Medlem
|
|
Reg.datum: May 2013
|
|
Medlem
Reg.datum: May 2013
|
Dedikerad server eller VPS?
Hej,
Jag håller på att starta upp en sajt som på sikt kommer ha en del trafik, siktet är på 150 000 unika besök och uppåt per månad. Jag har förstått så pass mycket att jag kan utesluta ett vanligt webbhotell, men jag kan ingenting om servrar.
I dagsläget har jag ett tiotal sajter som är uppe och snurrar men där räcker webbhotellskapaciteten långa vägar. Men om jag skaffar mig en server istället så behöver jag ju inte webbhotellet. Hur fungerar det då? Kostar det per domän som man kopplar till servern? Har för mig att jag läst någon gång att man måste "köpa ip-adresser" eller liknande. Men jag kanske är ute och cyklar?
Är det svårt att sätta upp en dedikerad server/vps? Kostar mjukvaran att köpa? Vart får man tag i mjukvaran? Är det svårare att installera dessa program på en server än en vanlig dator? Är det värt att ta ett "systemförvaltningspaket" hos någon av alla leverantörer för att slippa detta?
Var kan man lära sig sånt här annars? Är det värt att lägga ned den tiden och lära sig eller ska man betala och låta någon annan sköta den? Tar tacksamt emot tips om allt som kan vara nyttigt och veta.
|