Kom ihåg mig?

Ansvar vid försvunnet paket

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-05-24, 11:54 #1
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Standard Ansvar vid försvunnet paket

Läst detta och blev fundersam på ansvaret om ett paket försvinner. Jag trodde en säljare hade ansvaret tills paketet hade lämnats över till mottagaren. Dvs om ett paket försvinner så får säljaren och fraktbolaget lösa detta.

http://www.idg.se/2.1085/1.318942/al...internethandel

Vad säger WN?
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-24, 12:36 #2
BoXon BoXon är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2007
BoXon BoXon är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2007
Jag säger då det, DHL...

Däremot är du som anställd på posten skyldig att försäkra dig om att det är mottagaren som
du överlämnar en försändelse till. Vid minsta tvivel har du rätt att neka att lämna ut godset.

På posten är även alla försändelser (exklusive vanliga brev) försäkrade.
BoXon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-24, 14:43 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Jag trodde transportbranchen hade stenhård konkurrens, men här ser man ett yperligt fint läge där kunderna har ett problem som ingen av branchens stora bolag har kunnat tillfredsställa.

Läge för en ny aktör som alltid försäkrar allt gods i alla lägen.
Skillnad för kunden blir att den som skickar något alltid måste ange ett värde som de vill försäkra godset för, om de inte anger något värde så kan man få max 1000 SEK som ersättning.

Avsändaren bestämmer alltid vem som ska vara förmånstagare vid en försäkringsskada.

Leverans kan ske till mottagarens hemadress (om det är en privatperson) eller till jobbet och det är mottagaren väljer vart leveransen ska ske. Mottagaren bstämmer när på dygnet leverasn ska ske.

Både avsändare och mottagare kan registrera sig på en webbsida för att ange sina önskemål. Chaufförerna ringer ALLTID när leverans är på gång.

Utlovade leveranstider hålls till 100% annars får kunden pengarna tillbaka på hela fraktkostnaden.

Någon som känner sig manad att anta denna utmaning?

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-05-24 klockan 14:51
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-24, 15:54 #4
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Hade problem idag med Schenker, en express leverans som skulle tagit 3 dagar och kommit redan i fredags. Redan då ringde jag och frågade Schenker när dom inte kom om dom har ett paket till mig. Men NEJ fick man som svar, sedan samma sak när jag ringde idag.

Sedan fick jag ett extra trackning nummer från BudAB som skickat det vidare till Schenker. Där står det tydligt att paketet hade kommit till terminalen i fredags.

Tydligen hade budfirman skrivit ett ? på leveransadressen. Dom hade även levererad en vecka tidigare till samma adress samt både UPS / DHL kommer dagligen och lämnar paket hit och dom har inga problem med det.

Så slutade att man fick ta taxi ner och hämta det jävla paketet själv för få det så fort som möjligt.

Kommer skicka en krav faktura på alla omkostnader till dom.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-24, 18:58 #5
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Jan Eriksson Visa inlägg
Läst detta och blev fundersam på ansvaret om ett paket försvinner. Jag trodde en säljare hade ansvaret tills paketet hade lämnats över till mottagaren. Dvs om ett paket försvinner så får säljaren och fraktbolaget lösa detta.

http://www.idg.se/2.1085/1.318942/al...internethandel

Vad säger WN?
Ja. Konsumentlagstiftningen sägen att säljaren har ansvaret för varan tills det att den har överlämnats till mottagaren. Problemet här är att paketet har blivit mottaget och att det finns en skriftlig kvittens på det. Säljaren har alltså fullföljt sin del av avtalet. Kan kunden i det här fallet bevisa att det inte är han som har signerat mottagarbeviset så blir butiken som sålt varan dock ersättningsskyldig. Förutsatt att butiken har skickat varan med personlig utlämning och varan har lämnats ut, så får man dock utgå ifrån att beställaren har mottagit varan - tills motsatsen har bevisats dvs.

Som säljare så hade jag gjort en omleverans med förutsättningen att kunden gör en polisanmälan. Någon har förfalskat hans namnteckning. Det är ganska allvarligt.

Det är konstigt att ARN prövade fallet mot fraktfirman och inte mot säljaren. Kunden har som sagt inget avtal med fraktfirman.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-24, 19:16 #6
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag trodde transportbranchen hade stenhård konkurrens, men här ser man ett yperligt fint läge där kunderna har ett problem som ingen av branchens stora bolag har kunnat tillfredsställa.

