FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Först måste jag nog medge att jag allt annat än kunnig på området, så frågorna kan nog framstå som banala (rentav korkade) för många av er, men det är ju därför jag frågar ;-) Vi har nu äntligen anställt en person till tjänsten vi har annonserat ut under en längre tid, men eftersom denne kommer jobba med annat har min fru tänkt sig försöka sig på att lära sig Drupal från grunden och därför har jag dessa frågor: 1. Är det svårt eller rent av omöjligt att lära sig detta utan stora kunskaper om PHP etc? Hon har egentligen bara kunskaper om HTML, viss CSS och Dreamweaver (dvs nada om PHP), så hon är rookie. Dock har hon universitetsutbildning och är långt ifrån svårlärd. Hon har dessutom all tid i världen (nåja, minst 20 timmar i veckan). a) Vad bör man lära sig först? Kan man rentav sätta sig in i Drupals värld, utan färdigheter i PHP? b) Bra litteratur/böcker för en nybörjare? 2. Vi kommer att kika på om det finns skolor eller privatlärare i Thailand. Finns det några riktigt bra onlinekurser? Enormt tack på förhand!
- • Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains • Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20. Senast redigerad av Captain Thailand den 2011-12-14 klockan 07:30 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Varför just drupral? Varför inte annat cms? Wordpress tex
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Alto,
Ja, varför inte allihop??! Visst, Drupal uppenbart "krångligare" att lära än Wordpress. Men vad är livet utan tuffa utmaningar?! Drupal är det vi tänkt oss... Ps. Hon kommer få hjälp på vägen. Det finns en hel del programmerare och webbyråer på Koh Samui, men vi har hittills inte hittat några som kan "ställa upp som lärare".
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag skulle utan tvekan se till att hon börjar lära sig PHP. Lägg minst 80-100 timmar på att förstå den grundläggande syntaxen och vad som händer på olika ställen.
Egentligen skulle jag säga att det är en dålig idé att förvänta sig att någon som inte ska programmera, ska just, programmera. Om hon är duktig fron-end så har Drupal en bra och kompetent front-end hon kan jobba i medens hon lär sig php vid sidan om. Om något år (förutsatt att hon bara kan lära sig under 20 h/vecka) kan hon börja titta på back-end koden och börja jobba i den. Risken är annars betydande att hon i sin okunskap inte förstår vad hon rör och skapar mer problem än vad hon rättar till. Sen kan man också se det så att om det är en intern sida så kan man köra try and error. Man lär sig på det också, bara att det blir så jäkla dålig kod och så dålig upplärning eftersom man inte förstår vad man gör. Mitt tips: Fokusera på det ni gör och det ni är bra på, och låt henne lära sig php först. Ta in kompetensen vid sidan av och låt henne sitta bredvid och fråga och lära sig av konsulten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Kihlbom,
Tack för att du gav din tid att ge ett konstruktivt svar! Det var lite som jag tänkte (och delvis förstått) saken. Det blir nog att "starta upp från grunden" som gäller, det är väl egentligen en självklarhet. Vi är delvis ett familjeföretag och hon har som sagt mycket tid över. Dessutom är det fortfarande begränsat med duktiga programmerare i Thailand så kunskaperna är aldrig fel att ha. Om man verkligen vill börja från ruta ett, har ni några böcker etc att rekommendera? Jag befinner mig i två storstäder den närmaste veckan och kan hitta "det mesta" gissar jag (på engelska).
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Vi har snackat lite och har nu denna lilla agenda: Hon pluggar tjugo timmar i veckan och jobbar tjugo. Dessutom någon eller några kurs(er) i Bangkok etc. Detta under två år (2012-2013). Grunden läggs på PHP det första halvåret. Jag får återkomma om jag har mer frågor (säkerligen), men fortfarande är jag förstås intresserad av litteratur och tips i allmänhet...
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Administratör
|
Sätt upp en testmiljö lokalt, först och främst. Detta görs enklast med WAMP för windows och MAMP för MacOSX.
Ett första mål i PHP kan väl vara att bygga en simpel todolista där man kan lägga till, ta bort och ändra poster. Utan användarhantering. För att börja så är mitt bästa råd och tips PHP's dokumentation, som är väldigt bra: http://php.net, men det visste du redan. Har hon någon programmeringsbakgrund alls sedan tidigare?
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
värt att tänka på är att det är en ganska hög tröskel för att lära sig alla "hooks" i Drupal. Även om man kan PHP så kan det vara lite klurigt, men det finns mängder med siter som beskriver hur detta fungerar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Tack Alex och MRDJ för bra feedback! En sådan beskriven testsida är ett mycket bra förslag att ha som första utgångspunkt och mål att lära sig. Hon har väldigt begränsad programmeringsvana, men någonstans måste man ju börja. Mellan jul och nyår skall vi sätta oss och leta utbildningar i Bangkok. En månad heltid "för nybörjare" vore inte fyskam som grundplåt innan hon sätter igång själv. Vi skyndar långsamt angående detta! ;-)
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |