FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Om du råkar äga ett hus fullt av pengar kan nog detta vara något! Vissa tror att denna domänportfölj kommer gå för runt EN MILJARD DOLLAR om den säljs som helhet. http://junxtion.com/portfolio.html#.U7woSY2SxyK
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Så vitt jag vet så är det ingen som tror att dessa namn kommer att gå för något i närheten av den summan, om man läser vad alla egentligen skriver. Förutom möjligtvis de två bröderna som ligger bakom pr-stuntet.
Syftet är oftast att få exponering för en samling namn som är till salu, samt skapa en känsla av nöjdhet hos framtida potentiella köpare när namnet säljs för x procent av dessa fantasisummor i framtiden. Det kan givetvis vara bra för att förankra en högre prisbild av domännamn även hos allmänheten, särskilt om man har pengar investerade i dem. Det känns dock som att de missade en eller par decimaler när de förväntar sig att man ska tro att de ska säljas för i snitt 30 miljoner dollar per namn. Helt ogrundat i verkligheten. edit: jag kan såklart ha missat något eller vara helt fel ute, men bevisbördan ligger onekligen på dem. Jag kan också erbjuda mina namn till salu för samma summa, men ingen kommer tro mig. Senast redigerad av Advocacy den 2014-07-08 klockan 19:47 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
En miljard känns löjligt överdrivet (och är nog mest ett sätt att hypa), men att det rör sig om en av världens bästa domänportfolios är väl ett faktum. Room.com, Suit.com, Traveler.com, Wash.com, Rate.com osv borde väl kunna gå för 2-10 miljoner dollar stycket. Någon miljard blir det nog inte, men 150-200 miljoner är nog inte helt orealistiskt för hela rasket. Sen gäller det att hitta en köpare också.
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Är jo mera en 40 namn dom har.
> The portfolio consists of 40 hyper names (and hundereds of others) Så hur många hundra fler domänen o va slags namn dom har, har jo också lit å säga på den totala värde. Men några hundra miljoner klarar dom säkert få för dessa namn om dom hade såld dom nu. Men i framtiden kan jo allt hända, så dom kan jo ha tur å få mycket mera. Men oavsett så är det säkert svårt å få en miljard totalt för dessa namn. Några av dom namn som har fått best pris detta året är: 1. MI.com $3,600,000 Pvt Sale 4/23/14 2. Whisky.com $3,100,000 Castello Brothers 3/5/14 3. Sex.xxx $3,000,000 ICM Registry 6/4/14 4. Youxi.com ("games" in Chinese) CNY 15,000,000 = $2,430,000 Pvt Sale 3/5/14 5. 37.com CNY 12,000,000 = $1,960,800 Pvt Sale 3/12/14 6. 100.com $950,000 Pvt Sale 2/26/14 7. Wan.com ("play" in Chinese") $800,000 Pvt Sale 1/29/14 8. Teamwork.com $675,000 Pvt Sale 1/22/14 9. Game.cn RMB3,098,000 = $512,307 .CN Registry Auction 1/22/14 10. DataCenter.com $500,000 Sedo 6/4/14 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag känner till statistiken (notera whisky.com, detta är alltså castellobröderna som det handlar om). Whiskey.com vore ett av de bästa namnen om den var med i portföljen till salu, och den sålde för ca 3 miljoner dollar (ett bra sälj i min bok). 1/10 av snittpriset per namn nu om man räknar bort skräpnamnen.
Om det är en av världens bästa portföljer... nja, men det är givetvis 40 bra namn, vissa bättre än andra. De andra skräpnamnen bryr jag mig inte om. Vad ingen här verkar tänka på, är att rekordförsäljningar oftast handlar om ett namn till en slutkund som vet exakt vad denne ska göra med namnet. Här ska man alltså få någon att handla på portfölj-nivå och dessutom betala ca 10ggr slutkundspris. Normalt sett blir kostnaden per namn lägre när portföljer säljs, inte högre. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
![]() Som sagt är hypen med miljardbeloppet överdriven och sannolikt ytterst orealistisk. Jag refererade till vad som skrivs på sociala medier. Även från de stora amerikanska aktörerna som Domaining osv. Detta innebär inte per automatik att jag/dom köper detta. DÄREMOT har jag inte sett många bättre domänportföljer, beträffande potentiellt värde, även om det nu är betydligt lägre än vad sensationsartiklarna verkar vilja göra gällande. Castello har ju redan verksamma webbplatser för respektive domän, så förmodligen är detta även att betrakta som en marknadsföringskampanj. Kanske gör de helt enkelt så här för att öka hypen kring sidorna. Om någon miljardär sedan känner för att lägga ett gigantiskt bud så är det förmodligen en (oväntad?) bonus.
![]() |
Svara |
|
|