![]() |
Är i fotspåren av att köpa en ny server. Problemet är att jag inte har en susning om vad som är bäst när det gäller serverhårdvara.
Nu i början hade jag tänkt mig en samlad server för webb+ftp+sql. Webb i form av Apache och Nginx. MySQL för databasen. Besökarna kommer bland annat kunna ladda upp filmer som servern sedan skall konvertera med bland annat ffmpeg. Samma steg som YouTube har, med andra ord. Servern ska klara av att hantera en webcommunity med nyheter, forum, videoklipp i Flash, filarkiv, bildgalleri och mycket annat. Besökarantalet kommer till en början ligga runt 1 000 unika besökare /dag och jag räknar med att det kommer öka till 3 000 unika besökare /dag inom ett halvår. Vad den kommer dra i trafik vågar jag inte riktigt svara på. Mellan 10-30Mbit i snitt per månad. Förmodligen lite lägre i början för att sedan stiga konstant. Budget: Runt 13 000 kr inkl. moms. Hade tänkt mig HP, Dell eller Supermicro men är öppen för alla förslag. Mest pang för pengarna är jag ute efter. Vad rekommenderas? Har i framtiden planer på att dela upp det så att det är en server för databas, en server för media och en för själva webbsidan. Så denna server som jag vill köpa nu ska ju gå att använda även då. Och vad ska jag lägga mest krut på? Minne? CPU? RAID? Tacksam för svar :) |
Jag skulle rekommendera en Dell R200 eller R300 med
Quad-core och 4-8 GB RAM. SAS6i/R RAID-kontroller. Disk borde inte vara några problem alls att köra vanliga SATA-diskar. Det låter inte som någon fruktansvärd last för mig. Och som du säger, framåt kommer du ändå dela upp det och då tar du SAS-diskar till DB:n. |
Håller med. Dell ger bäst support och bang for the buck med minst huvudvärk.
Supermicro må vara halvbilliga (lägg till raid och grejer så blir det inte lika billigt) ger riktigt USEL support, 4-5mån RMA från dom när de skyller på underleverantörer. |
Kraven som du ställer klara en skitserver, ja faktiskt. En vanlig hårddisk kan pumpa i flera hundra megabit per sekund, och du kommer snitta 10-30Mbit/s.. fast stämmer det att du har 1000unika per dag? Då låter det som att din sida innehåller mycke bilder/filer, vilket inte kräver speciellt mycket cpu-kraft för att pumpa över HTTP.
Men det är som norman säger huvudvärken som du vill slippa. |
Citat:
Sedan kommer vi att ha en stor databas med info om 90 000 speltitlar. |
Att ha samma server för att serva filmer och för att konvertera känns inte riktigt bra, inte i längden iaf.
Du bör tänka dig vad du behöver för servrar om du delar upp det på 2-3 servrar och köpa en av dessa servrar nu, för att sedan köpa 2 till när det börjar ryka lite. |
Citat:
1. WWW/FTP (Möjligen MySQL tills denna blir "seg) 2. Lagring & Konvertering till flv/mp4 3. MySQL (Se 1.) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:27. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson