FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej alla glada!
Klicka häromdagen, dum som jag är på en länk som någon snubbe skickade till mig, och direkt får jag självklart en massa jävla skit på min dator. Virusprogrammet varnade om en massa virus och trojaner och jag bara deletade alla till ingen fanns kvar, jag körde också en massa andra program för att får bort alla skit. Efter detta startade jag om datorn, och när den går på igen får jag se följande meddelande: "Datorn har återställts. .. . bla bla bla" Efter det fungerar inte virusprogrammet och MSN. Och till det värsta; när jag klickar på internet explorer så startar datorn om. VAD KAN JAG GÖRA ÅT DETTA? Tacksam för hjälp. Mvh Andreas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Tja! jag är ingen hejare på att lösa saker över nätet. Men första tanken var att du kanske ska återställa den en gång till till en tidigare punkt. funkar det så är ett virus sök på t,ex. pandas hemsida att rekomendera
Lycka till en sak till, Ad-Aware SE Professional är inget dumt program :-) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Prova installera om antivirusprogrammet.
Se till att uppdatera definitionsfilerna. Scanna samtliga filer på datorn. Fungerar inte det alternativt om viruset redan spridit sig till alltför många filer så är nog det enklaste att installera om operativsystemet och sedan scanna på nytt.
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Guest
|
Man måste väl inaktivera systemåterställningen innan man börjar rensa. Annars återställer man ju alla trojaner och virus? Finns under system i kontrollpanelen.
|
||
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Administratör
|
Deaktivera återställnings funktionen annars återställer viruset till att de datumet du hade virus vid reboot.
1. Deaktivera återställnings funktionen. 2. Ta bort viruset. 3. Aktivera återställnings funktionen. Thomas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Problemet är däremot oftast så att virusen inaktiverar antivirusprogrammen just av den anledningen att de inte vill bli borttagna och samtidigt inte kan infektera antivirusmjukvaran på det sätt att de kan "dra nytta av" den för vidare spridning. Jo återställningsfunktionen behöver inaktiveras just eftersom virusen oftast tar sig förbi dessa skydd i samband med omstarter av datorn. Innan Windows startats finns störst möjlighet att kringgå "filskyddet" vilket virusen utnyttjar.
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Starta om datorn i felsäkert läge.
Då startas inte alla skitprogram automatiskt. (Du har inte internetanslutning heller...) Kör antivirusprogrammet, SpyBot, Ad-aware, CW-shredder och liknande program. Om du inte har dem, gå ut på internet på någon annan dator och hämta hem dem. Bränn en skiva och släng in dem på din dator där du sen kör dem. Observera att du inte kan uppdatera databaserna/definitioner etc till dessa program, då du inte har internetanslutning på felsäkert läge. Låt programmen ta bort "skiten". Men räkna inte med att det innebär att allt är borta. Det brukar vara så att man får gå in själv i register etc och leta upp saker som skall bort. När du tror att allt är borta, starta om datorn igen. Nu skall den vara stabilare än innan, kör nu uppdatering av dina säkerhetsprogram (antivirus, brandvägg, spybot etc (eller vad du nu har)) och när dessa uppdateringar är klara - starta om datorn i felsäkert läge igen. Kör alla säkerhetsprogrammen igen och se om de finner något mer som de eller du kan ta bort. Det finns även vissa riktigt duktiga program på download.com som i sina demoversioner kan hitta skräpprogram och tala om vart de finns. (Demoversionerna kan inte ta bort skiten oftast.) Men då kan du ju själv leta upp alla dessa filer och ta bort dem manuellt. Men grundregeln när det gäller att få bort något från sin dator är att det inte finns ett program som hittar och löser allt, man brukar få köra en hel armada med program och ändå finns det alltid nåt kvar som man får leta efter själv ;) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
MItt tips är http://www.microsoft.com/downloads/details...&displaylang=en
Den tar bort mycket skit som andra program misslyckats med. Dessutom rensar den och återställer den registreret. Jag har mycket positiva erfarenheter av detta program. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Viruset är utan tvekan kvar... kör AV igen, och var noga med att uppdatera definitionerna innan.
Testa detta om du vill ha ett bra AV: http://www.nod32.com/download/download.htm bästa på marknaden |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|