Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Memcache?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-08-28, 10:46 #1
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Har WN som tidsfördriv

Standard Memcache?

Vi använder oss utav memcache på våra joomla+vm butiker. Bör man ha memcache persisten och compression på?
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-28, 13:26 #2
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Använder du memcache eller memcached? (det är två olika klineter för memcached varav memcached är nyare och mer avancerad)
Jag rekommenderar att man använder memcached-biblioteket som är en förbättrad version av memcache.

Angående presistent connections vet jag inte riktigt vad som är bäst att köra. Tidigare vet jag att det var en del buggar när det gäller detta i PHP-klienten, men de bör väl vara fixade vid det här laget. Jag brukar inte köra med det i alla fall.

När det gäller komprimering skjuter man bara resursåtgången för memcached något. Komprimering på ger mindre minnesanvändning och nätverkstrafik(om memcached servern inte ligger lokalt, annars är det bara via en lokal socket och då är vinsten nog försumbar), men i CPU-användningen går upp en del. Vad som är bäst för prestandan beror därmed mycket på hur din miljö ser ut.

I de flesta fall märker man nog ingen större skillnad på vad man har på dessa inställningar skulle jag tro.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-28, 14:20 #3
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Använder du memcache eller memcached? (det är två olika klineter för memcached varav memcached är nyare och mer avancerad)
Jag rekommenderar att man använder memcached-biblioteket som är en förbättrad version av memcache.

Angående presistent connections vet jag inte riktigt vad som är bäst att köra. Tidigare vet jag att det var en del buggar när det gäller detta i PHP-klienten, men de bör väl vara fixade vid det här laget. Jag brukar inte köra med det i alla fall.

När det gäller komprimering skjuter man bara resursåtgången för memcached något. Komprimering på ger mindre minnesanvändning och nätverkstrafik(om memcached servern inte ligger lokalt, annars är det bara via en lokal socket och då är vinsten nog försumbar), men i CPU-användningen går upp en del. Vad som är bäst för prestandan beror därmed mycket på hur din miljö ser ut.

I de flesta fall märker man nog ingen större skillnad på vad man har på dessa inställningar skulle jag tro.
Tack för svar. Jag kan tyvärr endast välja följande val i joomlas globala inställningar:

Har läst att memcached inte är så kompatibelt med joomla. I vilket fall som helst går det endast att välja memcache och file i joomla administrationen.

Så som jag har förstått det så tar det ett tag innan sajten snabbas upp av memcache efter varje flush. Stämmer det?
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-31, 07:59 #4
pelmereds avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Tack för svar. Jag kan tyvärr endast välja följande val i joomlas globala inställningar:

Har läst att memcached inte är så kompatibelt med joomla. I vilket fall som helst går det endast att välja memcache och file i joomla administrationen.

Så som jag har förstått det så tar det ett tag innan sajten snabbas upp av memcache efter varje flush. Stämmer det?
Om du ska köra memcache eller memcached bestämmer du inte koden(förutom möjligen i instansieringen, men den antar jag inte att du kan ändra i Joomla), utan det gör du när du väljer vilken klient du ska installera på servern.

Jag har väldigt dåligt koll på just Joomla så de frågorna kan jag inte ge ett bra svar på, men någon annan kanske kan.

Efter en flush ska all data läsas in i cachen igen ja. Men det brukar ju bara första laddningen av varje som blir långsammare efter en flush. När sidan är laddad en gång ska allt finnas i cachen nästa gång tills dess att cachen timar ut.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-31, 08:45 #5
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg

Historiskt sett har memcached haft en del otroligt allvarliga buggar, t ex numeriska keys som helt enkelt inte funkar. Eller varför inte den att parametrar till en server skriver över de för den tidigare angedda om man anger flera servrar. Saker som lätt har sönder en hel applikation på oförutsedda sätt om man inte är medveten om dom. Det är möjligt att de allra senaste versionerna åtgärdat dessa, jag har inte tittat då jag antar att situationen är ungefär densamma.

Det är pga dess högst tvivelaktiga kvalité som Memcache blivit det standardiserade valet. Inte buggfri men väl befriad från buggar som ger katastrofala resultat inom större delen av sin existens (ignorera bara 3.*-beta-versionerna, de håller memcached kvalité eller värre).

Så jag skulle tvärtom rekommendera Memcache. Dess get/set/delete/multiGet har alltid fungerat som förväntat och det är vad de flesta behöver.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017