FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Försöker bygga ett formulär. Sida 1. Här finns det information och 4 olika klickbara länkar som länkas till sida2. Sida 2. Här finns ett formulär med en dropdown, denna dropdown har 40 val. Går det att skriva i länken vilket val i dropdownen den ska automatiskt välja? T ex länkA <a href="sida2.html#val2">LänkA</a> Eller går det att göra på något annat smidigt sätt? Tacksam för hjälp. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du får köra js i så fall.
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Php kanske kan ordna det, t ex att i adressfältet ?dropdown=val2?
Behöver lite vägledning på vart jag kan hitta lösningen eller om någon vill skriva en kodsnutt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
if($_GET['dropdown'] == $vardePaDinOption) { echo '<option selected="selected" value="varde">text</option>'; } else { echo '<option value="varde">text</option>'; } |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
super tack!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Hehe, missuppfattade frågan lite grann
![]()
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Var tvungen att vänta på att mitt konto skulle aktiveras.
Detta är hur jag skulle löst det: fil1 Kod:
<a href="form.php?prechoice=Cars">Cars in the form</a> Kod:
<?php function optionSelect($strValue) { if(isset($_GET['prechoice']) && $_GET['prechoice'] != "") { $pre = $_GET['prechoice']; if($strValue == $pre) { echo "selected"; } } else { echo "Prechoice not set<br />"; } } ?> <form> <select> <option <?php optionSelect("Books"); ?>>Books</option> <option <?php optionSelect("Cars"); ?>>Cars</option> <option <?php optionSelect("Movies"); ?>>Movies</option> </select> </form> |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Bara för att göra något konstruktivt innan jag går och lägger mig så skrev jag om den till en version som i alla fall jag tycker är snyggare och lättare att använda.
PHP-kod:
PHP-kod:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Dock bör man använda selected istället för selected="selected". http://www.w3.org/TR/html401/intro/s...html#h-3.3.4.2 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Beror vilken standard man skriver mot, forntid eller nutid ![]() Att använda den korta varianten resulterar i att det blir ogiltig XML. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|