Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Feedback på http://howtowritecitations.com

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-01-16, 13:32 #1
Loffys avatar
Loffy Loffy är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2011
Medlem
Loffys avatar

Standard Feedback på http://howtowritecitations.com

Hej!

Behöver feedback på http://howtowritecitations.com som är ett litet projekt under utveckling. Började sommaren 2011 men det är först nu som den börjar likna något. Allt är gjort via freelancers i New Dehli. Själv kan jag inte mycket om php.

De tänkta användarna är engelskspråkiga gymnasieelever, studenter, tjänstemän, forskare o.s.v. som vill ha hjälp med att använda korrekt referensteknik och att skriva korrekta referenslistor när de författar rapporter, uppsatser, artiklar m. m. Jag tänker mig en global marknad med andra ord.

Jag vill att dessa hittar sidan via en google-sökning med följande sökord:
how to write citations
writing a bibliography
APA format
MLA format
o.s.v.

Tacksam för all feedback. Hittills har jag kunnat komma med egen input, men nu känner jag att det är dags att utnyttja den kompetens som finns på WN. Kan dock (hinner inte) inte uppdatera sida så snabbt eftersom, som sagt, detta bara är ett simpelt hobbyprojekt som utvecklas saaakta över tid.

Tack på förhand
Kent "Loffy" Löfgren

http://www.sweclockers.com/forum/10-...ver-du-kritik/
Loffy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-16, 15:16 #2
Kimppas avatar
Kimppa Kimppa är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2010
Mycket flitig postare
Kimppas avatar

Är inte så insatt på ämnet men tycker sidan ser bra och enkel ut!
Kimppa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-23, 13:19 #3
Loffys avatar
Medlem

Medlem
Loffys avatar

Hej och tack för feedback Kimppa. Jag har nu skapat och lagt till en "tutorial"-video, på första sidan. Min tanke är att det ska förenkla för användarna, så att de snabbare förstår sidans syfte och hur den fungerar.
Oläst 2012-01-24, 09:27 #4
Kimppas avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Kimppas avatar

Tittade videon och det gav hela sidan ett jättelyft Bra jobbat!
Kimppa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-24, 16:06 #5
Loffys avatar
Medlem

Medlem
Loffys avatar

Tack. Jag tror att det räcker med en sådan där kort film, som bara visar de grundläggande funktionerna. (Ingen orkar kika på en film som är längre än 2 minuter tror jag.)

Det är dock svårt att göra sådana där filmer själv, med egen röst och ett simpelt headset, och att samtidigt få dem att låta proffsiga. Men jag tror att det duger så länge.

Nu gäller det "bara" att attrahera besökare, vilket är en utmaning minst sagt :-)
Oläst 2012-03-11, 12:25 #6
Loffys avatar
Medlem

Medlem
Loffys avatar

Hej! Har lagt till en ny tab: "Style guides", som ger praktiska exempel, samt ett diskussionsforum. Jag valde vBulletin eftersom flera forum som jag gillar använder samma mjukvara. Antalet besökare per dygn ökar lååångsamt men stabilt.
Oläst 2012-04-05, 18:22 #7
Loffys avatar
Medlem

Medlem
Loffys avatar

Hej igen! Helt ny design (fr.o.m. april 2012), ta en titt vetja: howtowritecitations (dått) com
Hemsida, "Style Guides" och diskussionsforum har samma färger/design numera. Nu gäller det bara att användarna hittar till sidan.
Oläst 2012-04-05, 19:01 #8
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar

Reg.datum: May 2008
Det ser bra ut och verkar fungera men jag skulle inte (våga) använda den om jag skrev Pm, uppsats etc. Anledningen är att man inte vet vem som ligger bakom. Jag skulle tro att du behöver presentera dig och gärna ha några referenser/citat från användare med akademisk titel/placering.

Två små saker
1. Om man som jag och många andra har flashblocker blir filmen enbart en svart ruta som jag inte skulle brytt mig om. En rubrik skulle hjälpa upp, dessutom ger en välformulerad rubrik sökmotorerna lite mer att indexera
2. När man är i forumet och klickar på huvudloggan kommer man inte till startsidan, sådan bli i vart fall jag irriterad på
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-05, 23:06 #9
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
Oj, här skall ges feedback.

