FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Är i fotspåren av att köpa en ny server. Problemet är att jag inte har en susning om vad som är bäst när det gäller serverhårdvara.
Nu i början hade jag tänkt mig en samlad server för webb+ftp+sql. Webb i form av Apache och Nginx. MySQL för databasen. Besökarna kommer bland annat kunna ladda upp filmer som servern sedan skall konvertera med bland annat ffmpeg. Samma steg som YouTube har, med andra ord. Servern ska klara av att hantera en webcommunity med nyheter, forum, videoklipp i Flash, filarkiv, bildgalleri och mycket annat. Besökarantalet kommer till en början ligga runt 1 000 unika besökare /dag och jag räknar med att det kommer öka till 3 000 unika besökare /dag inom ett halvår. Vad den kommer dra i trafik vågar jag inte riktigt svara på. Mellan 10-30Mbit i snitt per månad. Förmodligen lite lägre i början för att sedan stiga konstant. Budget: Runt 13 000 kr inkl. moms. Hade tänkt mig HP, Dell eller Supermicro men är öppen för alla förslag. Mest pang för pengarna är jag ute efter. Vad rekommenderas? Har i framtiden planer på att dela upp det så att det är en server för databas, en server för media och en för själva webbsidan. Så denna server som jag vill köpa nu ska ju gå att använda även då. Och vad ska jag lägga mest krut på? Minne? CPU? RAID? Tacksam för svar ![]() |
|||
![]() |
![]() |
|
|