FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Jag ställde en fråga för ett tag sedan som jag sedan fick ett 3 sidor långt svar på vilket är bra när det gäller juridiska frågor. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Vi kontaktade PTS angående detta när det först var på tapeten och det svar vi fick var att vi inte omfattas (webhotell dvs), utan det är de som levererar kapacitet (dvs, internetanslutning) som huvudsakligen omfattas. Blir ju lite tandlöst då, men det är ändå förståeligt för det vore ohållbart att kräva att alla som kör en egen mailserver ska sitta och logga och vara redo att skicka ut loggutdrag.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
ISP:s som tillhandahåller egna mailservrar (för allmänt/publikt bruk) är som sagt skyldiga att lagra. Så länge man inte är en ISP så är det lugnt
![]() Ref: http://www.pts.se/upload/Rapporter/I...er-2009-12.pdf |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Nu vet jag inte vad SimonP anser en ISP vara. Jag anser att webbhotell är en internettjänst varvid företaget är en ISP.
PTS har svarat på mitt mail och skriver att såväl e-post som webbhotell är att betrakta som innehållstjänster som inte omfattas av datalagringsdirektivet.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
ISP tror jag de flesta tolkar som internetleverantör/operatör(?), dvs. ett företag som möjliggör internetuppkoppling ("fysisk access")
Majoriteten av alla webhotell är nog inte ISP:s och drabbas då inte av lagen. Förutom i vissa länder, där de drabbas oavsett om de är en ISP eller inte. Citat:
Citat:
Senast redigerad av SimonP den 2012-05-05 klockan 22:27 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Fast frågan då är ju varför man kräver email-loggning hos en ISP och inte på emailtjänsten på ett webbhotell? Känns ju generellt som om man inte har tänkt igenom det hela, vilket andra länder verkar ha gjort.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Senaste listan: http://www.pts.se/sv/Bransch/Telefon...och-avanmalda/ |