Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur mycket % till affiliate?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-01-15, 05:37 #1
CSCs avatar
CSC CSC är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2013
Medlem
CSCs avatar

Standard Hur mycket % till affiliate?

Hej på er lite luddig fråga men ska försöka att formulera mig så bra som möjligt.

Jag håller på att bygga min första webb butik och undrar om det finns någon standard % man bör lägga på produkt priset som går till affiliate?

Jag vill gärna slippa uppdatera alla priser när allt är klart, eller är det bäst att ringa och fråga?

Mvh
CSC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-15, 08:48 #2
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
Ett bra svar är förmodligen:

Hur bra marginaler har du och hur mycket kan du avvara?

Din fråga kan även besvaras med: Hur långt är ett snöre...
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-15, 08:52 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Det är väldigt olika, men du ska se ersättningen som går till affiliate som Marknadsförings och försäljningskostnader. Dessa kostnader ska du givetvis räkna in i din budget oavsett hur du väljer att marknadsföra dig.

Men en tumregel som jag själv använder är att i normalfallet ha minst 20% av omsärrningen och ibland 40-50 proc, men om du har en produkt som är helt ny på marknaden så kan du behöva räkna med ända upp till 80% och ibland ännu mer, det beror på vad det är för produkt, hur unik den är och vilken konkurrens som finns.

Men om du är en normal eHandlare och säljer produkter som det finns andra leverantörer av så borde du kanske räkna med 20-40 proc som M/S (M/S Marketing and Sales). Det finns andra här på WN som kommer hävda helt andra nivåer men jag tror inte det är relistiskt att sätta av mindre än 20% för M/S som en genrell tumregel (utan att veta vad du säljer för produkter).

Har du återförsäljare så behöver du även tänka på det, en ÅF vill ha 20-30 proc i "rabatt" från ditt listpris för de vill inte konkurrera med dig om priset, de vill åtminstonde kunna hålla samma nivå eller några procent lägre. En strategi är att dela in ÅF i tre olika kategorier.

ÅF Nivå 1 (lägsta rabatten) kan du ge 10% om de precis är nyanslutna och du inte vet om de kommer sälja så mycket, kan ju var akunder som bluffar för att få rabatt. Men har de inte sålt något på ett år så kan du stryka dem som ÅF.

ÅF Nivå 2 (Normalnivå för rabatten) kan du ge 20-30 proc, så länge de säljer minst för X kr per år (de bör åtminstonde sälja kanske 20 artiklar per år som ett absolut minimum).

ÅF Nivå 3 (VIP nivån) kan du ge 30-40% rabatt, dessa ÅF ger dig rejält ökad försäljning och de har troligen egen marknadsföring så då slipper du den kostnaden och kan ge den i rabatt på ditt listpris till dem i stället.

Om du ha ÅF så kanske du måste ha en M/S på 60-70 Proc av ditt produktpris för att du ska få en slant över själv också. Tänk på att ÅF int eär dina konkurenter utan dina bundsförvanter, allt dina ÅF säljer av dina produkter får ju du sälja till dem, så gynna dina ÅF och håll alltid ett något högre pris än vad de har. Du spar supportkostnader, administrationskostnader och Marknadsföringskostnader om du säljer via ÅF och ÅF-ledet hjälper dig att driva på din egen försäljning.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-01-15 klockan 08:55
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-15, 09:56 #4
elofssons avatar
elofsson elofsson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
elofsson elofsson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
elofssons avatar

Reg.datum: Jul 2004
Jag brukar säga att det finns två sätt att tänka när ett affiliateprogram sätts upp och ersättningen blir till, marknadsföring och försäljning.

Som en ny aktör på marknaden är marknadsföring det viktigaste, speciellt om konkurrensen är omfattande. I det här fallet måste du ge bort större delen av marginalen och marknadsföringsbudgeten till affiliates (nätverket inkluderat). Storleken i procent varierar så klart mellan brancher men tänk förbi 10% en bit som oftast. Ditt affiliateprogram måste bli intressant för affiliates och du måste kanske t o m ge bort större delen av vinsten för att vinna nya kunder som du i ett senare skede kan bearbeta utan hälp av affiliates med minimal kostnad, kunden är ju redan din.

Som en etablerad aktör med ett starkt varumärke och hög igenkänningsfaktor är marknadsföringen givetvis också viktig, men här är du troligen redan intressant för affiliates och behöver därför inte avvara lika stor andel av marknadsföringsbudgeten till affiliates som i fallet ovan. Här går det alltså att tänka lite mer försäljning och vinst per order. Marknadsföringsbudgeten fördelas här vanligtvis också över flera kanaler så som tv, radio, print etc.

Hur hänger då detta ihop? Varför olika tänk?

Det är väldigt lätt att stirra sig blind på en ersättning, ett procenttal, där 4% är värdelöst och 20% är guld och gröna skogar för affiliates. Tyvärr är det inte riktigt så enkelt. Ett affiliateprograms populäritet och framgång består förutom av ersättningen av två minst lika viktiga parametrar; konvertering och medelordervärde! Dessa två delar har lika stor betydelse för affiliatens intjäning och resultat som den procentuella ersättningen oavsett om den är 4% eller 20%.

