![]() |
Formulär - autovälja val2 i dropdown
Hej,
Försöker bygga ett formulär. Sida 1. Här finns det information och 4 olika klickbara länkar som länkas till sida2. Sida 2. Här finns ett formulär med en dropdown, denna dropdown har 40 val. Går det att skriva i länken vilket val i dropdownen den ska automatiskt välja? T ex länkA <a href="sida2.html#val2">LänkA</a> Eller går det att göra på något annat smidigt sätt? Tacksam för hjälp. |
Du får köra js i så fall.
|
Php kanske kan ordna det, t ex att i adressfältet ?dropdown=val2?
Behöver lite vägledning på vart jag kan hitta lösningen eller om någon vill skriva en kodsnutt? |
Citat:
if($_GET['dropdown'] == $vardePaDinOption) { echo '<option selected="selected" value="varde">text</option>'; } else { echo '<option value="varde">text</option>'; } |
super tack!
|
Hehe, missuppfattade frågan lite grann :) Vill du verkligen ha valet i url:en? Normalt är det snyggare utan tycker jag.
|
Var tvungen att vänta på att mitt konto skulle aktiveras.
Detta är hur jag skulle löst det: fil1 Kod:
<a href="form.php?prechoice=Cars">Cars in the form</a> Kod:
<?php |
Bara för att göra något konstruktivt innan jag går och lägger mig så skrev jag om den till en version som i alla fall jag tycker är snyggare och lättare att använda.
PHP-kod:
PHP-kod:
|
Citat:
Dock bör man använda selected istället för selected="selected". http://www.w3.org/TR/html401/intro/s...html#h-3.3.4.2 |
Citat:
Beror vilken standard man skriver mot, forntid eller nutid ;) Att använda den korta varianten resulterar i att det blir ogiltig XML. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:30. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson