Nykomling
|
|
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 43
|
|
Nykomling
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 43
|
Supportavtal efter leverans av hemsida?
Hejsan. Jag är lite nyfiken hur ni gör när det gäller följande. Hemsidor som bygger till stor del på färdiga teman (WP, drupal osv) går att leverera till ett lågt pris. Kunderna kanske också bara betalar 15 kr/mån till one.com och då ingår hemsida, e-post och lite annat. Problemet är ju när hemsidan väl är levererad. Vem sköter uppgraderingarna av Wordpress, plugins, temat samt tar backup då och då och kontrollerar så backupen fungerar? Eller vem ringer kunden till när denne har råkar radera all text på en sida? Om man lämnar ett pris vad det skulle kosta kunden om vi själva skulle sköta uppdateringar, fixa fel som uppstår, samt hålla i support så låter det så dyrt (för att hemsidan levererades till ett så lågt pris och själva driften bara kostar 15 kr/mån).
Vad jag menar är att egentligen skulle man ju från början säga att antingen väljer vi Wordpress (eller liknande) och då blir det visserligen en billig kostnad initialt men om vi också ska installera säkerhetsuppdateringar och hålla i supporten så blir månadskostnaden kanske 1000 kr/mån istället för 15 kr/mån. Då kanske det helt plötsligt är bättre att använda en annan lösning än Wordpress där säkerhetsuppdateringar och support ingår från början som visserligen kostar lite mer än 15 kr/mån men fortfarande är lägre än 1000 kr/mån.
Just 1 000 kr/mån hittade jag bara på men det känns som det borde ligga där någonstans om man ska ta ett helhetsansvar. Jag vill alltså inte sälja på något där man behöver säga till kunden, tyvärr, i de 1000 kr/mån så ingår inte i priset att jag ska säga vart du ändrar ditten och datten.
Frågeställningen är alltså vilket upplägg ni själva erbjuder mot kunder och hur era tankar går.
|