FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Omfattar webhotell datalagrings direktiven? För vad jag förstår så har de ingen anmälnings skyldighet till PTS.
http://www.pts.se/sv/Bransch/Interne...20ska%20sparas |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Webbhotell omfattades inte sist jag kollade.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Lagen är så luddig, så det är i så fall på håret att vi som driver webbhotell klarar oss undan. I morgon lyfter jag telefonen och får svar på frågan
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Min tolkning av §43 och §43 är att alla som tillhandahåller mejl och internetaccess omfattas av lagen SFS 2112:128, d v s även webbhotell enligt §42.
Citat:
Citat:
Senast redigerad av Conny Westh den 2012-04-29 klockan 16:54 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
För egen del så har jag tolkat det som Conny, alltså att jag måste spara alla loggar på all eposttrafik.
Vem som tittar på vilken webbsida vid ett visst tillfälle behöver jag däremot inte spara (verkar dessutom rätt hjärndött i sammanhanget eftersom användarens ISP är det enda logiska stället att samla relevant information på). Senast redigerad av Jake.Nu den 2012-04-29 klockan 17:38 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Då ska vi se
https://lagen.nu/2003:389#K6P16aS1 Citat:
Citat:
Och så det faktum att det inte finns några renodlade webbhotell, registrerade enligt lagen. Stor miss av i princip samtliga webbhotell om det skulle vara så.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu Senast redigerad av jonny den 2012-04-29 klockan 20:39 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Om jag inte missuppfattat något är det bara tjänsteleverantörer som omfattas av LEK (och är registrerade(?), pga det) som måste logga. Dvs dessa; http://www.pts.se/upload/Ovrigt/Tele...ch/anmalda.pdf
Det verkar även vara den bilden PTS/IDG/mfl har, iom att det varit snack om "485 stycken" eller något i stil med det. Webbhotell, IP-tel. tjänster, sajtägare, e-handel, sociala nätverk, webchat-tjänster, msn, forum, dejtingsajter, etc etc - renodlade tjänster online det vill säga är INTE skyldiga att logga något. Senast redigerad av Jine den 2012-04-30 klockan 05:49 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag mailade PTS med frågan men har inte fått svar. Jag delar dock uppfattningen att webbhotell inte är en tjänst som omfattas.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Det verka som
"verksamhet som är anmälningspliktig enligt 2 kap. 1 §" har överordnad betydelse , då omfattas inte webhotell. Men omfatta lagen även alla som har någon form av mailtjänst eller meddelande tjänst, då omfattar även forum som WN av lagen. I så fall en väldigt tandlös lag.. Då även inte gmail / hotmail omfattas av lagen. Vem använder operatörernas "mail" idag förutom 40 & 50 talister? Senast redigerad av klein den 2012-05-01 klockan 10:37 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|