FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Hej, jag är ny här.
|
På vår webbutik har jag upptäckt att vissa bedragare är återkommande. Hur stoppar jag dessa och nya från att beställa?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vad säljer du? Hur sker beställningarna?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Hur upptäcker du att de är bedragare?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Skicka tegelstenar.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Polisanmälningar borde inte sitta fel.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
För några år sedan, då drabbades vi av olika bedragare. Det handlade på utläntska betalkort och drop platsen var Rosengård i Malmö. Är en order för bra , för att vara sann så är den inte sann.
Du kan polisanmäla, men det leder ingenstans. Jag polisanmälde, tro tom de plockade en bedragare, men det var åtals eftergifter och annat gulli gulli med dem. Försökte tom få personen straffad, men de var tydligare viktigare att man daltade med brottslingen än att man markerade allvaret i handlingen. Ett tips att skaffa ett verktyg som typ biz check, där man kan kolla om en person verkligen bo på den där addressen som det har uppgivit. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
Här är några tips på hur vi gör med våra och våra kunders butiker: 1: Upptäck bedrägeri *) Summa som skiljer sig markant från snittordern. *) Varor som skiljer sig mycket från snittköpen, ex att man köper fem tv-apparater, tre biljardbord eller kläder i olika storlekar etc. *) Kontrollerar telefonnummer och adress mot folkbokföringen. *) Kontrollera kortet om kunden är ägaren. 2: Efterarbete (när du upptäckt bedrägeri) *) Stoppa beställningen. *) Återbetala eller makulera betalningen. *) Blocka kundens konto/IP för vidare köp. *) Meddela kunden. *) Polisanmälan (händer inte mycket där) Lycka till och fyll gärna på hur ni arbetar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
DreamLogistics, jag tycker du har bra förslag på hur man upptäcker bedrägerier, men vad gör du när du misstänker bedrägeri?
En shop jag är involverad i har en snittorder på runt 180kr, men det är inte ovanligt med en order på 40kr och en order på 2500kr. Jag kanske har startat upp ett kontorshotell och behöver fem tv-apparater, tre biljardbord och kläder till min personal. Jag kanske har mitt företag registrerat på en annan ord än jag startar hotellet, och det är moderbolagets kort jag använder när jag betalar. Du kommer antagligen att misstänka att jag är en bedragare, så vad händer? Får jag inte beställa? Ringer du och kollar upp? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|