Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Soliditet, Certifierad E-Handel, Trygg E-handel osv

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-04-22, 13:12 #1
randis randis är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2009
Nykomling

Standard Soliditet, Certifierad E-Handel, Trygg E-handel osv

Hej!

Det finns ju ett antal företag som sätter en grafiker att göra en logotyp och ett par killar på att sätta upp godtyckliga punkter att validera företag mot om man betalar en summa för det.

Jag är inte riktigt förtjust i det. Vem har gett dem rätten att bestämma om ett företag är tryggt eller inte? De samlar ju bara information som är för allmän kännedom och tar väldigt bra betalt för det. Sedan bygger de upp det så att man "måste" ha det för att konkurrera.

De tre exemplen jag kommer på spontant ligger ju i ämnesraden. Vad händer den dagen man tycker att det är onödigt att slänga ut pengar på det? Då försvinner logotyperna från hemsidan och vips kan folk tro att man slutar vara trygg och kreditvärdig. Med andra ord har man gjort sig beroende av dem för all framtid. Soliditet ringde mig häromdagen och sade att jag kunde troligen få DubbelA om de fick korrekt bokslut (De hade av någon anledning använt föregående års igen?).

Det är ju fräsigt med TrippelA men vad händer om man trillar ned på DubbelA eller enkelA för att det är ett skruttår eller två? Det ser ju inte så bra ut.

Använder ni något av dessa varumärken som egentligen bara fyller ett påhittat behov? Vad får ni tillbaka av det?
randis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-22, 14:32 #2
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Reg.datum: Dec 2006
Tryggt och säkert sätta att handla på nätet: https://www.handlasmart.se
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-22, 18:00 #3
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Jag använder Trygg E-handel. Jag har dock inte gjort någon mätning som den Dan har gjort. Och även om jag litar på Dan, så litar jag inte på att resultatet av hans undersökning är helt tillförlitligt. Samvariation innebär inte nödvändigtvis orsakssamband och urvalet är för litet enligt min mening. Dock visar Dans studie tydligt att en certifiering faktiskt har ökat hans försäljning, det enda man kan ifrågasätta är med hur mycket.

Om en certifiering är värd pengarna, eller inte, skulle jag säga beror på din omsättning. Låt säga att Trygg E-handel ökar din avslutningsfrekvens med 0,1 procentenheter. Det är en marginell ökning, som dock ger stor effekt i kronor och ören i det fall att din butik har många besökare. Har du få besökare, så gör ökningen dock inte så stor skillnad.

Att någon butik skulle bli "tvingad" att ansluta sig stämmer inte alls. Det går utmärkt att bedriva e-handel utan någon som helst certifiering. Det finns ingenting som säger att anslutningsavgiften till Trygg E-handel skulle ge en bättre avkastning än om man köpte AdWords eller annan marknadsföring för pengarna (har man inte oändligt med pengar så måste man alltid räkna med alternativkostnader). Ännu större effekt kanske det får om du istället ger pengarna till Cancerfonden och blir ett av deras partnerföretag. Det handlar som sagt mycket om att kunna sola sig i någon annans varumärke.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-22, 19:07 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005

Jag har också läst lite statistik på universitetet och vet att man måste vara mycket medveten om VAD man mäter. Dessutom ska man kompensera för skevheter i urvalet för att få jämförbara siffror. Man bör även beräkna standardavvikelsen så man kan se om utfallet har tillräcklig kvalitet för att vara underlag i en analys. Jag har inte beräknat standardavvikelsen i Dans siffror.

Om man ser till den empiriska undersökningen som Dan Nilsson gjort så förutsätter jag att rådata är korrekt, men han har gjort en felaktig eller i bästa fall missvisande analys av resultatet.

VAD VILL VI VETA?
Vad som kan vara intressant att veta är hur stor omsättning Dan skulle haft om han enbart använd webbsidan MED loggan. Hur stor omsättning skulle han haft då? Enligt min analysmetod skulle han haft +28% mer i omsättning för hela webbsiten.

Låt mig göra en annan analys av resultatet:

Dan har jämfört omsättningen rakt av och kommit fram till att den ökat med 60% med den extra loggan, men han har inte tagit hänsyn till att siten med logga visats fler gånger och därmed exponerats mer, vilket givetvis även i sig ger mer omsättning i normalfallet.

I stället bör man kompensera för den ökade exponeringen genom att jämföra även exponeringen och justera omsättningen efter det.

Omsättningen med loggan är 226875 kr och utan 141444,50 kr dvs +60,3986%. Men antalet unika IP-adresser är 33773 respektive 26975 vilket är +25,20111%.

Snittorder per unik IP är med logga 226875 kr/33773 dvs 6,7176442 och utan logga 141444,50 kr/26975 dvs 5,2435403 kr/order. Förändringen av snittorder per unik IP är därmed +28,11275% (6,7176442/5,2435403).

KOMPENSERA FÖR SKEVHETER I URVALET OCH RÅDATA
Man bör då justera omsättningsökningen genom att dra bort 25,2 procentenheter från de 60 procentenheterna och får då en ökning på (60,3986-25,20111) 35,19749% eller avrundat +35% med logga för certifiering jämfört med utan logga.

Snittorder, ordersumma/unik IP och konverteringsgrad tolkar jag dock som Dan har analyserat på rätt sätt (även om jag tycker det var lite väl häftig avrundning på snitt order per Unik IP då han kunnat använda tre siffrors noggrannhet i stället för en där).

Man kan även säga att något som är intressant att mäta är förändringen av snittorder ber unik IP som då har ökat med +28%.

SLUTSATSEN
Loggan påverkar den totala försäljningen med +28%.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-04-22 klockan 19:48
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-23, 17:52 #5
Nykomling

Nykomling

Ja det verkar ju ge en del effekt. Trygg E-handel verkar ju vara i särklass den dyraste. Tror ni man får samma respons med någon annan?

Jag tror ju åldern spelar roll här, och om köparen är van internetanvändare eller inte. Av mina kunder är nog 80% mellan 18-30 år, 15% mellan 30 och 40 år och 5% däröver. Det är ju förvisso rätt lätt att kolla om jag vill. Det är även de som är i den lägsta åldersgruppen som gör de största köpen känns det som.

Omsättningen är ju nära två miljoner så får man i trakten kring 20% mer avslut så är ju det en hel del pengar.

Jag lär ju få samtal från Soliditet igen nästa vecka, men som någon säger så får man ju väga det mot till exempel adwords. Och i det här läget är jag säker på att adwords för den summan är betydligt mer värt.
randis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-23, 18:19 #6
Helix Helix är inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2003

Jag gillar Dan med denna typ av slutsatser ger jag inte mycket för tyvärr. Framförallt för att de som kör ehandel vet att olika tider på dygnet får man också olika typer av kunder. Även detta ser man på vilka dagar kunder handlar. Därmed bör kunderna vara extremt väl fördelade för att minsta på avvikelser. Även Connys korrigering gör inte detta rättvisa.

Sedan kommer alltid sådant test inte ge "riktiga svar", då man inte kan ta del av kundens val varför man slutförde eller inte slutförde. Två frågor som måste ställas för varje kund och samla bra statistik:

För de som slutförde köpen:

- Slutförde du köpet för att vi hade ett "trygg-handel-logo"?
- Hade du handlar om vi inte haft ett "trygg-handel-logo"?

För de som inte slutförde köpen:

- Slutförde du inte köpet för att vi inte har ett "trygg-handel-logo"?
- Hade du handlar om vi haft ett "trygg-handel-logo"?

Slutsatser här är därmed svårtolkade. Alls som har läst statistik vet att köra tester lång tid inte ger bättre svar på frågan. Många tror oftast att om vi testar i 10 månader istället för 1 bör vi få bättre resultat - inte sant. Det viktigaste är dock att utföra korrekta test.

Jag tror dock att en logotyp av något slag ger mer avslut, men att räkna med procenten på det sättet som har gjorts kommer aldrig ge ett sant och definitivt svar i procentsats. Kommer bara ger massor av spekulationer, som är inte mycket värda.

Senast redigerad av Helix den 2011-04-23 klockan 18:21
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-23, 19:19 #7

Det är sant att långa tester inte ger bättre resultat, det räcker med ett 30-tal observationer för varje delkomponent, i dtta fall skulle det troligen räckt med ett 100-tal köp för att konstatera ett statistiskt samband med acceptabel noggrannhet. Nu var det ca 900 köp och noggrannheten blir något högre än för 100-talet köp.

Det är inte alls säkrare att ge besökaren en direkt fråga om de påverkades, det finns massor av undersökningar som visar att besökare inte inser att de påverkas och därför svarar att de inte anser att detta påverkar deras köpbeteende, men likväl så påverkas köpbeteendet.

Jag såg ett TV-program i går eller förrgår där man i butikerdär man sålde franskt vin hade lagt på en bakgrundsmusik med klassika franska dragspelstoner (typiskt fransk musik) och ökat försäljningen med 80%. Samma sak med tyska viner och tysk musik ökade försäljningen med 20% om jag minns rätt. Men ingen av kunderna ansåg att de påverkades av musiken.

Men det statistiska sambandet är helt klart konstaterat med denna statistik.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-04-23 klockan 19:26
Oläst 2011-04-23, 20:28 #8

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Det är inte alls säkrare att ge besökaren en direkt fråga om de påverkades, det finns massor av undersökningar som visar att besökare inte inser att de påverkas och därför svarar att de inte anser att detta påverkar deras köpbeteende, men likväl så påverkas köpbeteendet.
Nej, men att dra dessa slutsatser från statistik som inte ger någon information om kunden och kundens beteende när han/hon var inne på sidan är det? Skojar du?

Om du kollar mer noggrant så skrev jag inte att dessa frågor skall ställas till kund utan man måste sätta upp detta som mål för undersökningen. Kanske det inte framgick så bra av frågorna. Jag menade inte att kunden skall frågans i kassan om detta eller liknande.

Citat:

Jag såg ett TV-program i går eller förrgår där man i butikerdär man sålde franskt vin hade lagt på en bakgrundsmusik med klassika franska dragspelstoner (typiskt fransk musik) och ökat försäljningen med 80%. Samma sak med tyska viner och tysk musik ökade försäljningen med 20% om jag minns rätt. Men ingen av kunderna ansåg att de påverkades av musiken.
Inte jämförelsebara experiment jämfört med en logo man kan klicka på för att kontrollera företagets information. Den visuella påverkar i det fallet skiljer sig en del från det du såg på tv.

Citat:
Men det statistiska sambandet är helt klart konstaterat med denna statistik.
Helt klart kan man konstatera att att fler köp skett med logotyp för den uppdelningen av kunder man gjorde. Ingen annan information kan man dra ut från detta. Definitift inte i sifferform som är tillförlitlig. Man kan inte dra slutsatser varför det skedde och till hur stor procent logotypen inverkade. Jag brukar respektera dina inlägg på forumet, men anser du att detta test kan eller ger resultat som styrker det samband som du beskrivit i ditt inlägg ovan, så är det dags att sätta sig i bänken igen för en bättre statistikkurs. Informationen är helt enkelt inte tillräcklig för att dra kvalitativa och definitiva resultat.

Klart kan Dan inte göra tester som man borde göra i sådana undersökningar och faktiskt gör. Dvs. man följer kunden, var blicken dras till på sidan, om den dra till loggan ovanligt mycket under de slutförda köpen, om man klickar på loggan, intervjuer mm. Klart det han kunde göra är et tenkelt sätt, men det ger också mycket begränsande information.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-23, 22:50 #9
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Antagligen kan man spara rätt mycket på att helt enkelt hitta på sin egen märkning som låter trovärdig.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-23, 22:53 #10

Terabyte: Du har inte visat ett enda sakligt skäl till att ifrågasätta min analys.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017