FAQ |
Kalender |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag skulle vilja dela min frustration och nu glädje, till mina kära kollegor, genom att berätta vad som hänt samt ge ett litet tips vad du ska göra om du missat betalning.
Jag hade en domännamn som hamnat i deaktiveringsfasen på domännamn. Fakturor hade gått ut, förfallit, påminnelse skickade och även de var inte betalda. Final avregistrering skulle ske om två dagar och i kontrollpanelen låg domänen som status "deaktivering", inte förfallit eller något annat. Försökte hitta en faktura i domänhanteraren. Gick inte. Ringde till kundtjänsten och nämnde domännamnet. Killen kollade upp det hela och på nasal, dryg stockholmska, skällde ut mig för att jag inte betalat räkningarna. - Jo tack, jag förstår. Jag har varit slarvig men är det ingent du kan göra? - Nej. Domännamn är lagd i karrantän och kan inte förnyas. Ingen annan kan heller registreras och den kommer släppas fritt senare svarade sedirekt / IIS - Är du verkligen säker. Det är ett domännamn som ligger mig varmt om hjärtat och betalat mycket pengar för. - Ursäkta, men nu tror jag inte att du har koll på rutinerna säger jag och tar mod till mig. - Har inte jag, har inte JAG koll på rutierna? Jag jobbar faktiskt här och det ringer kunder varje dag och försöker förnya sina domännamn fast de fått en massa chanser. Det går inte i det här fallet att förnya domännamnet. De är satt i karantän och kommer släppas fritt på marknaden. Sen fortsatte diskussionen om att användarvillkor, IANA avtal mm. - Vi följer bestämmelserna i IANA och i användarvillkoren du godkänner när du registrerar bla bla. forsätter mannen. - Jo men det står här att domännamnet förfaller den 10 januari, idag är det den 8 januari och domännamnet är i deaktiveringsfasen. Kan inte inte göra något? frågar jag med darrande desperation i rösten. Men vad kommer att hända den 10 januari då det står att domännamnet förfaller? - Jo då hamnar det i en speciell karantän bla bla, svarar se direkt. - Varför har man en sådan karantän? Är det för att kunna rätta till ev fel och ge en sista chans? - Ja det stämmer, svarar sedirekt. - Men kan ni inte hjälpa mig då och förnya domännamnet? - Nej det går inte. Det är omöjligt svarar sedirekt. Ja, jag var nära på att ge upp. Men som tänkte jag WTF så kan det inte vara. Jag byter registrar och provar igen. Sagt och gjort. Det funkar. Binero räddade domännamnet och förnyade domän. Tack. Någon som varit med om något liknande? Är ni förvånade? Note. När jag ringde som god kund till se direkt och berättade vad jag varit med om fick jag inte tag på personen på kundtjänst. Han slutar om en vecka berättade de. Jag hade ingenting med det att göra. |
||
![]() |
![]() |
|
|