WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   SE direkt får på näsan - så gör du för att förnya domäner som deaktiverats (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1039909)

myapp 2010-01-08 11:41

SE direkt får på näsan - så gör du för att förnya domäner som deaktiverats
 
Jag skulle vilja dela min frustration och nu glädje, till mina kära kollegor, genom att berätta vad som hänt samt ge ett litet tips vad du ska göra om du missat betalning.

Jag hade en domännamn som hamnat i deaktiveringsfasen på domännamn. Fakturor hade gått ut, förfallit, påminnelse skickade och även de var inte betalda. Final avregistrering skulle ske om två dagar och i kontrollpanelen låg domänen som status "deaktivering", inte förfallit eller något annat.

Försökte hitta en faktura i domänhanteraren. Gick inte.
Ringde till kundtjänsten och nämnde domännamnet. Killen kollade upp det hela och på nasal, dryg stockholmska, skällde ut mig för att jag inte betalat räkningarna.
- Jo tack, jag förstår. Jag har varit slarvig men är det ingent du kan göra?
- Nej. Domännamn är lagd i karrantän och kan inte förnyas. Ingen annan kan heller registreras och den kommer släppas fritt senare svarade sedirekt / IIS
- Är du verkligen säker. Det är ett domännamn som ligger mig varmt om hjärtat och betalat mycket pengar för.

- Ursäkta, men nu tror jag inte att du har koll på rutinerna säger jag och tar mod till mig.
- Har inte jag, har inte JAG koll på rutierna? Jag jobbar faktiskt här och det ringer kunder varje dag och försöker förnya sina domännamn fast de fått en massa chanser. Det går inte i det här fallet att förnya domännamnet. De är satt i karantän och kommer släppas fritt på marknaden.


Sen fortsatte diskussionen om att användarvillkor, IANA avtal mm.
- Vi följer bestämmelserna i IANA och i användarvillkoren du godkänner när du registrerar bla bla. forsätter mannen.
- Jo men det står här att domännamnet förfaller den 10 januari, idag är det den 8 januari och domännamnet är i deaktiveringsfasen. Kan inte inte göra något? frågar jag med darrande desperation i rösten.

Men vad kommer att hända den 10 januari då det står att domännamnet förfaller?
- Jo då hamnar det i en speciell karantän bla bla, svarar se direkt.
- Varför har man en sådan karantän? Är det för att kunna rätta till ev fel och ge en sista chans?
- Ja det stämmer, svarar sedirekt.
- Men kan ni inte hjälpa mig då och förnya domännamnet?
- Nej det går inte. Det är omöjligt svarar sedirekt.


Ja, jag var nära på att ge upp. Men som tänkte jag WTF så kan det inte vara. Jag byter registrar och provar igen.

Sagt och gjort. Det funkar. Binero räddade domännamnet och förnyade domän. Tack.



Någon som varit med om något liknande? Är ni förvånade?

Note. När jag ringde som god kund till se direkt och berättade vad jag varit med om fick jag inte tag på personen på kundtjänst. Han slutar om en vecka berättade de. Jag hade ingenting med det att göra.

emilv 2010-01-08 11:52

Var domänen deaktiverad men hade fortfarande ett date_to_delete i framtiden? För visst kan man förnya domäner som ligger i deaktiverad status bara de inte kommit förbi date_to_delete, och ingen registrar får neka att göra en sådan förnyelse.

myapp 2010-01-08 11:57

Tack emil. Precis så var fallet. Blir bara ännu mer förbannad på sedirekt / IIS / nic nu.

emilv 2010-01-08 13:05

Citat:

Ursprungligen postat av myapp (Inlägg 20338238)
Tack emil. Precis så var fallet. Blir bara ännu mer förbannad på sedirekt / IIS / nic nu.

SE Direkt och SE Registry är i stort sett två olika organisationer (dock med samma organisationsnummer). SE Direkt bör därför hanteras som om det vore vilken annan registrar som helst, och man kan klaga hos SE Registry om ens registrar missköter sig. Jag föreslår att du kontaktar SE Registry för att framföra dina klagomål, på denna adress:

[email protected]

De brukar vara mycket trevliga att ha och göra med och vet hur de ska gå vidare med ärendet (bland annat jobbar Internet Sweden på SE Registry ;-))

myapp 2010-01-08 15:42

Gjorde så. Här blev svaret.
"Tack för informationen. Vi kommer att kontakta den ansvarige på .SE Direkt och be henne informera samtliga medarbetare om vad som gäller gällande att förnya domännamn."

emilv 2010-01-08 17:00

Citat:

Ursprungligen postat av myapp (Inlägg 20338264)
Gjorde så. Här blev svaret.
"Tack för informationen. Vi kommer att kontakta den ansvarige på .SE Direkt och be henne informera samtliga medarbetare om vad som gäller gällande att förnya domännamn."

Dåså! Nu hjälper det ju inte dig, men det räddar andra som hamnar hos den supportkillen i framtiden. ;)

tartareandesire 2010-01-09 11:26

Kul att de missar att informera sina anställda om de grundläggande regler som gäller. Det företaget verkar ju fungera alldeles utmärkt :) Har de satt killen med telefon, klappat honom på axeln och sagt "lycka till"?

Jonas 2010-01-09 18:17

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20338384)
Kul att de missar att informera sina anställda om de grundläggande regler som gäller. Det företaget verkar ju fungera alldeles utmärkt :) Har de satt killen med telefon, klappat honom på axeln och sagt "lycka till"?

Kanske killen ifråga gillade namnet och tänkte att han själv kanske kunde "nappa" det ? ;)

Internet Sweden 2010-01-10 01:13

Utan att känna till vilket domännamn/ärende det rör sig om så kan jag såklart bara svara generellt att ett domännamn ligger i en deaktiveringsperiod i minst 60 dagar innan det går in i karantän - när det väl har gått in i karantän så finns ingen möjlighet att förnya domänen utan då raderas all tidigare registranthistorik och "Core Registry" sätts som placeholder/innehavare fram till det frisläpps (random 5-25 dagar senare).

Vad gäller .SE Direkt, så vet jag att de INTE fakturerar (det är en viktig skillnad mellan övriga registrarer och .SE Direkt), så de skickar ut "frivilliga avier om förnyelser", först en orginal och sedan påminnelse.

Detta är "arvegods" från tidigare affärsmodell, så skillnaden är alltså att du kan bortse från .SE Direkt´s avier och domänen förfaller, medan du hos andra registrarer kan behöva säga upp ditt domännamn aktivt en tid innan det förfaller, varvid domänen förnyas och faktureras och i du i värsta fall "krävs" på pengarna fast du inte ville förnya den - detta finns alltså reglerat i de slutkundsavtalen registrarerna har med sina kunder och är ingenting som har med .SE Registry att göra.

Jag känner däremot inte till när eller hur avier/påminnelser förfaller i .SE Direkts domänhanterare, men för min del verkar det på dig själv som att du blivit varse minst två gånger om att domänen ska förfalla - så jag ser inte att något märkligt skulle ha skett i deras handhavande utifrån det.

Däremot känner jag till att det (åtminstone som det sagts mig och när jag senast kontrollerade själv) ska gå att markera domäner i deras domänhanterare och betala förnyelser med direktbetalning med kort.

Men oavsett så måste du ha kunnat generera en authcode och flyttat ut till annan önskad registrar, det viktiga att tillägga i det sammanhanget är att domänen alltid då flyttas i befintligt skick, så en deaktiverad domän landar också deaktiverad hos den nyvalda registraren.

Men anledningen till karantänsperioden (random 5-25) är inte vad du har fått beskrivet för dig, utan anledningen är att domäner numera frisläpps under 20 dagar per månad för att sprida lasten och skydda systemen från hög belastning vid frisläppningar, som kunde ske tidigare, då det bara var en stor frisläppning per månad.

.SE Registry är fullt medvetna om att fakturerings- och förnyelserutiner skiljer sig mellan registrarer, men det är något vi än så länge inte sett någon anledning om att ha en åsikt om; vissa paketerar domän tillsammans med webbutrymme, andra erbjuder 1, 3, 5 och 10-års förnyelser och det finns även de registrarer (som inom viss framtid kommer att erbjuda 12-120 månaders förnyelser).

Såväl erbjudanden som prisnivåer och förnyelsevillkor varierar alltså hos .SE´s registrarer och det är något jag är vän av, då det ökar möjligheten för slutkund att hitta det som passar honom/henne bäst.

Men det var ju bra att du fick behålla ditt domännamn, då det verkar vara betydelsefullt för dig, med lite bättre framförhållning så hade du sluppit bli irriterad och förbaskad - men du tjänade väl ett par tior på att flytta också så det var väl bra det med..

EvaF 2010-01-11 09:18

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden (Inlägg 20338482)
det finns även de registrarer (som inom viss framtid kommer att erbjuda 12-120 månaders förnyelser).

Internet Sweden - det finns redan Registrarer som erbjuder förnyelser på 12-120 månaders förnyelser. :-)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson