FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Jag har i medeltal suttit ca tio timmar om dagen vid datorn, i tolv år, dvs mellan 40-50,000 timmar. Vansinne egentligen antar jag. Egentligen är det märkligt att min rygg har hållt genom åren, eftersom jag har en gammal idrottsskada i ländryggen. Förmodligen därför att jag tränar ganska regelbundet. Men nu börjar jag känna av lite domningar och sådant skall man nog akta sig för, så sedan en tid står jag upp och jobbar. Första dagen var jobbig, främst för fötterna, men nu börjar jag tom tycka att det är "rätt bekvämt". Nåja, uthärdligt i varje fall ;-) Någon annan med motsvarande problem/känningar? Eller rentav någon som också står upp och kodar/designar osv? Ps. Bilden illustrerar min nuvarande arbetssituation. Eftersom jag omöjligt kan hitta höj och sänkbara bord här i Thailand (finns säkert i Bangkok) så improviserade jag rejält. Det blev väl inte så stiligt men utsikten är å andra sidan klart godkänd.
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Ergonomiskt såg det rätt kass ut med tangentbord och mus utan bra stöd för handleden.
Ta micropaus ofta och gör lite rörelser, inte för att jag gör det men jag vet att man borde ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Har vart med om program som "låser" datorn, tvingar dig att ta en paus och samtidigt illustrerar lite rörelser. Känns alltid lite meningslöst och jobbigt men ska man sitta framför datorn i 40 år till så...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
noshaj,
På tolv år har jag aldrig haft några problem med just axlar, armar eller händer, men jag förstår din poäng. Jag tror delvis att det beror på att jag styrketränar några gånger i veckan. Edit: Ändrade lite så jag nu har betydligt mer stöd för underarmarna. Tack för tipset! Funkar inte detta i längden får jag åka till huvudstaden och leta. IKEA öppnar här i Thailand snart, kanske har de något?! Ps. Jag tar numer tio minuter promenad varannan timme. Förut kunde jag sitta tio timmar i sträck på arslet.
- • Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains • Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20. Senast redigerad av Captain Thailand den 2011-06-02 klockan 12:29 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Byt omedelbart plats då u har stöd för armbågen och armleden. Du måste även ha en kontorsstol som stöder amrbågen. Om dina armbågar inte vilar på någonting kommer du få allvarliga skador. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Att bara stå upp är inte heller bra, då riskerar du andra problem i längden. Det bästa är variation.
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Lancelot,
Jag sitter inte, jag står för det mesta. Läs gärna det jag skrev. Som sagt modifierade jag lite. Tangentbortet är nu exakt i nivå med armbågarna och jag HAR stöd för underarmarna. tartareandesire, Jag slängde inte bort kontorets stolar! Jag kan också sitta. Jag är inte i första hand ute efter en recension över min arbetsplats. Jag klarar mig garanterat. Däremot frågade jag om ni har upplevt trötta axlar, rygg etc och vad ni gör för att lösa det.
- • Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains • Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20. Senast redigerad av Captain Thailand den 2011-06-02 klockan 14:30 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Några länkar som kanske kan inspirera någon:
http://smarterware.org/7102/how-and-...-standing-desk http://www.metrojobb.se/artikel/2010...-och-ga-ner-ti
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tjena!
Detta känner man igen. Har suttit säkert 8-10h om dagen i 10-15år framför datorn. Har idag stora problem med ett av mina ben pga att jag suttit med just de benet uppe på bordet och musklerna "dör". Jobbar även idag 8h framför datorn sen kommer man hem och jobbar på fritiden även då. Har känningar i ryggen också men inte så farligt och inte i jämförelse med dem problem jag har i benet. Åker mycket skateboard på sommaren så i slutet av sommaren brukar jag känna mig OK i benet men det kommer tillbaka snabbt och är alldeles för dum i huvudet för att göra något åt det. Tyvärr tänker jag inte så långt även om jag är fullt medveten om mitt "problem". Att stå upp framför datorn som du gör Captain kanske är något jag bör göra. Men jag är väldigt bekväm av mig, där kommer det stora problemet. EDIT: Ironiskt nog äger jag en sajt om just ryggproblem. Haha. EDIT2: First person view(så här sitter jag större delen av dagen, och ja, jag får skylla mig själv, haha): ![]() Senast redigerad av ninza den 2011-06-02 klockan 16:31 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|