FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Har precis för en vecka sedan startat en kampanj på Adwords för några av de tjänster som vi erbjuder.
Några av de sökorden som vi har köpt är väldigt populära och i dessa fall så kan jag förstå att Google kräver en hög CPC. Vi har däremot vissa sökord som är väldigt tekniska, och ovanliga om man inte arbetar med den teknik som vi jobbar med. Innan vi startade kampanjen så körde vi Google keyword tool och på många av dessa orden så fick vi inte fram något förslag på CPC eftersom antalet sökningar på dessa ord var lågt. Nu har Adwords bestämt sig att vi betalar för lite för dessa ord och kräver att vi höjer CPC till minst 35 kr annars så avaktiveras dessa ord. Vad beror detta på? Till saken hör också att vi på ett flertal av dessa ord har en CTR på 5% och högre (ibland ända upp till 15%) vilket jag förstår är helt ok? Så det borde inte bero på at kvalitén på annonsen är låg? Är det realistiskt att kostnaden skall ligga så högt på ovanliga ord och är det någon som har tips på ifall man skulle kunna göra något för att minska CPC utan att kampanjerna avaktiveras? /H. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Se över målsidans kvalitet, kanske saknas det relevant information för köpta sökord?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
ca 70% av alla mina sökord ligger på 35:- och över.
(Använder ju såklart inte dom) Det är faktiskt omänskliga priser google har för mig, och absolut inte hållbart... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Testa även att köra ett flertal olika annonser. För att se vilken formulering som får bäst CTR.
Det är när CTR på annonsen blir för låg och när målsidans kvalitet blir för låg som klickpriset sticker iväg. Så om du annonserar på allt för generella sökord är det ofta mycket med kostnadseffektivt att bryta upp dem i ett flertal, mer relvanta fraser. Istället för att annonsera på ordet 'skidor' kan det vara betyldigt billigare att köpa klick på fraser som 'skidor salomon', 'hyra skidor', 'skidor stockholm' osv.. Desstom ger allt som oftast klick på dessa ord en bättre konverteringsgrad i jämförelse med de generella orden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Hoppas du får utdelning på det hela då. Här ligger max på 27kr på ett väldigt vanligt sökord. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
---- En ctr på 5 % är helt ok och borde inte leda till "straff". Kan du inte ge lite exempel på ord där du är tvungen att betala överpris henning? På rak arm så skulle jag säga att du har blivit straffad för något. Tyvärr så är det svårt att säga varför. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag frågade en representant för Google vid en föreläsning om det fanns någon gräns gällande CTR för när man kan känna sig lugn. Svaret jag fick var att 2% CTR eller mer inte leder till något straff.
Sedan kan man ju bli straffad för att annonsen inte är tillräckligt relevant (innehåller sökordet till exempel) eller att målsidans innehåll inte heller är tillräckligt relevant... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Citat:
/H. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() /H. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|