 |
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
|
Går lite OT men det handlar om Telias kundtjänst. Denna historia är inte min, men jag publicerade den på min humorsajt för några år sedan. Jag tycker den kan passa alla er tekniknördar här på WN som inte redan läst den.
Citat:
Nerskriven logg på förekommet samtal idag med Telias Bredbandssupport, på teknisk felanmälan.
Ringer dit och sitter o väntar i telefonkö ett tag.Efter ett tag svarar en mogen kvinna, troligen i 40-årsåldern med glad röst.
Jag presenterar mig och säger - Era dns-uppslag fungerar inte, finns det någon känd driftstörning i området?
Tanten drar en suck och säger: - Vad har du för operativsystem?
Jag: Mitt operativsystem fungerar perfekt, jag vill bara veta om ni har driftstörningar på dns-uppslag i mitt område.
Tanten: Men vad har du för operativsystem ?
Jag: Windows 2003
Tanten: 2003?
Jag: Ja!
Tanten: Det finns inte !!!
Jag: Jo, jag kör det just nu och det har funnits ett bra tag.
Tanten: Nej, 2003 finns inte, har du Windows XP eller 2000?
Jag: 2003
Tanten: Men snälla du, 2003 finns det inget som heter.
Jag: Jo, jag har Windows 2003, men jag vill fortfarande veta om det är driftstörningar i mitt område!
Tanten: Öppna internetalternativ och gå till startsida, vad har du där?
Jag: (jag vet hur dom fungerar så jag svarar snällt) Login1.telia.com
Tanten: Bra, har du någon proxyserver?
Jag: Nej
Tanten: Har du någon brandvägg?
Jag: Nej, jag har ingen brandvägg.
Tanten: Gå till nätverksanslutningar och klicka på egenskaper för tcp-ip, klicka sedan i automatik på erhåll dns.
Jag: Det är inga problem med mina inställningar, jag vill fortfarande bara veta om det är driftstörning i området.
Tanten: Du måste svara på mina frågor om jag skall kunna hjälpa dig!!! (säger hon mycket argt)
Jag: Okej, jag har mottagning av ip och dns per auto, inga proxyservrar eller brandväggar, kör windows 2003 och mina nätverkskablar är nyss bytta.
Tanten: Lyser lampan på ditt modem?
Jag: (här tog mitt tålamod slut), Nej
Tanten: Kan du testa slå på ditt modem!
Jag: Jag har inget modem
Tanten: Men då är det väl inte så konstigt det inte fungerar
Jag: Har er ProLanetjänst och ansluter via fiber, kan du inte bara kolla
om det är problem i området på dns-uppslag?
Tanten: Men om du inte har något modem så kan vi inte hjälpa dig, du får beställa ett modem av mig eller i någon av våra butiker.
Jag: Kan jag få prata med den ansvarige supportchefen?
Tanten: Har du kontrollerat dina nätverkskort att dom inte är trasiga?
Jag: Mina prylar är det inget fel på, jag kan surfa på raka ip-adresser men ert dns-uppslag ger mig inte någon resolv.
Tanten: Det kan vara så att nätverkskortet blivit skadat, testa byta ut det.
Jag: Vill gärna prata med någon på supportavdelningen som har koll på driftstörningar
Tanten: Ja, du verkar ju inte kunna något, så jag kopplar väl dig till en som kan förklara lite mer ingående.
Jag: Jatack (gissa vem som ligger halvt över skrivbordet och gapskrattar)
Ny person presenterar sig som Malin och frågar vad som pågår.
Jag: Jag har suttit och pratat med den okunnigaste personen någonsin och försökt få reda på om det är driftstörningar i mitt område.
Malin: Vad har du för kundnummer
Jag: B0000xxxxxx
Malin: Mellan den 24;e och 27;e utförs utbyggnad av stamnätet i ert område och bandbredden kommer höjas, under denna period kan störningar förekomma.
Nästan 13 minuter senare och 52:- fattigare i telefonkostnad så fick jag till slut fram att dom byter routrar i området och ger oss lite mer kräm i snöret.
Vad säger man, Telia i ett nötskal?
|
|