FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag skrev igår om kameran Narrative, som tidigare hette Memoto, där jag ifrågasätter användningen av kameran för att fotografera och publicera ansikten på vanligt folk (eller dumma boskap som patrik skulle skriva). Jag tycker inte att det är okej. Särskilt inte som geo-taggningen finns. Du blir ofrivilligt placerat på en karta vid en viss tidpunkt. Kameran: https://www.kickstarter.com/projects...logging-camera
Vad tycker du om pyttekameran Narrative och är det okej att publicera närbilder av dina medmänniskor online? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Förstår inte riktigt vad just den här kameran har med saken att göra. Det har ju gått alldeles utmärkt att publicera bilder på ansikten redan innan den kom? När det gäller bilder utan identifiering så är det väl tämligen harmlöst - man måste kunna fotografera inne i en storstad utan att vara tvungen att fråga varenda människa som råkar komma i vägen. Börjar man med identifiering och kartläggning så är det självfallet en helt annan sak men där finns också lagstiftning oavsett vilken kamera eller tjänst personen ifråga använder sig utav.
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har inget emot att bli fotograferad med GPS koordinater.
Däremot så ogillar jag webbplatser där man enkelt hittar information om privatpersoner (Hitta, Eniro, Ratsit, m.fl.) Men majoriteten är ju för lättillgänglig och öppen information eftersom "de inte har något att gömma". Glasögon & hatt kan nog vara en dålig lösning ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Kimppa, +1. Bilder går bra men sidorna du rabblar upp är riktigt vidriga.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Enkelt, saknas utgivningsbevis så kan PuL vara användbart om man inte vill vara med på bild. Annars så blir det svårt.
Personligen vill jag inte vara med på bild om jag kan undvika det och jag tycker inte att det är ok att publicera bilder på andra (där de är en vital del av bilden) utan deras tillåtelse. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är ett oskick och den personliga integriteten naggas alltmer i kanten.
Vi ser det mer eller mindre dagligen. Tekniken idag ger oändliga möjligheter till att kränka, utan att det blir några följder.
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
När det gäller fotografering på allmän plats med "löst monterad kamera" (dvs inte med fast monterad kamera) så är det tryckfrihetsförordningen som gäller lagstiftningsmässigt.
Dvs i princip betyder det att om du visar dig offentligt så är det tillåtet att fotografera dig. Däremot får inte fotografiet användas för kommersiella syften, som i reklam e.d. Sen kan det vara en gråzon när det gäller publicering på internet i icke kommersiella sammanhang. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
http://www.fotosidan.se/cldoc/vad-fa...otografera.htm http://www.kamerabild.se/fotoskolor/...inell-fotograf |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
||||
![]() |
![]() |