FAQ |
Kalender |
Visa resultat för omröstning: Kan ni Symfony eller Ruby-on-rails? | |||
Symfony |
![]() ![]() ![]() ![]() |
1 | 1.59% |
Ruby-on-rails |
7 | 11.11% |
Båda |
2 | 3.17% |
Inga |
53 | 84.13% |
Antal röster: 63. Du får inte rösta i den här omröstningen |
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Undrar hur många ruby/rails-utvecklare det egentligen finns i Sverige.
Det verkar inte vara alltför många jämfört med php. Ska koda fram ett nytt projekt väldigt snart men kan inte bestämma mig för om jag ska välja Symfony eller Rails som framework. PHP är populärare även i Sverige men det är ju inte heller alla som kan Symfony. Men om man hittar någon som kan koda i ruby så är chansen väldigt stor att denne också kan koda i Rails. Säkerligen är denne också en bra kodare (alltför många PHP-kodare är oacceptabelt dåliga). Har väldigt svårt för att bestämma vilket framework jag ska välja. Jag kan båda språken bra. En aning bättre med PHP fast tycker ruby är mycket mer välutvecklat språk. Är det kul att koda kommer man ju även få en bra applikation. Så en väldigt viktig fråga som jag tror kommer styra upp det hela är: Hur många här kan Symfony och hur många kan Rails? (Rösta) Och vad tycker ni. Borde jag välja att koda fram något i ett språk - PHP - jag verkligen ogillar bara för att den har fler anhängare (även om väldigt många ej kan klassas som kodare och ej kan Symfony) eller ska jag välja ett språk - Ruby - som omfamnar samma filosofi/vision som jag själv - användarvänlighet - och där nästan varje anhängare kan Rails? Senast redigerad av ajsie den 2010-06-07 klockan 08:26 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har galet dåliga erfarenheter av Ruby. Jag kodade det inte själv, men en webbyrå byggde en stor sajt åt mig i Ruby. När jag skulle ta in andra programerare för att rätta till deras missar och fel så backade alla ur, lät flera webbyråer kika på det, men alla tyckte att projektet var för omfattande att ta sig an.
Oavsett om du skall utveckla det själv i framtiden eller sälja det till någon annan så skulle jag rekommendera dig att bygga det i ett PHP-baserat ramverk just för att det är så sjukt mycket lättare att hitta andra som talar samma språk, och sannolikheten att andra stött på samma problem eller haft liknande frågeställningar som du har är stor. En annan sak är ju hastigheten. Jag tyckte att rails-applikationen var olidligt trög, du kan ju se på våra grafer från Webmaster Tools och gissa när vi gick från Rails til PHP: ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
När var detta?
RoR3 med ruby 1.9 är ju väldigt snabbt. Jag borde välja PHP pga. det du nämnde, fast det är ett sådant fult språk som jag inte kan tänka mig koda i dag in och dag ut ![]() Önskar Ruby var mer populärt. Kanske man ska välja python/django istället? (Å andra sidan verkar det inte många som kan Symfony heller) Senast redigerad av ajsie den 2010-06-07 klockan 11:54 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
.net C# är det enda rätta :-)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hmm..konstigt att den gick långsamt. Hört att det inte ska vara problem om man skalat det rätt.
Var det ruby 1.8 ni körde den på? Får man veta vilken sida det handlar om? Senast redigerad av ajsie den 2010-06-07 klockan 15:47 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Visst kan man kunna ruby och rails men vara dålig. Men själva ruby-språket och rails-ramverket höjer ribban en aning och filtrerar bort fake-kodarna direkt. Per huvud finns det många fler php-utvecklare än ruby-utvecklare, varför man säger php är mycket mer populärt. Men egentligen är en liten andel av denna php-skaran riktiga programmerare, fast ändå väldigt många fler än bra ruby-kodare. Andra faktorer påverkar också. Jag generaliserade, även om det var en realistisk sådan ![]() Senast redigerad av ajsie den 2010-06-08 klockan 09:18 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Rails och skalbarhet ska man inte ha i samma mening.
Rails är jättebra och går snabbt och utveckla i, men när det rasslar in besökare blir det alltför stor overhead och man får göra massa lösningar som ofta innebär mindre rails och endast ruby. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|