Kom ihåg mig?

Konkurera med en dominerande sajt?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-13, 00:56 #1
frofrik frofrik är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 16
frofrik frofrik är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 16
Hej,
Har varit medlem länge men inte gjort mycket ljud av mig.

Jag har lite planer på att starta upp en sajt inom ett visst område. Området det gäller är en ganska stor sport i Sverige men vill inte gå in på några mer detaljer än så i dagsläget.
Sidan ska vara en mötesplats, med forum, nyheter, annonser, wiki (inriktad på detta område), träningsdagböcker/bloggar m.m.

I dagsläget finns endast en stor aktör på marknaden med ca 150 000 besökare/vecka. Denna sida bygger enbart på olika färdiga forumlösningar osv (inget fel med detta), men är oerhört rörig och dåligt designad. Ändå så lyckas man ha så mycket aktiva användare, och dom flesta utövare av sporten är väl bekanta med sidan.

Det jag ser som negativt med denna sida är framförallt att forumet är väldigt hårt modererat, det är inte tillåtet att diskutera om vad som helst (självklart ska man hålla sig till svensk lagstiftning), det är heller ej tillåtet att tipsa om produkter/tjänster, något som är väldigt irriterande då man ofta vill kunna få hjälp med just såna saker. Information som jag skulle klassa som viktig, t.ex. nyheter och annonser exponeras inte särskilt väl, och ledordet är som sagt RÖRIGT.

Det jag mest ställer mig frågande till är om det går att konkurrera med en sajt som ändå kan anses ha en så stark position sedan många år tillbaka. Jag antar att jag kanske får räkna med att lägga ner extra mycket på marknadsföring för att få folk att konvertera, å andra sidan ser man väl hela tiden detta fenomen vad det gäller generella communitys som ökar kraftigt i popularitet.

Vet inte riktigt vad syftet med denna tråd var egentligen, men om det är någon som vill diskutera bra sätt att marknadsföra sig i såna här situationer så är det mycket välkommet! Tror knappast att folk söker efter dessa sidor på google, utan det är nog mun-till-mun metoden som gäller, kanske annonsera i branschtidningar?
frofrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-13, 01:49 #2
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Om du endast har en att konkurrera med så är det bara att köra. Skapa en bättre tjänst så kan det gå vägen. Gör det dock inte med pengar i sikte utan för att du brinner fö ämnet, då har du en stor chans att lyckas
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-13, 01:55 #3
crazzys avatar
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 1 089
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
crazzys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 1 089
Tips:

Om dem har en massa data lagrat på den redan etablerade sajten. Ge dem möjlighet att exportera den på något sätt så inte den går förlorad.
crazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-13, 07:21 #4
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
Man kan komma väldigt långt som #2 också. Kör!

Dessutom, utan såna initiativ hade vi fortfarande använt Altavista, AskJeeves, Boxman osv osv.
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-13, 09:20 #5
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Det är absolut värt att konkurrera! Du måste dock erbjuda en bättre lösning än konkurrenten. Det behöver dock inte betyda mer avancerad. Men den bör helt klart vara snyggare / enklare / ha kul funktioner. Och det är inget minus om besökarna känner igen sig i själva "funktionalliteten".
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-13, 09:56 #6
frofrik frofrik är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 16
frofrik frofrik är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 16
Självklart är där inget jag bara gör för att tjäna pengar på, utan något jag tycker är roligt, och brinner för sporten!

Förstår att jag måste ha en bättre lösning, annars finns det ju noll anledning för användarna att gå över till min sida. Det kan man se på dom små aktörer som faktiskt försökt konkurrera innan men som bara har gjort det halvhjärtat och nästan ännu sämre, till och med designmässigt
frofrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-13, 10:11 #7
Daniel.sts avatar
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 762
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Daniel.sts avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 762
Tycker att du ska köra! Uövar du sporten själv också har du ett utmärkt läge och förmodligen en hel del kontakter som borde kunna hjälpa dig till en bra start.
Daniel.st är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-13, 10:41 #8
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Skulle rekommendera att du läser boken "the four steps to epiphany" som handlar en del om just det här. Kortfattat kan man säga att du har två möjligheter att gå, antingen att som det nämns ovan att vara en konkurrent som helt enkelt är bättre. Den andra vägen är lite klurigare men har andra fördelar. Det du får göra är att resegmentera marknaden så att det blir två segment istället för ett. Om den andra siten är ett forum så kanske du kan starta en bild/video-site eller som du säger en wiki. Detta gör att du inte behöver konkurrera headson utan tvärtom kanske kan få till ett samarbete (att konkurrera headson är svårt då din konkurrent är betydligt mer etablerad).
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-13, 11:12 #9
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Citat:
Originally posted by grazzy@Nov 13 2008, 11:41
Skulle rekommendera att du läser boken the four steps to epiphany som handlar en del om just det här. Kortfattat kan man säga att du har två möjligheter att gå, antingen att som det nämns ovan att vara en konkurrent som helt enkelt är bättre. Den andra vägen är lite klurigare men har andra fördelar. Det du får göra är att resegmentera marknaden så att det blir två segment istället för ett. Om den andra siten är ett forum så kanske du kan starta en bild/video-site eller som du säger en wiki. Detta gör att du inte behöver konkurrera headson utan tvärtom kanske kan få till ett samarbete (att konkurrera headson är svårt då din konkurrent är betydligt mer etablerad).
Det går inte att säga det bättre.
Att lyckas är inte att ge besökarna vad de vill ha, utan vad de inte visste att de ville ha. När du omdefinierar marknaden på ditt sätt öppnar du upp för flera än de som fanns på den gamla marknaden.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-13, 12:48 #10
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by coredev@Nov 13 2008, 10:20
Det är absolut värt att konkurrera! Du måste dock erbjuda en bättre lösning än konkurrenten. Det behöver dock inte betyda mer avancerad. Men den bör helt klart vara snyggare / enklare / ha kul funktioner. Och det är inget minus om besökarna känner igen sig i själva "funktionalliteten".
Det kan räcka med att vara "annorlunda" om man riktar sig till "andra kunder" är den mest dominerande.

Ofta brukar de vara en bra idé att nischa sig mot ett kundsegment som ligger "nära" en stor aktör, men man kan inte bara vara en CopyCat utan man måste erbjuda något annat och a en tydlig profil, dvs ha något annorlunda att erbjuda som kunderna gillar.

Det är bara korkat att ge sig i kast med att konkurera "heads on" (en typ av chicken race) med en stor dominerande aktör när man själv är en liten skit. Man måste erbjuda något av värde för kunden som den stora aktören inte erbjuder eller som man själv gör betydligt bättre. Då har man en möjlighet att hitta ett eget kundsegment.

Jämför gärna med andra framgångssagor som Google, Facebook mfl. i samtliga fall hade de ett tydligt värde som kunderna uppskattat. Men det räcker inte att vara bra på att erbjuda funktionalitet som passar kunden perfekt. Man måste nå igenom djungeln som kallas mediebruset elelr som Microsoft vara super-duper-experter på marknadsföring. Google hade en så bra produkt att kunderna gjorde marknadsföringen åt dem, det är den billigaste marknadsföringen, men den är långsammare än aktiv marknadsföring.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017