FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej!
Behöver feedback på http://howtowritecitations.com som är ett litet projekt under utveckling. Började sommaren 2011 men det är först nu som den börjar likna något. Allt är gjort via freelancers i New Dehli. Själv kan jag inte mycket om php. De tänkta användarna är engelskspråkiga gymnasieelever, studenter, tjänstemän, forskare o.s.v. som vill ha hjälp med att använda korrekt referensteknik och att skriva korrekta referenslistor när de författar rapporter, uppsatser, artiklar m. m. Jag tänker mig en global marknad med andra ord. Jag vill att dessa hittar sidan via en google-sökning med följande sökord: how to write citations writing a bibliography APA format MLA format o.s.v. Tacksam för all feedback. Hittills har jag kunnat komma med egen input, men nu känner jag att det är dags att utnyttja den kompetens som finns på WN. Kan dock (hinner inte) inte uppdatera sida så snabbt eftersom, som sagt, detta bara är ett simpelt hobbyprojekt som utvecklas saaakta över tid. Tack på förhand Kent "Loffy" Löfgren http://www.sweclockers.com/forum/10-...ver-du-kritik/ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Är inte så insatt på ämnet men tycker sidan ser bra och enkel ut!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej och tack för feedback Kimppa. Jag har nu skapat och lagt till en "tutorial"-video, på första sidan. Min tanke är att det ska förenkla för användarna, så att de snabbare förstår sidans syfte och hur den fungerar.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tittade videon och det gav hela sidan ett jättelyft
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Tack. Jag tror att det räcker med en sådan där kort film, som bara visar de grundläggande funktionerna. (Ingen orkar kika på en film som är längre än 2 minuter tror jag.)
Det är dock svårt att göra sådana där filmer själv, med egen röst och ett simpelt headset, och att samtidigt få dem att låta proffsiga. Men jag tror att det duger så länge. Nu gäller det "bara" att attrahera besökare, vilket är en utmaning minst sagt :-) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej! Har lagt till en ny tab: "Style guides", som ger praktiska exempel, samt ett diskussionsforum. Jag valde vBulletin eftersom flera forum som jag gillar använder samma mjukvara. Antalet besökare per dygn ökar lååångsamt men stabilt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej igen! Helt ny design (fr.o.m. april 2012), ta en titt vetja: howtowritecitations (dått) com
Hemsida, "Style Guides" och diskussionsforum har samma färger/design numera. Nu gäller det bara att användarna hittar till sidan. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det ser bra ut och verkar fungera men jag skulle inte (våga) använda den om jag skrev Pm, uppsats etc. Anledningen är att man inte vet vem som ligger bakom. Jag skulle tro att du behöver presentera dig och gärna ha några referenser/citat från användare med akademisk titel/placering.
Två små saker 1. Om man som jag och många andra har flashblocker blir filmen enbart en svart ruta som jag inte skulle brytt mig om. En rubrik skulle hjälpa upp, dessutom ger en välformulerad rubrik sökmotorerna lite mer att indexera 2. När man är i forumet och klickar på huvudloggan kommer man inte till startsidan, sådan bli i vart fall jag irriterad på |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Oj, här skall ges feedback.
![]() Först av allt, hade behövt denna tjänst under universitetsstudierna så grymt initiativ. Började till och med skissa på en liknande tjänst men la ner då den svenska marknaden enligt min åsikt var för liten. Vi fick välja mellan Oxford och Harvard systemen för referenser och det kunde bli anningen förvirrande när det kom till intervjuer, mp3-filer, tv-klipp osv. Hade varit grymt att ha denna tjänsten då. ![]() 1. Först av allt, varför är inte Harvard/Oxford med? (Libris har en lista på andra intressanta format som kan vara värda att titta på) 2. Resultatrutan där man ska kopiera referenserna som skapas ser mycket stilrenare och lättläst ut på videon. Dessutom kör väll många liknande sidor med textfield eller kopieringsknapp med hjälp av flash för att slippa få med formateringen? 3. Lite irriterande att sidan ska ladda om när man går framåt i formuläret eller kommer till resultatet, varför inte använda ajax? 4. "Export to RTF" - vet inte om du kan formatera och strukturera RTF-filen lite snyggare(speciellt om man har flera referenser)? Dessutom, om jag är på tabben "MLA" förväntar jag mig att RTF filen ska innehålla MLA referenserna, inte samtliga referenser. Kanske ska ha: [Export this to RTF] [Export ALL to RTF]? Igen, grymt initiativ, men det finns endel grejer att jobba på. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||||||
|
||||||||
Medlem
|
Citat:
Citat:
Citat:
APA och MLA är vanliga exempel på harvardsystemet (dvs. att man i den löpande texten anger författarens efternamn och årtalet inom parentes), medan Chicago/Turabian är vanliga exempel på oxfordsystemet (man använder en siffra i den löpande texten och anger källan tex. i en fotnot). Hur ska jag göra, för att utveckla min sida? Ett sätt är att tydligare ange allt detta användaren, tex. på sidan med formuläret, där man väljer vilket system som man vill använda. Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Tack för bra feedback ang. saker jag inte hade en aning om, tips till förbättringar m.m. Jag hör av mig när sidan är uppdaterad. Senast redigerad av Loffy den 2012-04-06 klockan 17:55 |
|||||||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|