Läge för en ny aktör som alltid försäkrar allt gods i alla lägen.
Skillnad för kunden blir att den som skickar något alltid måste ange ett värde som de vill försäkra godset för, om de inte anger något värde så kan man få max 1000 SEK som ersättning.

Avsändaren bestämmer alltid vem som ska vara förmånstagare vid en försäkringsskada.

Leverans kan ske till mottagarens hemadress (om det är en privatperson) eller till jobbet och det är mottagaren väljer vart leveransen ska ske. Mottagaren bstämmer när på dygnet leverasn ska ske.

Både avsändare och mottagare kan registrera sig på en webbsida för att ange sina önskemål. Chaufförerna ringer ALLTID när leverans är på gång.

Utlovade leveranstider hålls till 100% annars får kunden pengarna tillbaka på hela fraktkostnaden.

Någon som känner sig manad att anta denna utmaning?

Det går att försäkra i princip allting hos de befintliga fraktbolagen. Problemet är att du som e-butik skulle tappa alla dina kunder om du anlitade ett fraktbolag med sådana förmånliga villkor. Kunden vill nämligen ha snabba och trygga leveranser, men är aldrig beredd att betala för det. Helst vill kunden handla fraktfritt. Går inte det så vill kunden ha en extremt prispressad enhetsfrakt. Hemleverans med försäkrat gods skulle kosta från ca 250 kr och uppåt och det är kunden inte villig att betala.

Men jag håller med dig om att fraktbolagen måste skärpa sig. Det är mer regel än undantag att de slarvar bort paket. De måste börja sparka personal som inte sköter sig och kompensera kunden när de klantar sig. Lika mycket för att göra kunden glad, som för att straffa sig själva när saker inte fungerar. Jag tror starkt på självbestraffning inom all företagsverksamhet. Alla kan göra fel, men när man gör fel så ska det göra ont - inte för kunden, utan för företaget som gjorde fel. Jag tillämpar själv det synsättet i mitt eget företag. Och det har visat sig att vi gör färre fel, när vi inte har råd att göra fel (hör och häpna) . Fraktbolagen däremot har en företagskultur där ett visst svinn är godtagbart. Det är ok att paket försvinner, så länge som det inte sker för ofta, enligt fraktbolagen själva. Det vet personalen och därför så slarvar de bort, eller i värsta fall stjäl, en liten del av alla paket som passerar uppsamlingscentralerna.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-24, 21:04 #7
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Riktigt dåligt skött. Som säljare hade jag förmodligen skickat en ny produkt och krävt ersättning från fraktbolaget.

Fick nyligen en försändelse från UPS som krånglade i flera dagar och ringde flera gånger för olika uppgifter innan paketet kom fram. Sen kom en faktura för en massa extra kostnader trots att jag bara var mottagare och inte valt att bli kund hos UPS.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-24, 22:03 #8

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Det är konstigt att ARN prövade fallet mot fraktfirman och inte mot säljaren. Kunden har som sagt inget avtal med fraktfirman.
Det kanske var därför som talan ogillades över huvud taget, mottagaren hade riktat talan mot fel part!
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-25, 01:04 #9
GregerA GregerA är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2007
GregerA GregerA är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Säljaren var en tysk firma. ARN prövar väl bara fall med svensk säljare?

DHL ersätter ca 95:-/kg.
Schenker ersätter 5.000:-
Posten ersätter 50.000:-
som standard - dvs utan extra försäkring.

F.ö så går det att teckna extra försäkring hos alla uppräknade transportörer. Det brukar kosta ca 1% av varuvärdet.

Sen finns det säkert undantag för både ditten o datten, så det är ju inte säkert att ens en extra försäkring skulle gällt vid en förfalskad namnteckning.
GregerA är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-25, 12:41 #10
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
Här skulle man ju faktiskt kunna polisanmäla händelsen, om inte DHL redan gjort det - Har dom inte gjort det borde dom väl rimligtvis bryta mot någon svensk lag.

Även säljaren kan göra en polisanmälan då dennes namnunderskrift förfalskats. Om man gör detta, och DHL faktiskt godkänt detta borde dom få påhälsning från den långa armen.
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017