FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej
I en annan tråd här talade vi förut lite om att man ska kunna få tillbaka momsen för de utgifter man har haft i utlandet. Jag befinner mig i USA nu och har sparat kvitton på allt, allt från att ha köpt strumpor till hotell och mat. Allt (iaf det mesta) bör bekostas av företaget, så det hela ska redovisas efter konstens alla regler. Hur som helst: 1: Kan man få tillbaka momsen på alla utgifter eller är det bara vissa? 2: Hur löser man detta? Någon sa att man löser detta på flygplatsen när man ska hem. Men det låter komplicerat att redovisa 100 kvitton där? Eller går det fort? Tack MVH Tobias |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Fast vadå, i USA har du väl inte betalat någon Svensk moms, jag vet inte exakt hur det fungerar längre, och jag kan tänka mig att det är tidsbegränsat (bor du i USA i säg ett år har jag svårt att tänka mig att du kan få alla inköp under ett år som tax-free)
Men alla inköp (mig veterligen INTE mat/boende) och sen gäller ju (fortfarande tror jag) att varan inte får vara använd innan man fått sin refund, vilket verkar som det diskvalificerar dom flesta av dina inköp. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag talar inte om svensk moms, utan den "tax" som läggs på allt man köper...
Jag hade förstått det som att man kan få tillbaka "inköpsskatten" på typ allt man inhandlar, eftersom man inte bor där... Men det kanske var en missuppfattning. Det handlar ju inte om några stora pengar (6%), men alla pengar man kan få tillbaka är ju naturligtvis välkomna. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
jag kollade upp detta (för ganska många år sedan så det kan ha ändrats) med ett sv ftg som skötte detta åt dig.
då var det inte värt besväret/adminkostnaden om det inte rörde sig om mkt stora belopp. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Tror inte USA har något sådant program.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Citat:
+46 8 764 86 20 Måndag-fredag 08:00-16:00 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Om man är utländsk på resa i Sverige så skickar man ett brev till skatteverket för att få tillbaka sina pengar, så något liknande i USA vore på sin plats, men om det är så eller ej är jag osäker på. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
I Sverige så är det så iallafall, har för mig (nästan 100%) att du bara betalar skatt på varor ifall du bor i landet.
Någonstans ringer det en klocka som säger att detta skall skötas och fixas i ordning innan man lämnar landet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
I den tråden jag skapade förut kring detta och fick höra om att man skulle få tillbaka skatten så säger allstars såhär:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
sales tax och VAT är mig veterligen inte samma sak.
Man kan vid köp i vissa butiker få ett "tax-free-coupon" vilket är ett speciellt kvitto med butikens uppgifter vilket man kan lösa in på flygplatsen. Moms kan du få tillbaka i efterhand genom att hemma skicka en ansökan till den stat i USA du inhandlat i. Kanske kan IRS hjälpa dig? ![]() Eller här finns något: http://www.traveltax.msu.edu/intro/issues/part8.htm |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|