FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej
Jag har länge funderat på det här med att köpa inlänkar. Låt oss säga att jag vill köpa en inlänk på en sida, hur är normalt betalningsvillkoren för detta? Betalar man en gång i månaden, en gång och aldrig mer eller andra villkor? Vad kostar normalt en länk på en PR4/PR5 sida? Jag förstår att det inte är exakt vetenskap men en uppskattning vore fint Tack på förhand |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det varierar.
Vissa tar betalt månadsvis, andra årsvis, medan andra säljer permanenta länkar. Gällande priset: det beror helt på vilken sajt det handlar om och vart du köper länken. I Sverige tenderar länkar att vara rätt dyra IMO, men utomlands kan man oftast få sig en drös länkar för samma pris. Men en PR4/5:a i Sverige kostar högst sannolikt en hel del -- runt tusenlappen chansar jag på. Stirra dig dock inte blind på PR, det är ett historiskt värde. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Att köpa inlänkar är som att be om att bli nedrankad i SERPen då det strider mot både Google och andra sökmotorers regler. Det är ett sätt att lura sökmotorerna så de visar ett felaktigt resultat till den vanlige användaren av sökmotorn.
Så mitt tips är; Lägg ner projektet direkt! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Hur ser Google skillnad på en köpt/bytt länk? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Det finns mängder av sätt för Google att hitta köpta länkar. Exakt hur de gör talar de narturlgtvis inte om. Men de blir bättre och bättre på att hitta dessa köpta länkar för var dag som går. Vissa är ju extremt enkelt för Google att hitta. T.ex. de länkar som köpts genom sajter som text-link-ads.com och liknande 'länkmäklare'. Sen finns det ju massor av varningsklockor som Google lägger i en samlad hög för varje domän. När varningsklockorna blir allt för många så faller bilan hårt och effektivt. :-) Varningsklockor för Google skulle kunna vara: 1. Länkar från helt orelaterade sidor. 2. Sajter som har sjukt 'bra' ankartexter på ALLA sina utgående länkar. Naturliga länkar innehåller ofta ord som 'Se här', 'Mer Info'. 3. Snabb ökning av inkommande länkar. 4. Oregelbunden ökning och minskning av inkommande länkar. Du har köpt ett seo-paket med 100 st länkar. 3 månader senare har du slutat att betala för länkpaketet och dessa 100 st länkar försvinner alla på en gång. Naturlig länkökning har en i det närmaste rak kurva medans ett manipulativt länkbyggande har en väldigt hackig kurva. 5. Länkar i sidfoten. 6. Om en helt ny sajt plötsligt får en 10-15 st inkommande länkar med PG 5-8 så är det ju ganska uppenbart ej naturligt. ...sen har nog Google säkert ett tusental andra identifierare i sin algoritm. Att inte förglömma de mänskliga faktorn. Det går ju att anmäla bluffmakare direkt till Google via detta formuläret: https://www.google.com/webmasters/tools/paidlinks och får Google in ett flertal anmälningar mot en och samma sida så tar de sig nog en närmare titt på den. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
WebboT,
Applåd! Listan var ambitiös och förmodligen ganska så relevant beträffande Googles kriterier för att avslöja köpta länkar.
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det fungerar. Som tidigare nämnt så bör man inte stirra sig blind på just PR, men det är ändå ett sett att se sajtens länkkraft - den har den höga PR av en anledning.
Man bör heller inte vara rädd för att "åka dit". Det vore alldeles för lätt att sänka sina konkurrenter med en eller flera köpta länkar, man kan ju göra det snyggt, som WebboT ovan förklarar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Bra skrivet av WebboT. Du har helt rätt -- Google blir smartare för varje dag som går. Men jag håller nog fortfarande fast vid min åsikt -- chansen för att man blir påkommen är minimal
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Håller faktiskt med dig, alla argument som WebboT anger ger lika många frågor tillbaks som gör det helt omöjligt för google att bedöma något på så enkla villkor.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|