Senast redigerad av elofsson den 2013-01-15 klockan 09:59
elofsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-15, 10:07 #5
CSCs avatar
Medlem

Medlem
CSCs avatar

Tack för alla svar.

Jag har räknat med att inte gå så mycket personlig vinst i början utan min tanke är att nässtan allt kommer gå till marketing.
Just för att sidan ska få ett så bra rykte som möjligt.
CSC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-15, 11:37 #6

Jag tycker du ska räkn amed vinstmarginal från dag ett!

Det finns ingen anledning att driva ett företag om du inte har för avsikt att tjäna pengar.

Är det så hård konkurrens att du inte ens kan ha en liten vinstmarginal så har du valt fel produkter och ska genast byta inriktning. Eller höja priset och satsa mer på marknadsföring.

Var inte rädd att satsa 50% av omsättningen på marknadsföring genom affiliates, men du måste ha din vinst och räkna in det i priset. Ju fler affiliates som ser en möjlighet att tjäna pengar på din produkt desto mer kommer de marknadsföra den och det spelar ingen roll för dig så länge du får din produkt såld.

Man ska ALDRIG ge bort vinstmarginalen till affiliates, den kostnaden du betalar till affiliates är marknadsföring och försäljningskostnad, men inte din vinst. Vinsten är DIN anledning till att driva företaget. Det är MIN bestämda åsikt.

Ett tips är att läsa på mer om kalkylering, du kan börja här: http://www.expowera.se/mentor/ekonom...ng_begrepp.htm

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-01-15 klockan 11:51
Oläst 2013-01-15, 13:07 #7
ADRTCK ADRTCK är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2011
ADRTCK ADRTCK är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2011
Citat:
Ursprungligen postat av CSC Visa inlägg
Tack för alla svar.

Jag har räknat med att inte gå så mycket personlig vinst i början utan min tanke är att nässtan allt kommer gå till marketing.
Just för att sidan ska få ett så bra rykte som möjligt.
När det kommer till affiliates bör du från dag 1 ha inräknat vinst i dina beräkningar. Varför? Jo, för den grundprovisionen du ger dina affiliates från dag 1 är miniminivån som de kommer jobba åt dig för. Om du ger t.ex. 20% kommer ingen affiliate efter ett par månader gå med på att gå ner till 15%. Visst, du kanske kan göra något i stil med "första månaden - 35% ersättning" men rent personligen skulle jag rekommendera dig att hålla en jämn nivå i början - en nivå som ger vinst.

Sedan kan du göra justeringar. Får du in ett par affiliates som drar in riktigt mycket sales kan du ju göra en privat deal med dem. Kör du någon tävling eller liknande kan du kortvarigt höja provisionen. Och om du av någon anledning behöver höja provisionen för alla affilaites har du marginal även för detta.

Om du från början räknar med break even för att du kommer behöva investera pengar i att hitta dessa affiliates, alternativt räknar med t.ex. staravgifter för att gå med i affiliateprogram, så är det ju en annan sak, då handlar det ju om fasta marknadsföringsutgifter som ofta kan vara rätt stora när man lanserar en ny produkt/sajt.
ADRTCK är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-16, 16:37 #8
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
Bara ett inlägg till!

När jag sålde skivor på nätet så hade jag 100% vinst på varje skiva. Affiliaterna fick 10% av skivans värde, alltså runt 15 kr per skiva de sålde. Var 6:e månad fick de välja en skiva från arkivet som de fick gratis hemskickat, då fick de även utbetalt sina pengar oavsett hu r mycket de tjänat in. Det gick väldigt bra för mig Tyvärr gick företaget i konkurs som jag köpte skivorna av.
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-16, 16:40 #9

Citat:
Ursprungligen postat av MusikMixen Visa inlägg
När jag sålde skivor på nätet så hade jag 100% vinst på varje skiva. Affiliaterna fick 10% av skivans värde, alltså runt 15 kr per skiva de sålde. Var 6:e månad fick de välja en skiva från arkivet som de fick gratis hemskickat, då fick de även utbetalt sina pengar oavsett hu r mycket de tjänat in. Det gick väldigt bra för mig Tyvärr gick företaget i konkurs som jag köpte skivorna av.
Du menar väl ändå 100% påslag på dina inköpskostnader? 100% vinst innebär att du inte hade några omkostnader alls. Du borde rimligen haft en TG1 på 40% som du använder för att täcka dina fasta kostnader.

Priset på skivan till kund är 150 kr, återförsäljaren får 15 kr och inköpskostnaden är 75 kr, då har du ett TB1 på 60 kr, dvs då får du 60/150 så TG1 blir 40%.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-01-16 klockan 16:45
Oläst 2013-01-16, 18:59 #10
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Du menar väl ändå 100% påslag på dina inköpskostnader? 100% vinst innebär att du inte hade några omkostnader alls. Du borde rimligen haft en TG1 på 40% som du använder för att täcka dina fasta kostnader.

Priset på skivan till kund är 150 kr, återförsäljaren får 15 kr och inköpskostnaden är 75 kr, då har du ett TB1 på 60 kr, dvs då får du 60/150 så TG1 blir 40%.
Skrev fel, givetvis påslag. Många gånger var det ännu mer.
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017