar från andra sidor så verkar Sverige ha hårdare regler än USA kring användande av andras bilder (i fall där fair use hade varit applicerbart).

tartareandesire 2016-04-25 07:22

Vad som är lagligt i strikt mening är inte alltid så intressant. Fråga dig istället om du tror att sidorna du länkar till kan ha något emot att synas där. Nu vet vi ju inte riktigt vad det handlar om men normalt sett blir nog de flesta glada åt en länk från en kommuns hemsida så länge det inte handlar om något negativt. Sen är det till sist din uppdragsgivares uppgift att ta ställning i denna fråga utifrån den information du ger.

Att plocka en enskild bild från en sajt bör du dock aldrig göra utan att du vet vad som gäller för rättigheter, däremot kan du ta screenshot på sidan. Google och Facebook är en helt annan sak, där finns det redan en tyst acceptans från sajtägare. Det är stora, välkända sajter där man vill synas och får gratis trafik / marknadsföring. Går man emot dem "utan giltig anledning" så får man också själv negativ publicitet. Visst har de också varit små en gång i tiden men då var det mer gambling, så som det oftast är i startups som lyckas.

nim 2016-04-25 08:54

Vi har den här godingen:

Läs igenom hela tråden. Massa godis.
Processen att bestrida en faktura

MagnusJohansson 2016-04-25 08:57

Mycket bra svar tartareandesire. Det är väldigt liten chans att de vi länkar till skulle ta illa upp av att vi i samband med en länk till dem visar en bild från deras sida. Det troliga är att de bara uppskattar det. Jag får ta och kolla upp hur mycket det handlar om i ersättning om någon skulle kräva det så får kunden avgöra om det är värt risken eller inte.

MagnusJohansson 2016-04-25 09:35

Citat:

Ursprungligen postat av nim (Inlägg 20517258)
Vi har den här godingen:

Läs igenom hela tråden. Massa godis.
Processen att bestrida en faktura

Jobbigt. Då är det kanske inte de man länkar till man ska se upp för utan de som äger upphovsrätten. Då får vi nog lägga ner att hämta bilder med automatik tyvärr.

En helt annan fundering som dök upp efter ha läst den tråden. Om ett svensk företag skapar inlägg på sin Facebooksida med länkar till andra hemsidor (så en bild från målsidan syns i inlägget) så är OK då Facebook finns i USA där fair use gäller. Om företaget väljer att integrera sitt Facebookflöde på sin hemsida så är det inte längre OK?

tartareandesire 2016-04-25 10:53

Citat:

Ursprungligen postat av MagnusJohansson (Inlägg 20517259)
Mycket bra svar tartareandesire. Det är väldigt liten chans att de vi länkar till skulle ta illa upp av att vi i samband med en länk till dem visar en bild från deras sida. Det troliga är att de bara uppskattar det. Jag får ta och kolla upp hur mycket det handlar om i ersättning om någon skulle kräva det så får kunden avgöra om det är värt risken eller inte.

De själva har säkert inget emot det som du säger men det kan vara så att de bara har rätt att använda bilden på sin sida. Då finns det en tredje part som kan bli sur, de tjänar ju ingenting på det hela.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson