FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Supermoderator
|
MRDJ,
Tack för tipset! Jag har kikat lite där och jag gissar att det blir betydligt MER det kommande året. ;-)
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Nykomling
|
Då får jag gratulera din fru! Drupal är kung! Kommer man bara över tröskeln så är man inne i värmen :-)
Som nybörjare skulle jag säga att den största utmaningen är att hitta och ta till sig rätt moduler. Det finns ju en massa att välja på men lär man sig Views och Panels så tycker jag kommer man långt till att börja med. Men som alltid finns det hundra olika sätt att göra saker på. Det går att göra väldigt mycket med Drupal utan vara expert på PHP. Grundläggande kunskaper (och kanske inte ens det om man är beredd att kompromissa ibland) samt klipp och klistra räcker ofta lång väg i början. Om man bortser ifrån att skriva egna moduler och liknande så går det utan PHP kunskaper alls (med vissa kompromisser i utseende och funktion). Dvs att få ihop en enklare site kan gå ganska bra bara genom att peka och klicka i princip. Så börja utan PHP och se hur det går! Det går oftast att hitta ganska bra beskrivningar på nätet. Litteratur för Drupal anser jag vara bortkastade pengar, allting förändras ju. Däremot har företaget NodeOne ett, i dessa sammanhang, enormt arkiv med korta instruktionsfilmer av ganska bra kvalitet (på engelska). Se http://dev.nodeone.se/en/learning-library - rekommenderas varmt! (Tack NodeOne!) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Janus,
Stort tack för lysande tips! Vi bör som sagt hitta någon som "kan hjälpa henne över tröskeln", dvs en skola eller privatlärare den först tiden, sen är det väl bara att testa själv och läsa på. Än en gång, tack!
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag tycker man lär sig bäst genom att kolla i en bok. Drupal är det cms som är störst och som utvecklas snabbast. Om det är något hon skall lära sig är det Drupal, inte wordpress!
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Supermoderator
|
frecka,
Det är väl så vi tänkt också. Absolut inget illa om Wordpress, det finns ju mängder av större företag och organisationer som även baserar sina sajter (mestadels deras bloggar gissar jag) på det, men Drupal känns som det CMS som vi som företag kommer ha mest nytta av eftersom möjligheterna verkar "oändliga". Visst, det kommer stundtals innebära att vi får bita i det sura äpplet, men utmaningen inspirerar faktiskt.
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej
Mitt råd är att ni tittar på www.lynda.com Nu har jag inte titta på filmerna om Drupal men på Adobes och WordPress filmerna och dom tycker jag har varit bra och dom har även filmer om PHP . Tänk dock på att dessa filmer är komigång filmer men för mig så har dom varit bra då jag oftast tycker att det är dom första stegen som är svårast när man lära sig nått nytt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Supermoderator
|
MickeH,
Suveränt tips från dig med! Tack!
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag tror ni tar er vatten över huvudet. Om din fru är rookie så ska hon inte börja med Drupal som är en av de "svåraste" systemen på marknaden.
Börja med tex Wordpress/Joomla för att bli lite varm i kläderna och gå sen vidare till Drupal. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Silvergear,
Tack för din synpunkt. vår målsättning blir nog att försöka "överbevisa" din tes. ;-) Om vi/hon lyckas får framtiden utvisa. Jag tror personligen inte att det måste vara rätt väg att börja med ett annat CMS, utan snarare gå långsamt fram och fokusera på grunderna. Någon form av undervisning med en kompetent lärare tror jag dock kommer att krävas. Jag lovar att berätta hur det går, även om du har/hade rätt.
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Som mycket annat i världen kan man börja från olika håll. Ett sätt är ju att börja lära sig php som flera i tråden sagt. Ett annat är att börja med olika moduler och teman för att få en känsla för vad det är och sedan lära sig vad php verkligen är. Vad som är rätt väg beror på person. Skulle tro att Lynda har video för båda
Klart att hon ska ge sig på Drupal - ska det vara utmaning så ska det! |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|