Först av allt, hade behövt denna tjänst under universitetsstudierna så grymt initiativ. Började till och med skissa på en liknande tjänst men la ner då den svenska marknaden enligt min åsikt var för liten. Vi fick välja mellan Oxford och Harvard systemen för referenser och det kunde bli anningen förvirrande när det kom till intervjuer, mp3-filer, tv-klipp osv. Hade varit grymt att ha denna tjänsten då.

1. Först av allt, varför är inte Harvard/Oxford med? (Libris har en lista på andra intressanta format som kan vara värda att titta på)
2. Resultatrutan där man ska kopiera referenserna som skapas ser mycket stilrenare och lättläst ut på videon. Dessutom kör väll många liknande sidor med textfield eller kopieringsknapp med hjälp av flash för att slippa få med formateringen?
3. Lite irriterande att sidan ska ladda om när man går framåt i formuläret eller kommer till resultatet, varför inte använda ajax?
4. "Export to RTF" - vet inte om du kan formatera och strukturera RTF-filen lite snyggare(speciellt om man har flera referenser)? Dessutom, om jag är på tabben "MLA" förväntar jag mig att RTF filen ska innehålla MLA referenserna, inte samtliga referenser. Kanske ska ha: [Export this to RTF] [Export ALL to RTF]?

Igen, grymt initiativ, men det finns endel grejer att jobba på.
pontus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-06, 17:52 #10
Loffys avatar
Medlem

Medlem
Loffys avatar

Citat:
flashblocker... filmen enbart en svart ruta... En rubrik skulle hjälpa upp... sökmotorerna lite mer att indexera
Ciffan, tack för info. angående flashblocker (hade ingen aning om det) och bra tips om en rubrik ovanför filmen.

Citat:
... i forumet och klickar på huvudloggan kommer man inte till startsidan...
Du har rätt igen Ciffan, det ska vara som du vill ha det - det är mest naturligt. Ska fixa det.

Citat:
Harvard/Oxford
Pontus, du sätter fingret på en mycket relevant sak: många universitetslärare och institutioner använder dessa termer, och inte de termer som jag använder på min sida (APA, MLA, Chicago/Turabian), och jag har funderat på hur jag ska tackla detta problem.
APA och MLA är vanliga exempel på harvardsystemet (dvs. att man i den löpande texten anger författarens efternamn och årtalet inom parentes), medan Chicago/Turabian är vanliga exempel på oxfordsystemet (man använder en siffra i den löpande texten och anger källan tex. i en fotnot).
Hur ska jag göra, för att utveckla min sida? Ett sätt är att tydligare ange allt detta användaren, tex. på sidan med formuläret, där man väljer vilket system som man vill använda.

Citat:
andra intressanta format
Jepp, håller med dig Pontus igen. Själv har jag funderat på att komplettera med något av de system som används inom medicin (vancouversystemet) och inom juridik (harvard blue book). Tack för tipset. Ska definitivt ha detta i åtanke.

Citat:
Resultatrutan där man ska kopiera referenserna
Yes, den sista ändringen blev inte helt perfekt. Det var, som du säger, mer rent förut, och, ja, ett textfield/kopieringsknapp är också något som jag måste prioritera. Den tänkta användaren är en stressad student, som på ett enkelt och rationellt sätt ska kunna kopiera referenserna.

Citat:
Lite irriterande att sidan ska ladda om när man går framåt i formuläret eller kommer till resultatet, varför inte använda ajax?
Det där måste jag fundera över. Tack för tipset!

Citat:
"Export to RTF"
Mycket valida och vettinga råd, som jag måste åtgära så fort jag har tid/råd. Det du säger ang. exportfunktionen stämmer till hundra procent. Idag är det inte bra där.

Tack för bra feedback ang. saker jag inte hade en aning om, tips till förbättringar m.m. Jag hör av mig när sidan är uppdaterad.

Senast redigerad av Loffy den 2012-04-06 klockan 17:55
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017