FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Någon som känner till något påbörjat ("grunstomme" till) community som använder PHP/MySql-lösningar som är gratis att ladda ner och fritt att förändra? Dvs ska fungera att utgå ifrån om man vill börja bygga på ett community.
Tänkte t.ex. på om det finns något slags opensource-projekt eller liknande som man kan använda... Vanligtvis är jag emot att ladda ner alla former av färdiga script och dyligt men eftersom ett community är så pass omfattande som det vanligtvis är så skulle jag föredra att ha något att utgå ifrån för att på så sätt omarbeta detta och utveckla med egna features helt och hållet tills dess att i princip allt är egenskrivet. Kan även vara av visst intresse med källkoden för grunderna till ett community för en billig slant (i stil med shareware-priser o dyl.)
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
du kan helt enkelt ladda hem många script och integrera dem i varandra men det kräver php-kunskap det med. Sedan kan du väl alltid fråga någon community som redan finns om de vill sälja sitt script |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
är väl dessutom främst ute efter en morot till att komma igång med kodandet. är aningen tungt att sätta sig ner och börja från början i ett sånt stort projekt. blir ju iofs bäst då man gör det själv. men ändå... ska ta och höra mig för vilka summor de som redan utvecklat något community har i åtanke. iomed att det inte är varken userdatabas eller ett upparbetat rykte jag är ute efter så kanske man kan hålla priset nere tillräckligt för att det ska vara intressant. borde ju inte vara någon nackdel för dem förutom om de känner sig hotade rent konkurrensmässigt. men ett community hit eller dit lär knappast göra skillnad ![]() nåja, tack för ditt svar.
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad exakt menar du med "community", vilka funktioner? Annars finns det ju många community/portal Open Source projekt. Drupal, phpNuke, PostNuke, phpWebSite, TownPortal för att nämna några.
Du kan testa liveinstallationer av de flesta här: OpenSource CMS |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
har väl mer och mer börjat inse att man får skriva det själv. ungefär som jag befarade.
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
DMZ hade för ett knappt år sedan en artikelserie om hur du bygger ett community med PHP och MySQL. Det omfattade inloggning, mail, gb och vännerlista om jag inte minns fel. Tror även koden fanns på den medföljande CD:n. Det var ju inte några avancerade saker, men du har ju grunderna.
Skicka ett PM om du är intresserad. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
"omfattande kodning och då alltså värt mycket pengar." ???? Och detta skulle vara en anledning till att det inte existerar? Det finns tusentals opensource projekt som är värt otroligt mycket pengar om det skulle vara kommersiellt, Open Office, Linux är bara 2 exempel på sådana. Det där var nog den lamaste ursäkt jag någonsin hört. Och för att inte tala om alla utomordentliga CMS-system och webbshoppsystem som lätt utklassar de kommersiella från svinaktiga bolag. För övrigt kan jag bara tillägga att en sökning på 'community' på www.freshmeat.net ger 127 projektträffar, så nog finns det några OpenSource-baserade lösningar att kika på. Snälla, hämta fakta innan du yttrar dig? ...smått förbannad... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Någon har kort stubin...
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Hursomhelst, hittar du en opensource på en "omfattande" community så kan du försöka trycka ner mig lite mer om du nu försökte med det. Kram |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Administratör
|
Hanteringen av users helt underbart i denna versionen av IPS (BBS vi använder här) ... du kanske kan plocka den delen, jag har inte läst om det är fritt att förändra, men du kan ju bygga till runt det som finns utan problem, annars fyller den kraven du skriver (PHP/MySql-lösningar som är gratis att ladda ner)
WN
![]() |
Svara |
|
|